עמותת בוגרי יחידת 8200 ועמותת בוגרי יחידת 81 ערכו לאחרונה בתל אביב אירוע שחתם עשרה ימים של "אקלימתון" - האקטון שעסק במציאת פתרונות טכנולוגיים לשינוי האקלים.
האירוע הסופי, שנערך בלילה שבין יום רביעי לחמישי האחרון, כלל שמונה צוותים שהגיעו ל"גמר", מתוך 17 צוותים שהתחילו את הדרך. בסך הכול, כ-140 משתתפים לקחו חלק באירוע.
7 צפייה בגלריה
תמונות מהאקטון אקלים
תמונות מהאקטון אקלים
משתתפי ההאקטון
(צילום: Yuval Weitzen )
למקום הראשון הגיע מיזם RiceUp של לירז כהן שטרומינגר, איתמר גרוסמן ואיתמר וילף. הצוות יציג את המיזם בכנס טכנולוגיות אקלים שייערך בלונדון בחודש ספטמבר.
"המהות של RiceUp היא לפתור את בעיית פליטות המתאן בגידולי אורז, שזאת תעשייה מאוד מזהמת, הפוגעת בערך כמו תעשיית התעופה", אמר לירז כהן שטרומינגר. לדבריו, "המשתמשים שלנו הם חקלאי אורז באסיה, והלקוחות הם הבנק. אנחנו מנגישים למשתמשים פלטפורמה שבה הם עוברים לגישת גידול ירוקה יותר. אנחנו מגישים לבנקים מודל שדרכו הם יודעים להוריד את הסיכון, ובכך להעניק לחקלאי הלוואה בריבית נמוכה".
איתמר וילף הוסיף כי "אנשים העוסקים בחקלאות צריכים תמריץ כדי להחליף שיטה, כי הם לוקחים סיכון, ומצד הבנק – קיימים פערי מידע כי החקלאים נמצאים באזורים מרוחקים. אנחנו נותנים את האפליקציה לחקלאי שדרכה הוא לומד את השיטה וגם מדווח לבנק, ועל סמך הדיווח שלו – זה נותן לבנק ביטחונות שהוא הולך לסיים את העונה באופן רווחי, והוא יכול לסיים את העונה באופן פיננסי".
7 צפייה בגלריה
תמונות מהאקטון אקלים
תמונות מהאקטון אקלים
קבוצת RiceUp יחד עם היועצת שלהם פוניה אלכסנדרון
(צילום: Yuval Weitzen )
ומה בעתיד? הוגי היוזמה ציינו כי הם כעת עוסקים אך ורק בקידום הרעיון והפיכתו. כמו כן, ההוגים ציינו שהם קיבלו כבר פניות ממשקיעים פוטנציאליים.
למקום השני הגיע מיזם CITYPV, של נמרוד קולונימוס, יונתן גולדנברג, זיו ליטמנוביץ, מיכל פרנץ,גבורג קוסטניאן ואלי וונקלר. צוות זה התאחד רק באירוע עצמו.
7 צפייה בגלריה
תמונות מהאקטון אקלים
תמונות מהאקטון אקלים
קבוצת CITYPV
(צילום: Yuval Weitzen )
הרעיון של הקבוצה עוסק במיפוי של שכבות גיאוגרפיות עירוניות לטובת הקמה של פאנלים סולאריים על גגות משותפים. תחילה הם רצו למקד את השוק לישראל, אך לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע שליוו אותם, הם החליטו להכווין את היוזמה לשוק האמריקני, שם יש יותר פוטנציאל. הרעיון הוא להעניק שכבת מידע שתספק לצרכנים אינפורמציה בנוגע לפוטנציאל של הקמת פאנלים סולאריים על גגות משותפים בסביבה נתונה, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת שטח, והם נמצאים בשלבים ראשונים של פיתוח, וחושבים כעת על הצעדים הבאים.
למקום השלישי הגיע מיזם NitroPlant של בן אביב שניידר, גלעד רימון, יותם שחר ומיקה צייג, העוסק בטיהור מים. לפי היוזמים, מטרת המיזם שלהם היא להפריד נוטריינטים (חומרי דישון) ממפעלי טיהור מים על מנת לעשות בהם שימוש חוזר כדשן לחקלאים.
7 צפייה בגלריה
תמונות מהאקטון אקלים
תמונות מהאקטון אקלים
קבוצת NitroPlant
(צילום: Yuval Weitzen )
"6% מהבארות בארצות הברית מזוהמות בדשנים הללו. אנחנו יכולים להביא פתרון שמציע את אותם הדשנים רק בצורה חדשנית, והמקור שלהם הוא פחות מזהם, כי תהליך ייצור הדשנים הוא מזהם", אמר בן. הקבוצה שוקלת כעת את הצעדים הבאים, ובודקת אפשרויות של תמיכות כלכליות שיאפשרו להם לפתח את הרעיון.
צוות השיפוט, שבו נכחו גם נציגים מקרנות הון-סיכון, בחן על פי הקריטריונים הבאים: היתכנות טכנולוגית, היתכנות עסקית, השפעה אקלימית והתאמת הצוות (רקע, ניסיון) לפתרון המוצע.
7 צפייה בגלריה
תמונות מהאקטון אקלים
תמונות מהאקטון אקלים
הקבוצות בפעולה
(צילום: Yuval Weitzen )
7 צפייה בגלריה
תמונות מהאקטון אקלים
תמונות מהאקטון אקלים
משתתפים בהאקטון
(צילום: Yuval Weitzen )
ה"אקלימתון", שהתקיים השנה לראשונה, הוא אירוע משותף ראשון של בוגרי יחידות 8200 ו-81. "שיתוף הפעולה נולד מתוך חזון משותף לרתום את בוגרות ובוגרי היחידות להשפיע על האקו-סיסטם הטכנולוגי בתחום האקלים", אמרו חן קמין, מנכ"לית עמותת בוגרי ובוגרות 81 וחן שמילו, מנכ"ל עמותת בוגרות ובוגרי 8200. "התרומה הגדולה ביותר שישראל יכולה להעניק למאבק בשינוי האקלים היא פיתוח טכנולוגיות מתקדמות. לחיבור בין בוגרי שתי היחידות ישנו ערך מיוחד דווקא בתחום זה בזכות חיבור חוזקות מתחומים מדעיים וטכנולוגיים מגוונים הנובעים מהאופי השונה של היחידות. אנו מאמינים שהאקלימתון הוא אבן דרך ראשונה במסע משותף שמטרתו הכוונה של יזמות ויזמים מוכשרים בקהילות הבוגרים לעסוק בתחומים שבהם ישנו אימפקט חברתי וסביבתי ברור, ומודים לשותפים הרבים שהצטרפו אלינו למסע ולמתנדבים שיזמו והפיקו את המיזם - רביד דהן ומיכה מנדלוביץ'".
7 צפייה בגלריה
תמונות מהאקטון אקלים
תמונות מהאקטון אקלים
מיכה מנדלוביץ' ורביד דהן
(צילום: Yuval Weitzen )
מיכה מנדלוביץ' מיחידה 81 ורביד דהן מיחידת 8200 נפגשו בכנס טכנולוגיות אקלים. מיכה סיפר שהוא מעוניין לעשות האקתון אקלים לבוגרי 81. רביד ראתה ברעיון הזדמנות לשלב כוחות בין בוגרות ובוגרי שתי היחידות - כי השילוב בין חומרה, תחום ההתמחות של 81, לבין תוכנה, תחום ההתמחות של 8200 - הוא משמעותי לעולם טכנולוגיות האקלים. "האקתון הוא דרך מעולה לגרום לבוגרות והבוגרים גם להבין שיש פוטנציאל משמעותי בתחום, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה ערכית ויכולת השפעה, ולעודד אותם להיכנס לתחום (אם בהשתלבות בסטרטאפים קיימים ואם בהקמת חדשים). העמותות רצו להוביל מהלך רציני שיחזק את תעשיית טכנולוגיית האקלים בארץ - ולאחר סיומו ניכר שיש לזה אימפקט משמעותי. בוגרות ובוגרים רבים מתעניינים בתחום ורוצים להיות חלק מעשייה משמעותית עם אימפקט אדיר", אמרו מנדלוביץ' ודהן.
שותפים לאקלימתון: קבוצת דוראל, lool ventures, משרדי עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, I4Valley Grove ventures Lightspeed ,IN Ventur.