6 צפייה בגלריה
אל קיו LQ רכב עתידני טויוטה
אל קיו LQ רכב עתידני טויוטה
טויוטה LQ העתידנית
(יוניון מוטורס)
בשיתוף יוניון מוטורס יבואנית טויוטה
בין משבר אקלים מואץ למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, השנים האחרונות הוכיחו לעולם שהתלות בדלקים פוסיליים הפכה אותנו למכורים שמתקשים להיגמל – ויש לזה מחיר. הגילוי אינו מפתיע אבל בעולם הרכב עמלים מזה זמן רב על מציאת חלופות תחבורה שיעזרו לעבור למציאות אחרת.
רק לאחרונה קיבלה ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו (Baidu) אישור להפעיל מוניות אוטונומיות ללא נהג בשתי ערים מרכזיות במדינה – ווהאן וצ'ונגקינג, לאחר פיילוט שנערך בעשר ערים במדינת הענק. כעת עסוקים הסינים בהסדרת החקיקה המתאימה והרגולציה להטמעת מכוניות אוטונומיות בתחבורה הציבורית בכל רחבי המדינה.
גם בסן פרנסיסקו שבארה"ב הוחלט על ניסוי בתחבורה ציבורית אוטונומית וביפן סיפקה טויוטה תצוגת תכלית לעתיד באולימפיאדת טוקיו, כשבכפר האולימפי נעשה שימוש רק ברכבים ואמצעי ניידות ירוקים. חלק מכלי התחבורה היו אוטונומיים והיו בהם גם אמצעי ניידות לספורטאים הפראלימפיים ולבעלי מוגבלויות, שהופעלו בחשמל או מימן.
6 צפייה בגלריה
טויוטה ניידות בכפר האולימפי
טויוטה ניידות בכפר האולימפי
ניידות בכפר האולימפי
(יוניון מוטורס)
המהלכים האלו מעלים שאלות רבות על העתיד התחבורתי הצפוי גם בישראל. ההתמודדות, כך נראה, תהיה גם מול הטמעת חלופות אנרגיה אבל גם מול גידול באוכלוסייה, כשמנגד תשתיות מוגבלות וכך גם האפשרות של שימוש ברכבים שיתופיים.

האם הפתרון לפקקים טמון ברכב השיתופי?

מנכ"ל "איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל", איתן פרנס, מעריך שהמעבר לתחבורה שיתופית עדיין אוטופי במדינת ישראל. "קיימים חסמים רבים בדרך, בעיקר השינוי ההתנהגותי הנדרש מצרכני התחבורה", הוא אומר. "הישראלים מחזיקים ברכב כחלק מהרכוש שצברו בחייהם ומעטים מדי מוותרים על סמל הסטטוס הנקרא רכב, למרות המצב בכבישים. רק אוכלוסייה עירונית מאד מצומצמת נמנעת מרכב פרטי אבל השינוי קורה לאט מדי. בישראל זה יקרה רק בעוד עשרות שנים. אפילו פסולת רובנו לא מפרידים, אז הסיכוי שנוותר על רכב בשם משבר האקלים - קלוש. זה לא יקרה כאן בקצב שקורה באירופה ובמקומות מסוימים בארה"ב".
6 צפייה בגלריה
טויוטה רכב הסעות אוטונומי
טויוטה רכב הסעות אוטונומי
רכב הסעות אוטונומי של טויוטה
(יוניון מוטורס)
פרנס מסמן שלוש מהפכות שלדעתו צפויות בעולם הרכב: מהפכת ההינע – שכבר החלה ואותה מאפיין המעבר מרכבים דלקיים לחשמליים, עם שלב ביניים של רכבים היברידיים וחדירה גדלה והולכת של מכוניות חשמליות לשוק במקביל; מהפכת השיתופיות – שבמסגרתה המכוניות לא יהיו עוד בבעלות משתמשי הדרך ובמקום זה יחלקו הנוסעים ברכבים אוטונומיים; ומהפכת ה- V2G (ראשי תיבות של Vehicle-to-Grid), שתאפשר לספק חשמל מסוללות הרכב לרשת החשמל ותיתן מענה לביקוש הגובר לחשמל.
"בעולם ה-V2G אפשר יהיה להגיע למצב שבו כל רכב והסוללה שלו יהפכו לעמדת אגירה קטנה", אומר שרגא כץ, מנכ"ל חברת EV-Edge, הנחשבת למובילה בפתרונות לטעינת רכבים חשמליים. "במצב כזה כל אחד טוען ויוכל גם לתרום בחזרה לרשת ויכול לעשות כאן עסקאות כאלה ואחרות - כשאתה טוען מתי שנוח לך וגם בעלי הרכב יוכלו למלא את הסוללה ולמכור בחזרה לגריד. יהיה מאוד מעניין לראות את כל המסחר הזה – ממש בורסה של מכירת חשמל".

חשמלי או היברידי – זאת השאלה

בשנים האחרונות נדמה היה שכל ענף הרכב נע לכיוון הרכבים החשמליים, אבל מהניסיון לשרטט תמונה תחבורתית לשנים הקרובות עולה כי גם מומחי הענף הבקיאים ביותר מתקשים לספק אמירות נחרצות באשר למהפכה החשמלית הצפויה. הסיבה: לתמונה הנקייה לכאורה של "חשמל בלבד" נכנסו אלמנטים שונים שהופכים אותה למורכבת יותר.
"תעשיית הרכב תעבור שינויים טכנולוגים מהירים לייצור של רכבים נטולי פליטות לחלוטין, אבל לדעתי רכבים אלה לא יהיו בהכרח חשמליים", אומר חזי שייב, מנכ"ל "איגוד יבואני הרכב", שהוא גם ד"ר לכלכלה ובעל מומחיות בכל הנעשה בשוק הרכב המקומי והעולמי. "המנועים החשמליים אמנם יהיו עם אפס פליטות של פחמן דו-חמצני, אבל היום מבינים שזיהום הרכב לא מגיע רק מפעילות המנוע, אלא גם כולל את תהליכי היצור ותהליכי הגריטה של רכב עם סוללה ואלה מזהמים משמעותיים עד מאד".
6 צפייה בגלריה
אל קיו LQ רכב עתידני טויוטה
אל קיו LQ רכב עתידני טויוטה
טויוטה LQ
(יוניון מוטורס)
ההערכה היא כי בעשור הקרוב לא צפויים פתרונות של ממש לסוגיות אלו ולכן, אם בעבר היה ברור שהמעבר יהיה מרכבים הנוסעים על דלק - ישירות לרכבים חשמליים, עכשיו העניין ברור פחות. שייב מאמין כי "בעתיד הקרוב יהיו יותר רכבים היברידיים עם טכנולוגיות מתקדמות ובמקביל, יתקיימו הסבות רכבים שנעים על דלק לטובת טכנולוגיה חשמלית, לפחות באופן חלקי. זו טכנולוגיה שעדיין לא קיימת אך אני מניח שבעתיד תהיה כזו. יש תהליכים כאלה, שרק הנצו לאחרונה, באירופה אבל הדרך עוד ארוכה. מה שבטוח הוא, שהכיוון יהיה תמיד לטיפול בתהליך המזהם והפיכתו ללא מזהם".

כמות אנרגיה כמו 9 כורים גרעיניים

בעוד מנכ"ל איגוד יבואני הרכב מוצא שנושא ייצור וגריטת הסוללה הופך את הרכבים החשמליים בשלב זה לבעיה מזהמת בעיקר, הרי שמנכ"ל "איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל" דווקא רואה בהן הזדמנות לשימוש חוזר: "הסוללה היא משאב. הרכבים החשמליים מחליפים סוללות כשהן עדיין שמישות לשימושים אחרים. זה השלב שבו הן נקראות Second Life – והכוונה היא שכשהן מוחלפות הן עדיין נותרות עם 70% תאים מלאים. לכן עולם האנרגיות המתחדשות, שעוסק באגירת חשמל, עוסק בהשבחתן על ידי הארכת חייהן, השבחתן למימוש חוזר ומיחזור הסוללות תוך ניצול החומרים שבהן".
אבל סוללות יש בכל הרכבים, מה ששם אותן כמעט במרכז כל דיון על עתיד תעשיית הרכב. אם תחזיות עבר העריכו שעד 2030 כ-30% מהמכוניות שיימכרו ביבשת האירופית יהיו בעלות מנוע חשמלי, הרי שבמציאות כמות כזו של סוללות דורשות אנרגיה עצומה, המשתווה לכזו הנדרשת לייצור של תשעה כורים גרעיניים. האם זה הפתרון הנכון לסביבה? לא בטוח.
מבחינת יצרניות הרכב, נדרשת גישה יעילה יותר להפחתת פליטות פחמן דו-חמצני תוך צמצום השימוש בדלק ונראה שהמודל ההיברידי הוא הנכון יותר לעת הזו, באמצעים הקיימים, שכן סוללת הרכב ההיברידית צורכת כמות מאד קטנה של חומרי גלם והיא קלה ונוחה יותר לתפעול ולכן גם זולה בהרבה.

6 צפייה בגלריה
טויוטה פריוס
טויוטה פריוס
"רכבים היברידיים עם טכנולוגיות מתקדמות". החלוצה - טויוטה פריוס
(יוניון מוטורס)

חברת טויוטה, למשל, שילבה סוללות חשמליות ברכביה כבר לפני כ-30 שנה, כשהובילה את אחת המהפכות המשמעותיות במעבר לתחבורה ירוקה יותר עם השקת דגם הפריוס שהיה הרכב ההיברידי הראשון בעולם בייצור המוני. מאז צברה החברה ניסיון רב והציגה חידושים רבים ופטנטים בתחום, כולל פיתוח סוללות יעילות יותר, מזהמות פחות ומחומרים שניתן למחזר. לאחרונה הכריזה טויוטה כי פיתחה סוללות בטכנולוגיה חדשה עם יכולות טעינה של כ-10 דקות לטווח נסיעה של כ-500 ק"מ כך שהתהליך הולך ומשתכלל בכל שנה.
בטויוטה מאמינים כי הצעד הבא אל עבר העתיד טמון במימן. בשנים האחרונות משווקת מסחרית החברה את ה"מיראי" - רכב מימן הפולט רק טיפות מים נקיים. מימן שנוצר באמצעות אנרגיה מתחדשת הוא למעשה נטול פחמן לחלוטין, וכשהופכים אותו לחשמל, הפליטה היחידה היא מים – וכך הנסיעה אל היעד של אפס פליטות מזהמים מתקצרת דרמטית.

6 צפייה בגלריה
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי
מכונית מימן שפולטת רק טיפות מים. "המיראי"
"רכב מונע חשמלית באמצעות אנרגית מימן הוא חזון שיהפוך לישים. המימן זמין באופן בלתי מוגבל כמעט, הוא מזהם הרבה פחות והסוללה הנדרשת עבורו קטנה יותר, וזה יתרון", מסביר שייב. "עכשיו עובדים על תהליך של הפיכתו לזמין בעתיד עבור מכוניות פרטיות ויצרני רכב רבים מהמרים על העדפת התעשייה את מנוע המימן על פני המנוע החשמלי, שלדעתם הוא זמני בלבד".
עד שיהיו יותר תשתיות טעינה לחשמל בלבד או למימן, ועד שהסוללות החשמליות תהיינה יותר יעילות, קלות, קטנות ופחות יקרות - נדרש מעבר הדרגתי. מעבר כזה מסוגלות לספק המכוניות ההיברידיות. כשמסתכלים על הנתונים של טויוטה בישראל יותר מ-80% מהמכירות כיום הן של רכבים היברידיים-חשמליים, והוכח, לטענת החברה, שמי שכבר נוהג על רכב כזה לא חוזר "אחורה" לבנזין. מאחר שהטכנולוגיה ההיברידית-חשמלית רלוונטית לרוב השווקים בעולם, בוודאי עד שיהיו ערוכים לטכנולוגיות החשמל הטהור, טויוטה ממשיכה במקביל להשקיע ולפתח גם את הטכנולוגיה הזו שבשנים הקרובות תתאים לרובנו.
הכתבה בשיתוף "יוניון מוטורס" יבואנית טויוטה, שיזמה ומקיימת את תחרות פרס הסביבה של ישראל ISRAEL EARTH PRIZE. מציעה פרס של מיליון שקלים למיזם שישפיע על איכות הסביבה בישראל


פורסם לראשונה: 15:22, 18.09.22