עובדי חברת החשמל בתחנת הכוח "רוטנברג" באשקלון, הסמוכה לזיקים, מתמודדים בימים האחרונים מול גל של אלפי מדוזות, שמגיעות לתחנה עם מי הים. צפו בתיעוד:

בחברת החשמל אמרו כי מדובר בתופעה מפתיעה ונדירה לעונה זו, שכן בדרך כלל המדוזות מגיעות בעונת הקיץ.
מחברת החשמל נמסר כי "זהו מפגע של ממש שיכול לשבש את תהליכי הייצור בתחנה. המדוזות נערמות במסננים בתחנת הכוח, שמונעים את כניסתן של המדוזות למערכות התפעול והן מפונות למיכליות ייעודיות. כך, מתאפשרת פעילות סדירה של אספקת החשמל בתחנות הכוח.
1 צפייה בגלריה
המדוזות במסנני תחנת הכוח
המדוזות במסנני תחנת הכוח
המדוזות במסנני תחנת הכוח
(צילום: שמי ביתן, חברת החשמל)
בחברת החשמל הסבירו כי "בתחנות הכוח החופיות של חברת החשמל משתמשים במי הים, על מנת לקרר את מערכות הייצור".
יוסי רופא, משנה למנכ"ל חברת החשמל וסמנכ"ל ייצור ואנרגיה, אמר: "נדהמו לראות מדוזות בחורף. זהו אירוע חריג לעונה. עם זאת, תחנת הכוח ערוכה להתמודדות עם התופעה, כחלק מההכנות לחורף ואיסוף פסולת ימית האופיינית לים גבוה. המצב בשליטה ועובדי התחנה מפנים את המדוזות כדי לאפשר המשך ייצור חשמל רציף".
אז מה הסיבה למדוזות שהגיעו לחופי הארץ? ד"ר אורי פריד, אקולוגית ים ברשות הטבע והגנים, הסבירה: "צריך להבין שמדובר במינים שיש להם עליות וירידות מאוד משמעותיות בגודל האוכלוסייה, בצורה שקשה לנו לחזות. תיאורטית אנחנו רגילים לראות את המדוזות בעונות הקיץ, אבל בגלל שיבושים כאלה ואחרים שקשורים בטמפרטורת הים, אנחנו מעריכים שייתכן ששינויי האקלים משפיעים על הרבייה של המדוזות - הן כאן".
ד"ר פריד הוסיפה: "בגלל שלא ראינו את הנחילי מדוזות בקיץ, ייתכן שזה נבע מטמפרטורות גבוהות מדי או תזמון שונה של הטמפרטורות. ייתכן שהדבר גרם לשינוי במחזור הרבייה של המדוזות, מה שגרם להופעה של הנחילים בזמנים שאנחנו לא רגילים. באותה נשימה יש לציין שזה לא חריג לראות מדוזות בחורף. מי שנמצא בים רואה מדוזות. בדרך כלל מדובר בפרטים גדולים מאוד ונחילים קטנים מאוד".