נפתח את המבזק עם חדשות טובות ולבנות: אוכלוסייה סודית של דובי קוטב נמצאה במיקום שנחשב ל"בלתי אפשרי" בגרינלנד. כך עולה ממחקר שנערך במשך שבע שנים. את המחקר ערכו בין היתר חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון ומסוכנות החלל האמריקנית.
החוקרים אמרו כי לבית הגידול המפתיע הזה חסר במשך רוב ימות השנה קרח ים צף, שבאמצעותו דוב הקוטב צד ושורד. קבוצת הדובים יוצאת הדופן, הסתתרה מעין המדענים כבר מאות שנים, והעובדה שלפיה יש אזורים בהם דובי קוטב צריכים את הקרח הצף כדי לשרוד, עומדת בסימן שאלה נוכח הממצאים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
דובי הקוטב שהתגלו
דובי הקוטב שהתגלו
דובי הקוטב שהתגלו
(צילום: אוניברסיטת וושינגטון)
עוד עולה מהמחקר כי הדובים, הנמצאים בדרום מזרח גרינלנד, מנתוקים מקרח ים במשך תשעה חודשים, ומשלימים את הציד שלהם באמצעות לוחות קרח של מים מתוקים, המתנתקים באופן שגרתי משטח הקרח של גרינלנד ומקרחוני החוף. הדובים גם נודדים בין פיורדים על ידי חציית קרח פנימית ו"מטיילים" על הרים.
התגלית החדשה מציעה כי לפחות דובי קוטב מסוימים יוכלו להסתגל בעתיד להיעלמות קרח הים, דבר שייגרם כנראה עם שינויי האקלים. החוקרים ניתחו נתוני מעקב של שנים ואישרו כי האוכלוסייה הזאת אכן שונה מהשכנות שלה. הם נבדלים גנטית ועומדים בקריטריונים להכרה כתת-אוכלוסיית דובי הקוטב ה-20 בעולם, המכילה כ-300 דובים.
4 צפייה בגלריה
הדובים התגלו בדרום מזרח גרינלנד
הדובים התגלו בדרום מזרח גרינלנד
הדובים התגלו בדרום מזרח גרינלנד
(צילום: NASA's Earth Observatory)
"ידענו שיש כמה דובים באזור לפי רישומים היסטוריים וידע של הילידים בגרינלנד", אמרה קריסטין ליידר מאוניברסיטת וושינגטון, שהייתה שותפה לכתיבת המחקר. "פשוט לא ידענו כמה הם מיוחדים".
ועכשיו, בואו נמהר לאייטם הבא, למרות שכנראה אין סיכוי שנשיג אותו. אסטרונומים זיהו את אחד מהעצמים הקוסמיים המהירים ביותר.
כשכוכבים מסיביים מתים, הם מאירים את הקוסמוס בפיצוץ סופרנובה ענק שמשאיר ענן צבעוני מדהים.
4 צפייה בגלריה
מראה מדהים בחלל
מראה מדהים בחלל
מראה מדהים בחלל
(צילום: נאס"א)
בתהליך שהתרחש, סוג של כוכב נויטרונים הידוע כפולסר (פולסר הוא כוכב נייטרונים שפולט קרינה אלקטרומגנטית ונוצר בזמן סופרנובה. ניתן לזהות אותו בזכות אלומות אור צידיות, המגיעות מהקטבים שלו. הוא מסתובב במהירות ופולט אנרגיה גבוהה מאד כפולסים קצרים, שכאשר צופים בהם ממרחק, זה נראה כמו מגדלור קוסמי שמהבהב לסירוגין), טס במהירות מטורפת של כ-612 ק"מ לשנייה, מתוך שריד סופרנובה במרחק של 20 אלף שנות אור. זהו אחד העצמים המהירים ביותר מסוג זה שזוהו אי פעם.
ולסיום, מחקר ממליץ לשתות בקבוק בירה אחד ביום. לפי החוקרים גם לבירה יכולים להיות יתרונות בריאותיים, בצריכה מתונה כמובן.
חוקרים חילקו גברים לשתי קבוצות, לאחת נתנו לשתות בירה ביום עם ארוחת הערב למשך ארבעה שבועות, ולקבוצה השנייה לא. הממצאים הראו כי משקל, בריאות הלב והמטבוליזם לא השתנו, אבל מה שכן השתנה לטובה הוא מגוון חיידקים ידידותיים במעיים, מה שהצביע על שיפור בריאותם.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מחקרים הראו שכאשר קיימים יותר סוגי חיידקים, לאנשים יש סיכוי נמוך יותר לפתח מחלות כרוניות, כגון מחלות לב וסוכרת. אגב, הניסוי הוכיח את עצמו גם עם בירה ללא אלכוהול.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי