השפה השומרית היא השפה המתועדת הקדומה בעולם. היא הייתה נפוצה באלף הרביעי והשלישי לפני הספירה בדרום מסופטומיה, אזור עיראק של ימינו. נכתבו בה יצירות ספרותיות משמעותיות, שנחקרות עד היום ומשמשות אבני דרך בחקר השפה והתרבות השומרית, כמו "ירידת האלה איננה לשאול" ואפוסים על המלך "גילגמש''. למרות החשיבות ההיסטורית שלה, השפה נלמדת במספר מצומצם של מוסדות אקדמיים בעולם.
המדור למזרח הקרוב הקדום של החוג לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית פותח את השנה האקדמית הנוכחית עם מספר שיא של תלמידים הלומדים את הקורס ''שומרית למתחילים'', בהובלת פרופ' אורי גבאי. התלמידים בקורס לומדים את רזי השפה ומקבלים את הכלים לקרוא טקסטים שנכתבו לפני יותר מ-4,000 שנה. בין המשתתפים בקורס ניתן למצוא, לצד הסטודנטים הישראלים, גם סטודנטים מכל העולם, המגיעים ממדינות באירופה, אסיה וארה''ב, כדי ללמוד את השפה העתיקה.
3 צפייה בגלריה
כתב עתיק שנמצא בעיראק
כתב עתיק שנמצא בעיראק
כתב עתיק שנמצא בעיראק
(צילום: shutterstock)
המדור למזרח הקרוב הקדום עוסק בהיסטוריה ובתרבות של מסופוטמיה הקדומה ושל מצרים הקדומה ורואה בידיעת השפות העתיקות והכתבים העתיקים של עמי האזור את "כרטיס הכניסה" לחקר תרבויות אלו. לשם כך, ישנו דגש על לימוד מעמיק של שפות האזור, הדקדוק שלהן, והכתב שבו נכתבו.
תלמידים הבוחרים להתמקד במצרים העתיקה (אגיפטולוגיה) לומדים את ניבי השפה המצרית ואת כתב ההירוגליפים, ותלמידים הבוחרים להתמקד בתרבויות שומר, אשור ובבל (אשורולוגיה) לומדים את כתב היתדות והשפות העיקריות שכתב זה ייצג: שומרית ואכדית.
פרופ' גבאי סיפר: ''בתור מורה, אני תמיד שמח לראות את ההתרגשות אצל התלמידים ואת התובנה שהם רוכשים במהלך הקורס. באמצעות הכלים הדקדוקיים הניתנים להם, יש להם אפשרות לקרוא (עם הרבה עבודה קשה) טקסטים בשפה השומרית. אני גם שמח לראות כי בשנים האחרונות הפך הקורס מגוון מאד- מה שמחבר את כל התלמידים הוא הסקרנות ללמוד על העבר האנושי, ובאוניברסיטה העברית מתאפשר להם לעשות זאת יחדיו".

מרכז מחקר לאסטרופיזיקה באוניברסיטה הפתוחה

השבוע הושק מרכז המחקר באסטרופיזיקה (ARCO), הפועל במסגרת המחלקה למדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה. המטרה המרכזית של מרכז המחקר היא לשמש קורת גג מדעית, מוסדית ומעשית לחקר סוגיות ונושאים תיאורטיים, תצפיתיים ואמפיריים בתחום האסטרופיזיקה, הקוסמולוגיה, הכבידה היחסותית וקשרי הגומלין ביניהם.
בראש מרכז המחקר עומד פרופ' סלים זארובי ולצידו פעילים חברי וחברות סגל בכיר נוספים: ד"ר פז בנימיני, פרופ' יהונתן גרנות, ד"ר אלונה וזאן ופרופ' יוסף ורבין אשר חוקרים קוסמולוגיה, אסטרופיזיקה של אנרגיות גבוהות, תיאוריות כבידה יחסותיות ופיסיקה של כוכבי לכת.
3 צפייה בגלריה
מצולמים מימין: ד"ר פז בנימיני, פרופ' יוסי ורבין, פרופ' סלים זארובי, ד"ר אלונה וזאן, פרופ' יוני גרנות
מצולמים מימין: ד"ר פז בנימיני, פרופ' יוסי ורבין, פרופ' סלים זארובי, ד"ר אלונה וזאן, פרופ' יוני גרנות
מצולמים מימין: ד"ר פז בנימיני, פרופ' יוסי ורבין, פרופ' סלים זארובי, ד"ר אלונה וזאן, פרופ' יוני גרנות
(צילום: עודד קרני)
במרכז המחקר יעבדו כעשרה פוסט-דוקטורנטים וחברי סגל הוראה מהמחלקה לפיזיקה. כמו כן, יהיו חברים בו כעשרה חוקרים חיצוניים מאוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם, אשר להן שיתופי פעולה מחקריים ענפים עם האוניברסיטה הפתוחה. נוסף על המצוינות האישית של החוקרים במרכז, חוֹזקו בתחומי המחקר שלו, אשר משיקים זה לזה ומשמשים קרקע פורייה לשיתופי פעולה ולביסוס פעילות מחקרית רבת ערך.
מחקריהם של חברי המרכז חולשים על פני תחומים רבים באסטרופיזיקה, בפיזיקת הכבידה ובקוסמולוגיה, ובהם תחומים תיאורטיים שבחלקם משולבות באופן אינטגרלי תצפיות אסטרונומיות המבוססות על קרינה מסוגים שונים, שמגיעה אלינו מהחלל ונקלטת בטלסקופים ובלוויינים.
פרופ' סלים זארובי אמר: "מרכז זה הוא ראשון מסוגו באוניברסיטה הפתוחה ובעל חשיבות רבה. מטרתנו היא להבין את היקום בו אנו חיים ואת המרכיבים שלו, איך העצמים שנמצאים בו נוצרו, ממה הם עשויים ומה יקרה להם (וליקום כולו) בעתיד. אנו מלאי תקווה שהמרכז יעודד אינטראקציות מדעיות ושיתופי פעולה מחקריים הן בתוך המרכז והן עם חוקרים או קבוצות מחקר מחוצה לו".

תוכנית חדשה לתואר שני בחינוך סביבתי במגמת חינוך יער בסמינר הקיבוצים

מכללת סמינר הקיבוצים הכריזה על תוכנית חדשה לתואר שני בחינוך סביבתי במגמת חינוך יער, שתכשיר נשות ואנשי חינוך בבתי ספר ובגנים ללמידה מהטבע בעזרת מפגש רצוף ויומיומי איתו. התכנית תלמד בפקולטה למדעים וצפויה להיפתח בסמסטר ב' השנה.
ד"ר דפנה גן, ראש התכנית לתואר שני בחינוך סביבתי במגמת חינוך יער במכללת סמינר הקיבוצים, אמרה: "חינוך יער הוא תחום מפותח מאוד בעולם שהחל להתפתח גם בישראל בשנים האחרונות, עם ההכרה ביתרונותיה הרבים של ההוראה החוץ כיתתית וההתבוננות העמוקה שהיא מזמנת. בחרנו לפתוח את התכנית על מנת לאפשר לאנשי החינוך להתמקצע בחינוך יער ולהתנסות בחינוך במרחבי טבע ובחוויה החושית-רגשית המשמעותית שמרחבים אלה מספקים".
3 צפייה בגלריה
לומדים בשטח
לומדים בשטח
לומדים בשטח
(צילום: דפנה גן)
תוכנית הלימודים מתמקדת בנושאים הבאים: הכרות עם היבטים תיאורטיים ויישומיים לבחינת תופעת חינוך היער בישראל ובעולם והבנת העקרונות המנחים אותם, למידה חוץ כיתתית, למידה מתבוננת, פיתוח מיומנויות הקשורות ליצירתיות, התמודדות עם אי וודאות ולמידה הוליסטית.
התוכנית מתפרסת על פני שלושה סמסטרים וכוללת למידה חוץ כיתתית וסיורים רבים. חלק מהקורסים, המתמקדים ביצירת קשרים בינלאומיים ילמדו באופן מקוון.