עורך דין מצפון הארץ, שהורשע בהרעלה של ארבעה חזירי בר, נידון ל-45 ימי עבודות שירות. הוא הורשע בבית משפט השלום בטבריה בעבירה של ציד חיית בר מוגנת ללא רישיון והיתר ובעבירה של הרעלה, ואיסור ציד בשיטות אסורות.
לפני כשנתיים, באזור מטעים בגליל התחתון, השייכים לנאשם, הוא הניח בדלי המחובר לעץ זית רעל מסוג "לנט", שנועד לפגוע בחזירי בר. בסיור של פקחי רשות הטבע והגנים התגלו במרחק של כ-10 מטרים מהדלי - שלושה חזירים צעירים וחזירה בוגרת, שמתו כתוצאה מהרעל שהניח בדלי. גם ציפור מסוג חוחית מתה כתוצאה ממגע עם הרעל.
3 צפייה בגלריה
חזירי הבר אכלו מהרעל - ומתו
חזירי הבר אכלו מהרעל - ומתו
חזירי הבר אכלו מהרעל - ומתו
(צילום: רשות הטבע והגנים)
בחשיפה לרעל בעלי החיים עוברים תהליך קשה ומענה של גירוי עצבי מוגבר. במקרה של החזירים, הם סבלו מתופעות לוואי במשך שעות, במהלכן חשו סבל ועינוי קשה, כאבים עזים וחוסר שליטה בגוף, אשר גורמים לחנק ומיתה איטית. לעיתים, לאחר מות החיה, מצוי הרעל בגוף בעל החיים המת ואוכלי פגרים שמגיעים למקום צפויים למוות בהרעלה משנית.
הנאשם, שעובד כעורך דין וגם כחקלאי, הביע צער על מעשיו, וטען שכל שרצה היה להרחיק זבובים מהשטח החקלאי ולכן חיפש אחר מענה זול ויעיל. לדבריו, הרשעה תפגע קשות בפרנסתו, שכן יישלל רישיונו כעורך דין. בשירות המבחן אף המליצו שלא להרשיע אותו בעבירות. מנגד, עו"ד קרין בן סימון - שייצגה את רשות הטבע והגנים - ביקשה להרשיע ולהטיל עליו עונש מרתיע.
נשיא בית משפט השלום בטבריה, השופט ניר מישורי לב טוב, הרשיע את עורך הדין לאור חומרת העבירות ופוטנציאל הנזק. "הנאשם פעל תוך תכנון מוקדם, רכש רעל בכדי להרוג את החזירים, הניח אותו בשטח בדלי ממנו שתו החזירים. כשחזר למקום, היה בידו רעל נוסף", כתב השופט. "הנזק הפוטנציאלי הינו בלתי מבוטל, שעה שנחשפים אנו מזה מספר שנים לנזקים המשניים של הרעלה בנסיבות דומות, גם אם הגורם המרעיל כלל לא התכוון להביא לתוצאה זו, אז מורעלות חיות בר מוגנות הנתונות בסכנת הכחדה, אשר ניזונות מפגרים שהורעלו וכך מוצאות את מותן".

3 צפייה בגלריה
אזור ההרעלה
אזור ההרעלה
האזור בו הונח הרעל
(צילום: רשות הטבע והגנים)
השופט הדגיש כי מדובר בעבירה חמורה, לאור פוטנציאל הרג חיות הבר המוגנות וההרג בפועל של חזירי הבר. לדברי השופט, הנאשם היה צריך לפנות לפקחי רשות הטבע והגנים כדי לעזור לו להתמודד עם חזירי הבר, אך הוא לא עשה כן. "התמודדות כזו הינה מוכרת לרשות וקיימים דרכים למניעת נזקים", הוא הוסיף.
השופט גזר על עורך הדין מאסר בפועל ל-45 ימים, שירוצה בעבירות שירות. "הקושי בפניו ניצבות רשויות האכיפה באיסוף ראיות מרשיעות, ובכך למגר את התופעה, דורש כי יידעו העבריינים בפועל והעבריינים בכוח כי העונש הצפוי לאדם הבוחר לצוד חיות בר מוגנות בלא היתר, הינו מרתיע והופך אף את העבירה לבלתי כדאית בעליל", נכתב בגזר הדין. בנוסף נקנס עורך הדין ב-10,000 שקלים.
השופט מישורי לב טוב אף רמז שהיה מקום לענישה חמורה יותר, אך את הענישה נגד הפוגעים בחיות בר יש להחמיר בהדרגה. מדובר באחד המקרים הראשונים שבהם רשות הטבע והגנים הצליחה לקשור את המרעיל לרעל, ולהוכיח את האחריות הפלילית שלו. עד עכשיו ברשות הטבע והגנים נאלצו להגיע להסדרי טיעון במקרים של הרעלה. המשמעות היא שבתיקים עתידיים ניתן יהיה להגיע בסופו של דבר לעונשים של מאסר בפועל. אמנם מדובר בעליית מדרגה קטנה, אך חשובה.
3 צפייה בגלריה
אזור ההרעלה
אזור ההרעלה
אזור ההרעלה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
עו"ד שי פרץ, התובע הראשי של רשות הטבע והגנים, אמר: "זה גדר דין חשוב ומכונן, שכן סוף סוף הצלחנו להביא לבית המשפט 'תיק הרעלה' עם ראיות חזקות וללא קשיים ראייתיים ממשים לבית המשפט. והדבר סייע לנו להעלות את רף הענישה. תופעת ההרעלה הינה תופעה קשה ואכזרית במסגרתה נפגעות חיות בר מוגנות באופן ישיר ואף באופן עקיף, שכן לצד חיות הבר המועלות ישנן חיות בר אחרות הניזונות לעיתים מפגריהן. בית המשפט מצא לנכון להטיל ענישה ממשית של עבודות שירות לצד רכיבי ענישה נוספים ומשמעותיים שיש בהם להציב רף ענישה מחמיר והולם יותר לעבירה זו. ראויה לציון אף אמירתו של בית המשפט כי ראוי להמשיך ולהחמיר את הענישה כנגד העבריינים המבצעים עבירות נלוזות אלו".