חברת SpaceX שיגרה הלילה (יום ג') לחלל 72 לוויינים, ביניהם RUNNER-1 - לוויין חישה בעל יכולת צילום וידאו צבעוני של חברת ImageSat הישראלית. החברה של אילון מאסק רשמה הישג חשוב, לאחר שהצליחה להנחית בפעם ה-200 משגר ששוגר לחלל, על מנת לעשות בו שימוש חוזר ובכך לחסוך בעלויות. בנוסף זה היה השיגור ה-40 של SpaceX לחלל בשנת 2023.

עשרות הלוויינים, במשימת Transporter 8, שוגרו לחלל על גבי משגר פלקון 9, מבסיס חיל החלל ונדנברג בקליפורניה בשעה 0:35 (שעון ישראל). מדובר במשימה השלישית השנה של SpaceX במסגרת משימות Transporter, שבהן משוגרים לוויינים רבים בשיגור אחד. ב-3 בינואר שיגרה החברה 114 לוויינים במשימת Transporter 6, וב-15 באפריל שוגרו 51 לוויינים במשימת Transporter 7. השיא היה בינואר 2021, אז שוגרו 143 לוויינים במשימת Transporter-1.
2 צפייה בגלריה
הלוויינים ששוגרו לחלל, הלוויין הישראלי מוקף בעיגול אדום
הלוויינים ששוגרו לחלל, הלוויין הישראלי מוקף בעיגול אדום
הלוויינים ששוגרו לחלל, הלוויין הישראלי מוקף בעיגול אדום
(צילום: SpaceX)
כאמור, בין עשרות הלוויינים שוגר גם לוויין שפותח ויוצר בישראל. RUNNER-1, שפותח במשותף על ידי חברת ISI הישראלית (בשליטת קרן פימי) ויצרנית התעופה והחלל האמריקנית Terran Orbital הוא לוויין חישה מרחוק רב-תכליתי, בין היתר, בעל יכולת צילום וידאו צבעוני, ברזולוציה גבוהה מאוד מהחלל. הלוויין מצטרף לקונסטלציות הלווייניים של החברה ויספק שירותים לממשלת צ'ילה במסגרת הפרויקט לפיתוח תכנית החלל הלאומית של המדינה בו זכתה ISI. הלוויין, שנקרא בצ'ילה FASat Delta, הוא נדבך מרכזי בחזון תוכנית החלל הלאומית של המדינה הדרום האמריקנית. בשנים הקרובות ישוגרו שני לוויינים נוספים מסדרת RUNNER ויימסרו לצ'ילה ( FASat Echo1 ו-FASat Echo2).
ב-ISI אמרו כי RUNNER-1 מבוסס על פלטפורמת האווויוניקה של Terran Orbital ומערכת משימה אלקטרו-אופטית שפותחה על ידי ISI. עוד נמסר כי עלות ייצורו מאפשרת שיגור כמות גדולה יותר של לוויינים ומימוש אחיזה מודיעינית עקבית מהחלל. לצד מערכת בקרה קרקעית ויכולות בינה מלאכותיות מתקדמות, מערכת RUNNER מאפשרת איסוף וניתוח יעיל של מידע ונותנת מענה מהיר לתרחישים שונים, לרבות ניטור תשתיות, אסונות טבע, אירועים ביטחוניים, שינויי אקלים ועוד.
2 צפייה בגלריה
הלוויין שפותח בישראל
הלוויין שפותח בישראל
הלוויין שפותח בישראל
(צילום: SpaceX, ISI)
נועם סגל, מנכ"ל ISI אמר, כי "שיגור לווין ה-RUNNER-1 מסמן אבן דרך משמעותית עבור חברת ISI. זוהי תוצאה של תקופת מו"פ נרחבת שמטרתה למצב את חברת ISI כ-one-stop-shop עבור תעשיית המודיעין מהחלל. שיתוף הפעולה עם חברת Terran Orbital הוכיח עצמו כסינרגטי והביא את המומחיות והידע הרב של שתי החברות בפיתוח הלווין ומערכותיו כדי לשרת בצורה הטובה ביותר את צרכי תכנית החלל הלאומית של צ'ילה ודרישותיה בעתיד".