דאגה נרשמה לאחרונה בקרב חוקרי עמותת "דלפיס" (עמותה למען יונקים ימיים), כאשר התגלה כי בתוך שבוע בלבד – שלושה לווייתנים ממין ראשתן אותרו מתים בחוף באיזורינו, במרחק של כ-130 ק"מ אחד מהשני.
2 צפייה בגלריה
לווייתן ראשתן שאותר לחופי ישראל
לווייתן ראשתן שאותר לחופי ישראל
לווייתן ראשתן שאותר לחופי ישראל
(צילום: ד"ר אביעד שיינין, דלפיס)
רצף האירועים החל ב-28 באוגוסט, אז נסחפה לחוף השרון גופה של לווייתן ראשתן זכר באורך של 12 מטרים. יום לאחר מכן, ב-29.8, נמצאה גופת לווייתן ראשתן מצפון לעיר צור. לדברי חוקרים לבנונים, אורכו היה 14 מטרים. ביום ראשון נסחפה גופה נוספת לחוף, של זכר שאותר מדרום לעיר צור.
בעמותת דלפיס ציינו כי הם מזהים בשנים האחרונות שינוי מעניין בנוכחות לווייתני הראשתן – מין החי בים העמוק ונמצא בסכנת הכחדה בים התיכון - במים הכלכליים הבלעדיים של ישראל.
גופת לווייתן שנסחפה לחוף ביום ראשון האחרון

חוקרי דלפיס אומרים שלפחות שניים מבין שלושת הלווייתנים שנסחפו לחוף בשבוע האחרון זוהו כזכרים. לדברי ד"ר אביעד שיינין, מנהל מרכז הדולפין והים של העמותה, וראש תחום טורפי־על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, הראשתנים נעים לרוב בלהקות של זכרים צעירים.
לווייתן שאותר ב-29 באוגוסט
"נראה שאירוע טראומתי גרם לפגיעה בחברי אותה להקה, וכל אחד משלושת הלווייתנים הגיע לחוף אחר. ייתכן שאותו אירוע נבע מסקר סייסמי או מפיצוץ תת־מימי כלשהו. אנו מנסים לברר זאת כעת מול הגורמים הרלוונטיים בישראל ובאזור. המקרים האחרונים מחייבים ביצוע מחקר שיטתי להבנת התפוצה של היונקים ימיים במים הכלכליים הבלעדיים של ישראל", הוסיף שיינין.
ד"ר מיה אלסר מדלפיס, אמרה שמתחילת מחקר היונקים הימיים בישראל ועד שנת 2020, תצפיות לווייתנים ממין ראשתן בים היו נדירות יחסית, ובתקופה זו הגיעו לחופי ישראל ארבעה לווייתנים מתים ממין זה. מספר זהה של לווייתנים ממין ראשתן הגיע לחוף בתקופה של שנתיים בלבד (2021-2023).
2 צפייה בגלריה
ד"ר אביעד שיינין עם הלווייתן שאותר בגעש
ד"ר אביעד שיינין עם הלווייתן שאותר בגעש
ד"ר אביעד שיינין עם הלווייתן שאותר בחוף השרון
(צילום: הראל בז, רט"ג)
"בתוך כשנתיים הייתה אותה כמות מקרי עלייה לחוף של לווייתני ראשתן מתים כמו ב־20 השנים שקדמו להן. ההיבט החיובי של המספרים הללו הוא שמספר הלווייתנים המתים נמצא בהלימה עם מספר הפרטים החיים שנצפו בשנים הללו, כלומר במגמת עלייה", אמרה ד"ר אלסר.
לדבריה, "שלושה לווייתני ראשתן מתים במקטע חוף קצר יחסית (כ־130 קילומטרים אורכו), שבין צור בלבנון לחוף געש הישראלי, בפרק זמן קצר כל כך, הוא סימן שצריך לעורר דאגה ולגרום לנו לנסות ולהבין מה קורה כאן. זה אירוע חריג ומטריד", מוסיפה אלסר.