כך נראתה התרסקות החללית על האסטרואיד, 11 מיליון ק"מ מכדור הארץ: טלסקופ החלל המתקדם ג'יימס ווב וטלסקופ החלל הוותיק האבל תיעדו את הניסוי של סוכנות החלל האמריקנית, שבמהלכו התרסקה החללית DART על האסטרואיד הקטן דימורפוס בראש השנה. בסרטונים קצרים שפרסמה נאס"א ניתן לראות את ההבזק שנוצר מפגיעת החללית באסטרואיד. בנאס"א אמרו כי זו הפעם הראשונה ששני הטלסקופים צפו באותו מטרה שמימית באותו זמן. צפו בסרטון המתעד את הפגיעה:


הניסוי הראשון מסוגו, שמטרתו לבדוק אם יהיה ניתן להסיט בעתיד אסטרואידים המסכנים את כדור הארץ, התקיים בלילה שבין שני לשלישי השבוע בשעה 2:14. החללית DART התרסקה במהירות עצומה על האסטרואיד, שקוטרו כ-160 מטרים. כעת אוספים בנאס"א נתונים על מנת לבדוק האם מסלולו של האסטרואיד הקטן השתנה בעקבות פגיעת החללית.
בזמן הניסוי כוונו לעבר האסטרואיד לא מעט טלסקופים, ביניהם זה של מכון ויצמן למדע הנמצא בנאות סמדר בערבה. גם ג'יימס ווב והאבל, הנמצאים בחלל, כוונו לעבר האסטרואיד וגם הם הצליחו לתעד את רגע הפגיעה - כל אחד בדרכו.
1 צפייה בגלריה
מימין התיעוד של ג'יימס ווב, משמאל התיעוד של האבל
מימין התיעוד של ג'יימס ווב, משמאל התיעוד של האבל
מימין התיעוד של ג'יימס ווב, משמאל התיעוד של האבל
(צילום: נאס"א)
"ג'יימס ווב והאבל מראים את מה שתמיד ידענו שהוא נכון בנאס"א: אנחנו לומדים יותר כשאנחנו עובדים יחד", אמר ראש נאס"א, ביל נלסון. "בפעם הראשונה, ווב והאבל צילמו בו זמנית תמונות מאותה מטרה ביקום: אסטרואיד שנפגע על ידי חללית. האנושות כולה מחכה בקוצר רוח לגילויים שיגיעו מווב, האבל והטלסקופים הקרקעיים שלנו - על משימת DART ומעבר לכך".
בנאס"א אמרו כי התצפיות המשותפות של ג'יימס ווב והאבל יאפשרו למדענים להשיג ידע על אופי פני השטח של האסטרואיד דימורפוס, המקיף אסטרואיד הגדול ממנו, כמה חומר נפלט מההתנגשות וכמה מהר הוא נפלט. בנוסף, ג'יימס ווב והאבל תיעדו את ההשפעה באורכי גל שונים של אור - ווב באינפרא אדום והאבל בדרך של אור נראה. התבוננות בהשפעה על פני קשת רחבה של אורכי גל תחשוף את התפלגות גדלי החלקיקים בענן האבק המתרחב, תעזור לקבוע אם נזרקו הרבה גושים גדולים או בעיקר אבק דק. בנאס"א הוסיפו כי שילוב המידע הזה, יחד עם תצפיות טלסקופיות בכדור הארץ, יעזור למדענים להבין באיזו יעילות השפעה קינטית יכולה לשנות את מסלולו של אסטרואיד.

בנאס"א הוסיפו כי לפני התרסקות החללית, האסטרואיד דימורפוס הקיף את דידימוס כל 11 שעות ו-55 דקות. הפגיעה אמורה להפחית 10 דקות מזמן ההקפה, אבל טלסקופים - ביניהם ג'יימס ווב והאבל - יצטרכו בין כמה ימים עד כמעט חודש כדי לאמת את המסלול החדש של האסטרואיד הקטן. ייתכן שהשינוי המסלולי הצפוי של 1% לא נשמע כמו הרבה, אמרו מדענים, אבל הם הדגישו שמדובר בשינוי משמעותי לאורך שנים.
מדענים בחרו במערכת האסטרואידים הזו לערוך בה את הניסוי, כיוון שהיא קרובה יחסית לכדור הארץ. בנוסף, תצורת האסטרואידים הכפולים - מסבירים בנאס"א - הופכים אותה לאידיאלית לצפות בתוצאות הפגיעה. בסוכנות החלל האמריקנית הדגישו כי שני האסטרואידים אינם מהווים סכנה לכדור הארץ וכי הניסוי לא יגרום לשינוי מסלול שיגרום לסכנה.
החללית, שגודלה כשל מכונית קטנה, שלחה לכדור הארץ תמונות ממש עד רגע ההתנגשות. בנוסף. מצלמה קטנה שנפרדה ממנה לקראת ההתנגשות צילמה את רגעי האמת ממרחק, תיעדה את החלקיקים שעפו מהאסטרואיד ואת המכתש שנוצר בו. לאחר ההתנגשות,