חדשות טובות למתנגדי הניסויים בבעלי חיים: חוק חדש בארצות הברית, שנחתם על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בסוף חודש דצמבר, ביטל את החובה לכך שכדי לקבל אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), תרופות בפיתוח יהיו חייבות לעבור ניסויים בבעלי חיים לפני שהן יינתנו למשתתפים בניסויים בבני אדם.
ההחלטה תוכל לחולל שינוי משמעותי לאחר שיותר מ-80 שנה חייבו לבצע ניסויים בבעלי חיים בכל תרופה לפני שמתקבל אישור מהארגון. פעילי זכויות בעלי חיים המתינו זמן רב למהלך מסוג זה, וגורמים בתעשיית התרופות העידו כי חלק מהניסויים בבעלי החיים יכולים להיות לא משמעותיים ויקרים.
התגובות של החוקרים מעורבות: יש האומרים שלא שסביר שהמהלך יגרום לשינוי מיידי, יש המתרגשים מהאפשרות, וחוקרים אחרים חוששים מפגיעה בבריאות.
4 צפייה בגלריה
קופי מקוק רזוס בכלוב
קופי מקוק רזוס בכלוב
קופי מקוק בכלוב
(צילום: shutterstock)
החוק לא אוסר על ביצוע ניסויים בבעלי חיים על תרופות חדשות. במקום - הוא מסיר את הדרישה שחברות תרופות ישתמשו בבעלי חיים כדי לבדוק תרופות חדשות לפני ניסויים בבני אדם. חברות עדיין יכולות לבדוק תרופות על בעלי חיים אם הן בוחרות בכך.
עד עכשיו, כדי לאשר תרופה בארצות הברית, ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) הו חייבים לבצע בדיקות רעילות על לפחות מין אחד של מכרסמים כגון עכבר או עכברוש, וכן גם על מין אחד של לא-מכרסמים, כגון כלב או קוף. מדי שנה, חברות השתמשו בעשרות אלפי בעלי חיים כדי לבצע ניסויים מסוג זה.
4 צפייה בגלריה
חתול במעבדה
חתול במעבדה
חתול במעבדה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, במחקר שהתפרסם ב-2019 בכתב העת Translational Medicine Communications, עלה כי יותר מתשע מתוך 10 תרופות שנכנסות לניסויים קליניים בבני אדם נכשלות מכיוון שהן לא בטוחות או לא יעילות, מה שמספק חומר לאלה הטוענים שניסויים בבעלי חיים הם בזבוז של זמן, כסף וחיים.
"מודלים של בני אדם טועים יותר מאשר שהם צודקים", אמר דון אינגבר, מהנדס ביולוגיה מאוניברסיטת הארוורד שהמעבדה שלו פיתחה טכנולוגיית שבבי איברים הממוסחרת כעת על ידי חברת Emulate.
4 צפייה בגלריה
כלב ביגל ששוחרר ממעבדת ניסויים
כלב ביגל ששוחרר ממעבדת ניסויים
כלב ביגל ששוחרר ממעבדת ניסויים
(צילום: Caters News Agency)
ההתאמה החדשה של ה-FDA מגיעה כחלק מחבילה גדולה של חקיקה שנחתמה על ידי ביידן ב-29 בדצמבר. בנוסף לקביעת התקציב השנה עבור משרד ההגנה וסוכנויות פדרליות אחרות, חוק איחוד ההקצאות לשנת 2023 (H.R. 2617) כלל חלק על "מודרניזציה" של ניסויים קליניים. ובתוך כך, סעיף משנה על חלופות לניסויים בבעלי חיים, המתקן את החוק הקיים על הניסויים, שנחקק בשנת 1938.
במקום ניסויים בבעלי חיים, תרופות חדשות יוכלו לעבור כעת לניסויים בבני אדם בעקבות סבבים מוצלחים של "בדיקות לא קליניות", מונח גג הכולל ניסויים בבעלי חיים אך מאפשר גם התקדמות טכנולוגית כמו הדמיות מחשב, שבבי איברים וחלקי גוף מודפסים בתלת-מימד.
4 צפייה בגלריה
קוף במעבדה
קוף במעבדה
קוף במעבדה
(צילום: shutterstock)
חבילת התקציב הפדרלית כוללת גם חמישה מיליון דולר למחקר של ה-FDA שמטרתו לצמצם ניסויים בבעלי חיים ולפתח שיטות בדיקה חדשות ומשופרות.
מהאגודה הלאומית למחקר ביו-רפואי, התומכת בבדיקת תרופות בבעלי חיים, נמסר בתגובה כי ניסויים בבעלי חיים בשילוב עם ניסויים בבני אדם "נשארו הדרך הטובה ביותר לבחון השפעות פיזיולוגיות, נוירואנטומיות, רבייה, התפתחותיות וקוגניטיביות של תרופות כדי לקבוע אם הן בטוחות ויעילות. לאישור השוק".