מחלקת החקלאות הפדרלית באוסטרליה הורתה לאוניית משלוחים חיים, שיצאה מנמל פרימנטל במדינה ב-5 בינואר, לחזור על עקבותיה, בשל איומי החות'ים לפגוע בספינות המפליגות לישראל ליד תימן. כך דיווחו כלי תקשורת באוסטרליה.
היעד של הספינה, MV Bahijah, הוא נמל עקבה. משם אמורים היו אלפי העגלים והטלאים לעבור לישראל. באוסטרליה אמרו כי הרשויות נמצאות בקשר עם החברה שייצאה את בעלי החיים.
2 צפייה בגלריה
הספינה שהוחלט להחזירה לאוסטרליה
הספינה שהוחלט להחזירה לאוסטרליה
הספינה שהוחלט להחזירה לאוסטרליה
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
דוברת משרד החקלאות באוסטרליה אמרה שאף ספינה שעליה בעלי חיים לא יצאה מהמדינה לכיוון הים האדום מאז 5 בינואר. באוסטרליה קראו להפסיק את המשלוחים החיים, שאמורים לעבור דרך הים האדום.
באגודה המלכותית למניעת התאכזרות כלפי בעלי חיים באוסטרליה אמרו כי הם חשים הקלה מההחלטה הזו להחזיר את הספינה לאוסטרליה, אך באגודה עדיין מודאגים מאוד מבריאותם ומרווחתם של בעלי החיים על הסיפון - שהיו מיועדים לשחיטה בישראל.
"כל החוויה הקשה הזו רק מראה שיצוא חי, מעצם טבעו, הוא מסוכן, ושממשלת אוסטרליה פשוט לא יכולה לשמור על רווחת בעלי החיים שעל סיפון הספינות הללו", אמרה ד"ר סוזי פאולר מהאגודה המלכותית.
גם בישראל הביעו זעם על המשלוח. ירון לפידות מארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" מסר: "זה מקומם ומרתיח, הזילות בחיי בעלי החיים העולה, בין היתר, מהמקרה הזה. גם כך המסע מאוסטרליה לישראל הוא מהארוכים בעולם, לקחת את הסיכון של החות'ים זה להוסיף חטא על פשע".
2 צפייה בגלריה
בעלי חיים על הספינה בביקור קודם באזור
בעלי חיים על הספינה בביקור קודם באזור
בעלי חיים על הספינה בביקור קודם באזור
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
עוד מסר לפידות: "כמה זמן יימשך המסע הזה? אנחנו נחזור למסעות של חודשים כפי שקרה בעבר לאוניות מספרד? מסע שבו בעלי החיים נקרעים ממשפחותיהם, מובלים בצפיפות מטורפת העוברת על כל חוקי הרווחה של ישראל, חשופים לפגעי מזג אויר ואלימות, זה מסע שעבר זמנו. הגיע הזמן לשים סוף לסחר אלים, מסוכן ובזוי זה".
מדי שנה מובלים לישראל מאות אלפי בעלי חיים לפיטום ולשחיטה, במסעות ממושכים מאירופה ומאוסטרליה. העשור האחרון הראה קפיצה של יותר מ-500% בהיקף המשלוחים החיים בישראל. השיא נרשם בשנת 2022, שבה הובלו לישראל 925,440 טלאים ועגלים (105,853 מתוכם הועברו לרשות הפלסטינית).
העלייה בהיקף התופעה נעשית על רקע חשיפות חוזרות ונשנות של תנאי המסע הקשים, המחלות, הזיהום הסביבתי והסכנה הבריאותית. כמו כן, מפעם לפעם מתועדים מקרים של פליטת גוויות בעלי חיים מהמשלוחים לחופי הים בישראל.
בארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" הביעו חשש לגורלם של בעלי החיים. לדבריהם, במקרה קודם שבו אירעה תקלה במנוע הספינה - אז היו על סיפונה יותר מ-7,000 עגלים וטלאים - סירבו בתחילה הרשויות האוסטרליות לקבל את בעלי החיים בחזרה, כך שעתיד בעלי החיים הכלואים עכשיו בספינה לוט בערפל.