מערכת אגירת אנרגיה של ברנמילר
(ברנמילר אנרג'י)


חברת הקלינטק (טכנולוגיה נקייה) "ברנמילר אנרג'י", העוסקת באגירת אנרגיה תרמית החלה כיוזמה משפחתית. היא צמחה לחברה הפועלת כיום ברחבי העולם ובחרה להקים את המפעל הראשון שלה, שנפתח החודש בדימונה.
ייחודה של החברה, שהוקמה בשנת 2012, הינו בפיתוח מתקן לאגירת אנרגיה תרמית, על ידי שימוש בסלע מרוסק כחומר האגירה. המערכת של החברה עוצבה כך שתשתמש בחומרים ידידותיים לסביבה ואינה משתמשת בכימיקלים, שמנים או מלחים העלולים לגרום לנזק סביבתי. למתקן אורך חיים של יותר מ-30 שנים.
4 צפייה בגלריה
מערכת של ברנמילר אנרג'י
מערכת של ברנמילר אנרג'י
מערכת של ברנמילר אנרג'י
(קרדיט: ברנמילר אנרג'י)
המפעל החדש של החברה מייצר באופן מסחרי את מתקני אגירת החום. הוא יגיע עד סוף השנה ליכולת ייצור של כ-4 ג'יגה של אגירת חום, והוקם באמצעות מימון של האיחוד האירופי.
תחום אגירת האנרגיה עלה לאחרונה לכותרות לאחר שהעיסוק בו הגיע דווקא ממניעי דת ולא שמירה על הסביבה. זאת כאשר ביום ראשון האחרון הממשלה קיבלה החלטה שתקדם בניית מתקני אגירת חשמל עבור חרדים מחמירים שמסרבים להשתמש ברשת הכללית בשבתות וחגים. במקום, הם מפעילים גנרטורים מבוססים סולר ובאופן שגרם לסכנה, לזיהום אוויר ולעלויות גבוהות.
4 צפייה בגלריה
מערכת של ברנמילר אנרג'י
מערכת של ברנמילר אנרג'י
מערכת של ברנמילר אנרג'י
(קרדיט: ברנמילר אנרג'י)
הטכנולוגיה של ברנמילר גמישה, ומאפשרת לחברות להשתמש הן בחשמל (מפאנלים סולאריים, טורבינות רוח ורשת) והן במקורות אנרגיה תרמיים (ביומסה, גזי פליטה, חום שיורי) כדי לטעון את יחידות האגירה.
על פי ההצעה שאושרה, חברת החשמל תקים מתקן אגירה כפיילוט, שבאמצעותו יסופק חשמל "כשר" בשבתות וחגים. החשמל האגור, כך נכתב, יסייע גם בהיערכות לעליית הביקוש לחשמל באזורים המאופיינים בצפיפות גבוהה וגם יאפשר לצמצם שימוש באותם גנרטורים מזהמים. ההצעה הובאה לאישור השרים אף שרשות התחרות התנגדה לכך שחברת החשמל היא זו שתוביל את הפיילוט, בטענה שהיא כבר נהנית ממונופול בתחום החשמל וכי הדבר מנוגד למאמצים להגביר את התחרות בתחום.
בישראל קיים צורך לאגירת אנרגיה גם שלא בהקשרי דת, אך בכירי ברנמילר ציינו כי הם מתקשים לקבל תמיכות מהמדינה.
4 צפייה בגלריה
מערכת של ברנמילר אנרג'י
מערכת של ברנמילר אנרג'י
מערכת של ברנמילר אנרג'י
(קרדיט: ברנמילר אנרג'י)
"בישראל, כל התחום הרגולטורי של הפחתת פליטות נמצא הרחק מאחור", אמר דורון ברנמילר, סמנכ"ל התחום הפיננסי. "אין מס פחמן, אין רגולציה שדוחפת ומכריחה חברות לעבור לאנרגיות מתחדשות. אנחנו צריכים לעשות פה שינוי. אפשר לעשות זאת מהר אם נחליט כי זאת מדינה קטנה. לרוב, למפעלים בישראל לא יינתן תמריץ כלכלי כדי להפחית פליטות, ובאירופה נותנים בשפע. אבל אנחנו מאמינים בישראל ולכן עדיין משקיעים כאן מאמצים. כיום, הפחתת פליטות היא חלק מהשיח, וישראל תהיה חייבת ליישר קו בסופו של דבר".
"אם ישראל הייתה משקיעה בקלינטק כמו שהיא משקיעה במימון תשתיות גז - היא הייתה מקבלת החזר הרבה יותר ירוק ומהיר. אין צורך למקד משאבים בגז ודלק בזמן שהעולם מנסה להיגמל מהם", אמר ניר ברנמילר, סמנכ"ל התחום המסחרי.
דורון המשיך את דבריו: "לדוגמה - פעם בכמה שנים מוציא משרד האנרגיה תוכנית תמיכה ב-20% מעלות ההשקעה, ואנחנו שמחים שקיבלנו מהם את המענק לאחרונה. אבל באירופה אפשר להגיש בכל שלושה חודשים בקשה למימון של מעל ל-60%. כספים שעוברים ממס הפליטות לקרן אירופית מסייעים לכך. זהו סוג המנגנונים שאנחנו חייבים לראות פה כדי שיהיה יישום מאסיבי של טכנולוגיות ירוקות גם בישראל".
4 צפייה בגלריה
מתקן אגירה של חברת ברנמילר אנרג'י שהוקם בניו יורק
מתקן אגירה של חברת ברנמילר אנרג'י שהוקם בניו יורק
מתקן אגירה של חברת ברנמילר אנרג'י שהוקם בניו יורק
(צילום: ברנמילר אנרג'י)
לשאלה בנוגע להשפעת התהליכים המשפטיים שמתרחשים בישראל על עבודתם, השיב ניר כי יש חששות. "אנחנו חברה ציבורית, כך שמי שלא רוצה למכור את המנייה. אנחנו פחות מודאגים מכיוון שרוב השוק שלנו נמצא באירופה, אבל נראה שהשוק בארץ נפגע כרגע. המשקיעים מתעניינים ומוטרדים מכך".
"יציבות זה הבסיס להצלחה ואי ודאות היא האויב, במיוחד על רקע ההאטה הכלכלית בעולם", אמר ניר.
לסיכום, בכירי החברה דיברו על שאיפותיהם העתידיות. "בשנים הקרובות, התחום הכי חם יהיה מעבר לכלכלה מופחתת פליטות. השאיפה היא לפתוח מפעלים במדינות נוספות".
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "משרד האנרגיה והתשתיות ימשיך ויפעל לקידום חדשנות באנרגיה במסגרת כל תקציב. המשרד תומך בקידום תכנית לאומית להשקעות וכן להגדלה של התקציבים המושקעים בתחום האנרגיות המתחדשות, וכן ימשיך ויקדם, ביחד עם השותפים שלו, שיח ממשלתי לקידום התמיכה במחקר ופיתוח. המשרד ממשיך לפעול להבטחת אספקת האנרגיה למשק הישראלי, לצד השקעה בחדשנות ובאנרגיות ירוקות, זאת על מנת לשמור על משק אנרגיה אמין ובר השגה".