אל תספידו אותו: המסוק-רחפן Ingenuity של סוכנות החלל האמריקנית ביצע בסוף השבוע עוד טיסה היסטורית במאדים. הוא מסרב להקשיב לתחזיות על תוחלת החיים הקצרה שלו, וממשיך להפתיע לטובה על החוקרים בנאס"א וגם אותנו.
במקור, המסוק-רחפן היה אמור לבצע שלוש טיסות בלבד במהלך 30 ימים בכוכב הלכת האדום, אבל הוא החזיק מעמד כנגד כל הסיכויים, לאורך כל המשימה, שכעת עומדת על כמעט שבעה חודשים ו-16 טיסות.
4 צפייה בגלריה
עוד טיסה מוצלחת. המסוק-רחפן
עוד טיסה מוצלחת. המסוק-רחפן
עוד טיסה מוצלחת. המסוק-רחפן
(צילום: נאס"א)
המסוק-רחפן נחת במאדים ב-18 בפברואר, כחלק ממשימת "התמדה" לכוכב הלכת השכן. אחרי שקיבל את האנרגיה שלו במשך כמה שבועות מרכב החלל, הוא הורד בתחילת חודש אפריל אל אדמת מאדים ומאז הוא שורד בהצלחה את הלילות הקרים שם. בנאס"א הסבירו כי המסוק-רחפן יכול להגיע למקומות, שאליהם רכבי החלל שמפעילה סוכנות החלל האמריקנית במאדים אינם יכולים להגיע.
למרות שכל טיסה שלו יכולה להיות האחרונה, הוא עשה כברת דרך משמעותית עבור המדענים ונדמה שכלי הטיס הראשון שמופעל בכוכב לכת אחר מסרב לתלות את המנועים. בנאס"א מגלים כי אין חלק כלשהו שמראה סימנים של סוף פעילות מבחינת המסוק.
4 צפייה בגלריה
Ingenuity על אדמת מאדים
Ingenuity על אדמת מאדים
Ingenuity על אדמת מאדים
(צילום: נאס"א)
אגב, בשל המרחק ממאדים, מפעילי המשימה לא יכולים לשלוט ברחפן בזמן אמת, לכן הוא אוטונומי, ומנהל את הטיסות הקצרות בעצמו. גם כשמאדים הכי קרוב לכדור הארץ, לוקח למידע ממנו יותר משלוש דקות להגיע אלינו – כלומר הוא סיים את טיסתו הקצרה הרבה לפני שבמרכז הבקרה יקבלו את המידע על תחילתה.
וממאדים אנחנו חוזרים לכדור הארץ. מחקר חדש מגלה כי יש רעשים יום-יומיים, "רגילים" לגמרי, שמבהילים את הכלב שלכם.
מה הם ואיך תדעו שהחבר הטוב שלכם במצוקה? באוניברסיטת קליפורניה בדקו ומצאו שרעשים בייתים יום יומיים יכולים להיות מלחיצים מאוד עבור כלבים. שואב אבק, מיקרוגל, מכונת כביסה, ולא רק רעשים חזקים פתאומיים כמו זיקוקים או סופות רעמים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
386 בעלי כלבים השתתפו בניסוי, שבדק את התגובות שלנו, בני האדם – לצורה שבה הכלב שלנו מגיב. באופן מפתיע או שלא, היו בעלי כלבים שבכלל לא שמו לב שהכלב שלהם מצוי בחרדה, ולכן לא פעלו למענו. החוקרים מציעים: שימו לב לשפת הגוף של הכלב שלכם – רעד, התנשפות או ליקוק השפתיים - היא יכולה לסייע לכם להבין אותו טוב יותר ולגרום לו לנוחות.
ואחרי שחשבתם שראיתם הכול, שימו לב לכוכב הכדורגל של פריז סן ז'רמן, קיליאן אמבפה, שהפך להיות בסוף השבוע לסנדק לשני גורי פנדה שנולדו לפני שלושה חודשים בגן חיות בצרפת, להורים שהגיעו מסין לפני כעשור.
4 צפייה בגלריה
אמפבה והפנדה
אמפבה והפנדה
אמפבה והפנדה
(צילום: רויטרס)
הכדורגלן המפורסם, שכבר זכה להיות באירועים עוצרי נשימה על הדשא, טען שזה "רגע גדול" עבורו. כמו שער ניצחון בדקה ה-90?