למרות המהפך בבחירות בברזיל - האמזונס עדיין מאבד עצים ובקצב מהיר מהתקופה המקבילה אשתקד: כריתת היערות ביערות הגשם באמזונס בברזיל עלתה ב-14% בחודש שעבר לעומת מרץ 2022. כך עולה מנתונים רשמיים ראשוניים שפורסמו הלילה (שבת). הנתונים מדגישים את המשך האתגרים של נשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה.
3 צפייה בגלריה
שטח שנפגע כפי שצולם החודש
שטח שנפגע כפי שצולם החודש
שטח שנכרת באמזונס. ארכיון
(צילום: רויטרס)
הנשיא לולה דה סילבה נכנס לתפקידו ב-1 בינואר, והתחייב לעצור את כריתת היערות באמזונס, לאחר שנים של כריתת יערות גואה תחת קודמו בתפקיד, ז'איר בולסונארו, שקיצץ את מאמצי הגנת הסביבה ביער הגשם הגדול בעולם.
"העלייה במספרים חושפת שהאמזונס עדיין סובל ממחסור עצום באכיפה, ושהממשלה החדשה צריכה לפעול בדחיפות על מנת לבנות מחדש את יכולת האכיפה שלה לפשעים סביבתיים, שנהרסה לחלוטין על ידי הממשלה הקודמת", אמר מרסיו אסטריני, העומד בראש ארגון סביבה מקומי.
מהנתונים של סוכנות מחקר החלל של ברזיל עולה ש-356 קמ"ר של יער נכרת באמזונס בברזיל רק בחודש שעבר. הנתונים מציגים תמונה מעורבת של פעילות הממשלה החדשה נגד כריתת היערות, כאשר השטח שנכרת בשלושת החודשים של השנה היה 845 קמ"ר, ירידה של 11% לעומת התקופה המקבילה ב-2022.
3 צפייה בגלריה
האמזונס שוב עולה באש
האמזונס שוב עולה באש
שריפת יער באמזונס
(צילום: AFP)
ברזיל מודדת רשמית כריתת יערות שנתית מאוגוסט עד יולי, כדי להגביל את השפעת כיסוי העננים במהלך החודשים הגשומים, דבר שפוגם באיסוף הנתונים על ידי הלוויין. במשך שמונת החודשים הראשונים של אותה תקופה, אוגוסט 2022 עד מרץ 2023, כריתת היערות זינקה ב-39%, לעומת אוגוסט 2021 עד מרץ 2022.
"נותרו רק ארבעה חודשים לצמצם את מספרי כריתת היערות הסופיים. המשמעות היא שירידה בשיעורי כריתת היערות הסופיים באמזונס ב-2023 אינה סבירה. למעשה, יש לזה סיכוי רק לעלות יותר", אמר אסטריני.
בסוף חודש פברואר, במהלך מפגש בברזיליה, אמר שליח האקלים האמריקני ג'ון קרי, כי העולם אינו יכול לעמוד ביעד האקלים, כלומר להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית ל-1.5 מעלות צלזיוס, אלא אם הוא יגן על יערות הגשם באמזונס. וושינגטון הודיעה בתחילת השנה כי בכוונתה לתרום לקרן האמזונס של ברזיל, התומכת בפרויקטי שימור היערות באזור הג'ונגל. גם נורבגיה הבטיחה לסייע לברזיל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל, לולה דה סילבה
(EPA)
ממחקר שפורסם בחודש מרץ האחרון בכתב העת Nature Climate Change עלה כי יערות הגשם מאבדים את יכולתם להתאושש והם עלולים להפוך לסוואנה. למצב כזה, שיהיה בלתי הפיך, יהיו השלכות קשות על כדור הארץ כולו. החוקרים הזהירו כי יערות האמזונס עשויים להתקרב ל"נקודת אל חזור" מהר יותר ממה שסברו בעבר. מעט פחות מ-20% אחוז מיערות הגשם באמזונס - המשתרעים על פני יותר מ-5 מיליון קמ"ר בתשע מדינות - הושמדו או הושחתו מאז 1970, בעיקר לייצור מוצרי עץ, סויה, שמן דקלים, דלק ביולוגי ובשר בקר.