לפרחים ואפילו לתמונות של פרחים יש השפעה ניכרת על מצב הרוח שלנו. כך עולה ממחקר, שאותו הובילו חוקרות מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. במהלך המחקר, החוקרות הציגו תמונות של פרחי נוי, טבע וציורי פרחים לנבדקים, שדיווחו על עלייה במצב הרוח החיובי שלהם בתגובה לתמונות שראו. מהמחקר עולה כי הפרחים גרמו להתרגשות גדולה יותר לעומת תמונות הטבע, שהשרו אווירה רגועה יותר. "הפרחים אינם תחליף לטבע, והטבע אינו תחליף לפרחים", אמרו החוקרות. המחקר נערך בשיתוף אוניברסיטת חיפה.
3 צפייה בגלריה
שער הנגב
שער הנגב
פרחים בעוטף עזה. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
"לבני אדם יש קשר עתיק יומין וחזק לפרחים, שידועים ביכולת שלהם לשפר את מצב הרוח. במהלך מגיפת הקורונה, המכירות לפרחים עלו, ורבים פנו לגינון, ייתכן כדרך להתמודד עם העלייה הניכרת במצב הרוח השלילי לאחר הסגר והריחוק החברתי", כתבו מחברות המחקר, שבראשו עמדו פרופ' אפרת הוס מהמחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן גוריון ופרופ' מישל זכאי, בשיתוף המכון הטכנולוגי בטוקיו. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Horticulturae. "המחקר שלנו מראה את החשיבות שבפרחי נוי וטבע לחיינו ורווחתנו, וככאלה הטיפוח והשימור שלהם חיוניים".
יש לציין שלפי דו"ח של משרד החקלאות מחודש מרץ 2021, בתחילת מגפת הקורונה ב-2020 נוצר משבר בקרב מגדלי הפרחים בישראל, אך שנה לאחר מכן השוק התאושש. "המשבר נחת במלוא עוצמתו על שוק הפרחים באמצע חודש מרץ 2020, כשנסגרו השווקים והופסקו הטיסות", נכתב. "המצב נראה מייאש וללא מוצא... בימים ש'אחרי' החלו דברים להתבהר ולהסתדר, התחדש ייצוא הפרחים. הפרחים בארץ ובעולם עברו לאפיק המשלוחים, מגדלי הפרחים חזרו לקטוף ולשווק, ולקראת חג הפסח כבר עבד שוק הפרחים המקומי כמעט באופן מלא". ב-2021 הביקוש כבר עלה על ההיצע ומחירי הפרחים הרקיעו שחקים, וצריכת צמחי הנוי עלתה באופן מובהק בכ-20% בישראל ובכל העולם.
3 צפייה בגלריה
שדה בקליפורניה
שדה בקליפורניה
שדה בקליפורניה
(צילום: רויטרס)
החוקרות הציגו לנבדקים בסקר אינטרנטי תמונות של פרחי נוי, תמונות טבע וציורים של פרחים. אלה נדרשו לדרג את ההשפעה של התמונות והציורים על מצב הרוח והתחושות שלהם. תמונות פרחי הנוי והטבע זכו לציונים הגבוהים ביותר, והיו אהובים על הנבדקים. החוקרים ניסו להבין האם היחסים שלנו עם פרחים מיוחדים? או שמא פרחים פשוט מייצגים עבורנו עוד שלוחה של הטבע? ניכר היה שהתגובות של הקהל לפרחים ולטבע היו שונות. תמונות הפרחים גרמו לנבדקים להתרגש ואילו הטבע גרם להם להרגיש רגועים. ומה לגבי האמנות? הציורים של פרחי הנוי זכו לציונים נמוכים יותר מאשר לתמונות הפרחים. התחושות כלפי הדבר האמיתי היו חזקות יותר לעומת הציורים, ועוררו תחושות חיוביות חזקות יותר.
ומה עוד ניתן היה ללמוד מהמחקר? הנבדקים אהבו את כל סוגי הפרחים. "קשה לבחור", כתב אחד המשתתפים. "כי אני אוהב את כולם. כל סוג פרח עושה אותי שמח יותר". בנוסף, המשתתפים דיווחו כי האסוציאציות לפרחים מיוחסות לאנשים ספציפיים בחייהם או פעילות שחלקו איתם. "במילים אחרות, הפרחים אהובים לכשעצמם, אבל היו גם סמל למערכת יחסים אהובה או מקום אהוב. אנשים מייחסים פרחים לחתונות, מתנות מאהובים, משפחה ואירועים וטיולים בהם ניתן לראות פרחים", כתבו החוקרות. הפרחים עוררו תחושות של עושר, "מעדן לעיניים", שמחה ותחושת ריגוש.
תמונות הטבע עוררו אסוציאציות שונות, כאשר תמונות היער עוררו תחושות שתוארו כ"בדידות", "עושר", "מיסתורין", וסיפורי פיות או ספריו של הסופר ג'.ר.ר. טולקין ואילו תמונת טבע עם שדה פרחים תוארה כאופורית, רוגע ושמחה ותמונות הרים עוררו תחושת פליאה.
3 צפייה בגלריה
יער
יער
תמונות הטבע עוררו אסוציאציות שונות
(צילום: Shutterstock)
"ההבנה של התחושות שהטבע מעורר בנו חשוב לתחומים כמו תרפיה באמצעות טבע, אבל גם חשוב למאבק הגלובלי לשמירה על הטבע ולא להרוס אותו", הסיקו החוקרות. "פרחי נוי אינם תחליף לטבע, אנחנו לא חווים את הטבע באמצעות הכנסה של פרחים לבתים שלנו, והטבע הוא לא תחליף לחוויה שלנו עם פרחים. פרחי נוי עוסקים במערכות יחסים, היקשרות ודאגה בין אנשים, ואילו הטבע שם דגש על מערכת היחסים שלנו עם עצמנו ועם העולם".
"המחקר הראה קשר חזק ועמוק בין פרחים לאנשים, שהיה גלוי יותר אם המחקר היה נערך בזמנים מתוחים פחות, כמו תקופת הסגר של מגפת הקורונה", כתבו החוקרות. "יחד עם זאת, ייתכן שהתקופה חידדה את הקשר הזה והובילה אנשים להבין את החשיבות שלו".
נשיא אוניברסיטת בן גוריון פרופ' דניאל חיימוביץ צייץ בטוויטר על המחקר, וכתב "הבאתי לאשתי פרחים טריים כל יום שישי כבר 32 שנים. אינטואטיבית תרמתי לרווחתנו! עכשיו המדע בבן גוריון מגבה את זה"!