בית המשפט השלום בחיפה הרשיע שמונה עובדי קבלן במשחטה בעבירות צער בעלי חיים שאירעו ב-2015 - כך פרסם היום (רביעי) משרד החקלאות. בעת המקרה, המשחטה הייתה בבעלות חברת "זוגלובק". העובדים הורשעו בעבירות על תקנות צער בעלי חיים ונגזרו עליהם עונשים של קנסות כספיים בסך כולל של עשרות אלפי שקלים, מאסר על תנאי והתחייבות כספית על סך 14 אלף שקל לכל אחד.
2 צפייה בגלריה
מתוך תחקיר זוגלובק של עמותת אנימלס
מתוך תחקיר זוגלובק של עמותת אנימלס
מתוך תחקיר זוגלובק של עמותת אנימלס ב-2015
(צילום: עמותת אנימלס)
ברקע להגשת כתב האישום, שני תחקירים שערכה עמותת אנימלס בשנים 2013 ו-2015 ביחס לעבירות צער בעלי חיים במשחטת עופות שהייתה שייכת לחברת זוגלובק בשלומי.
התחקיר משנת 2013 טופל על ידי משטרת ישראל אך התיק נסגר בסופו של יום על ידי הפרקליטות. המקרה השני, שאירע בשנת 2015, נחקר על ידי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) במשרד החקלאות. במסגרת החקירה, נבדקה התנהלות המשחטה ותהליכי העבודה, והמקום נסגר מידית עד לתיקון כל הליקויים. מחלקת התביעות של המשרד הגישה כתב אישום נגד העובדים והמנהלים שעבדו באותה העת במשחטה, באשמת עבירות על חוק צער בעלי חיים. על פי כתב האישום, העובדים השתמשו בכוח רב כדי להוציא את העופות מכלוביהם, דבר שגרם להם לסבל מיותר.
2 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
עוד על פי כתב האישום, המעשים בוצעו בנוכחות מנהלים במשחטה חרף העובדה שעברו מספר הכשרות בנושא מניעת צער בעלי חיים. כתב האישום הוגש לאחר קבלת תוצאות החקירה של חוקרי משרד החקלאות.
בתוך כך, בספטמבר 2019 פורסם כי בית המשפט המחוזי בירושלים אישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד זוגלובק, בטענה להתעללות בבעלי חיים במסגרת הפשרה תעביר זוגלובק פיצוי בהיקף של 1.5 מיליון שקל לקרן לניהול וחלוקת כספים, והקרן תשתמש בכסף לטובת הגנה על זכויות בעלי חיים. עוד נקבע אז שזוגלובק תחלק מוצרי מזון לנזקקים באמצעות עמותות העוסקות בכך, בסכום של חצי מיליון שקל.
משרד החקלאות ופיתוח הכפר קורא לציבור לפנות למוקד משרד החקלאות ולדווח על כל מקרה של חשד לעבירות צער בעלי חיים, המוקד פעיל 24 שעות 7 ימים בשבוע בטלפון 6016*.
מחברת זוגלובק נמסר בתגובה: "נגד חברת זוגלובק וכנגד עובדיה לא הוגש כתב אישום ומימלא לא הורשעו במאומה. מי שהועמד לדין זה עובדי קבלן שלא היה להם קשר לזוגלובק".
התובע הראשי של משרד החקלאות, עו"ד אורי סירוטה: "מדובר בחוליה נוספת במאמצים הרבים המושקעים על ידי המשרד להגביר את אכיפת חוק צער בעלי חיים בכלל, ובמגזר החקלאי בפרט. הרשעת הנאשמים מעבירה מסר ברור של גינוי פגיעה אסורה בבעלי חיים גם ביחס לחיות המשק. ראוי לציין גם את פעילות העמותה שערכה את התחקיר הראשוני שבעקבותיו נפתחה חקירת משרד החקלאות והוגש כתב האישום התקדימי על ידי מחלקת התביעות של המשרד. בתיק הושקעו מאמצים רבים חרף קשיים ראייתיים לא מבוטלים. אנו מברכים על התוצאה שיש בה כדי להעביר מסר חד וברור ובכוונתנו לפעול אף להחמרת הענישה בעתיד לבוא".
עמותת אנימלס: "תחקירני אנימלס תיעדו במשחטה של זוגלובק תרנגולים כלואים בכלובים צפופים להחריד, מנקרים זה את זה מרוב עצבנות, רעב ותסכול; תרנגולים תקועים בין סורגי הכלובים, ועובדים שמושכים אותם מהאיברים העדינים שלהם באגרסיביות; ועובדים זורקים תרנגולים באוויר, 'מכדררים' אותם ומשחקים בהם כאילו מדובר בצעצועים ולא ביצורים חיים. אנחנו מקווים שאפילו שהעונשים שנגזרו נמוכים ולא משקפים את חומרת המעשים, הם עדיין יהוו גורם מרתיע וימנעו עבירות. הפרשה לא נגמרה, ויחד עם עמותת תנו לחיות לחיות אנחנו עדיין נלחמים כדי שיעמידו לדין את המנהלים הבכירים במשחטה ולא רק את העובדים הפשוטים שעל פס השחיטה. לצד כל זאת, ברור שגם אם הכל יתנהל בצורה חוקית, פס השחיטה תמיד יהיה מקום אכזרי, והכוח להפסיק את הפס הזה - הוא בכיס ובצלחת של כל אחת ואחד מאיתנו".