טלסקופ החלל ג'יימס ווב ממשיך להביא גילויים מדהימים מהחלל, והפעם הוא זיהה את הקרח הקר ביותר ביקום - ולא רק שזה כשלעצמו מרהיב, מסתבר שהוא גם מכיל את אבני הבניין של החיים.
התצפיות האחרונות של טלסקופ החלל על מולקולות קפואות יעזרו למדענים להבין כיצד נוצרים כוכבי לכת ראויים למגורים. הן נמצאו בענן מולקולרי בין כוכבי, ושם הטמפרטורה היא 263 מעלות צלזיוס מתחת לאפס.
3 צפייה בגלריה
המקום הכי קר ביקום
המקום הכי קר ביקום
המקום הכי קר ביקום
(צילום: טלסקופ החלל ג'יימס ווב, נאס"א וסוכנות החלל האירופית)
עננים מולקולריים מורכבים ממולקולות קפואות, גזים וחלקיקי אבק, ומשמשים כמקום הולדתם של כוכבים וכוכבי לכת, כמו כדור הארץ. במחקר האחרון, צוות מדענים השתמש במצלמת אינפרא-אדום של ג'יימס ווב כדי לחקור ענן מולקולרי בשם Chameleon I, הנמצא במרחק של כ-500 שנות אור מכדור הארץ.
בתוך הענן האפל והקר הזה, זוהו מולקולות קפואות כמו גופרית, מתנול ועוד. לפי החוקרים, בעתיד הן עשויות להיות חלק מגרעין של כוכב צומח, ואולי אפילו כוכב לכת עתידי. אבל לא רק גופרית, נמצאו שם גם פחמן, חמצן, מימן וחנקן – יסודות שיותר מוכרים לנו - ההכרחיים לחיים. (למחקר המלא - באנגלית)
ועכשיו, לצמח שהפך לאסלה אורגנית-בוטנית. מין של צמח טורף בשם Nepenthes, הנקרא בעברית כדנית, ולפי צורתו אפשר להבין גם למה, ניזון לאחרונה, כפי שמצאו חוקרים, על ידי ספיגת צואה של בעלי חיים, שיושבים עליו, ניזונים ממנו מעט, ומטילים בתוכו את הצרכים שלהם.
3 צפייה בגלריה
לא רק צמח
לא רק צמח
לא רק צמח
( צילום: מתוך המחקר)
מדובר על מנת מזון יומית שמוסיפה, תאמינו או לא, ערכים תזונתיים מעולים לצמח. בנוסף ללכידת ועיכול חרקים, פסולת של בעלי החיים מכילה חנקן, מה שמאוד מתאים לתזונה שלהם, מאשר מה שקראו לו החוקרים "נשנוש טרף".
ההבדל הוא משמעותי, למרות שהתפריט החדש לא נשמע כזה המעורר תיאבון. מדובר בממצאים גם מעניינים וגם חשובים למדע, באופן שבו אנחנו מבינים שצמחים יכולים להסתגל ולהתפתח, כמו גם להתמודד עם האתגרים שבסביבה שלהם, במיוחד כאשר יש מינים של הכדנית שנמצאים בסכנת הכחדה או פגיעים מאוד.
ולסיום, חזרה לעבר. במשך כמעט 100 שנה חשבו חוקרים שחרב שנמצאה היא העתק של חרב עתיקה. אך כעת הם גילו, שמדובר בנשק המקורי, והוא בן 3,000 שנה.
3 צפייה בגלריה
החרב שבה השתמשו לפני כ-3,000 שנה
החרב שבה השתמשו לפני כ-3,000 שנה
החרב שבה השתמשו לפני כ-3,000 שנה
(צילום: מוזיאון פילד להיסטוריה של הטבע, אילינוי)
החרב, עשויה מברונזה, נשלפה בשנות ה-30 של המאה הקודמת מנהר הדנובה העובר בבודפשט, והייתה מעוצבת כמו נשק מתקופת הברונזה. באותה העת – החוקרים היו בטוחים שמדובר בהעתק, והיא הוצגה במוזיאון בשיקגו כשהיא מתויגת כהעתק בלבד.
אבל בשנה שעברה, ארכיאולוג הונגרי שהתארח במוזיאון, העיף מבט אחד קרוב בחרב וטען בפה מלא אחרי 20 שניות של התבוננות: מדובר בחרב מקורית.
חוקרים לקחו את החרב לבדיקת רנטגן, שם אפשר לבחון האם היא באמת עוצבה מנחושת ופח, כמו בכלי נשק אחרים מתקופת הברונזה באזור, ואז התברר שלא מדובר בהעתק. כעת, מומחים מתארכים אותה לתקופה שבין השנים 1080 ל-900 לפנה"ס ומשערים שהשליכו אותה למים למטרות פולחניות.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי