ראש מדור רפואה תעסוקתית במשטרת ישראל דיווחה בשבוע שעבר, בישיבה שפרטיה נחשפים כאן לראשונה, כי השירות בבסיס מג"ב עטרות "מסוכן לבריאות הלוחמים" בשל זיהום אוויר סביבתי חמור, ולפיכך המלצת גורמי הרפואה היא לפנותו. למרות ההמלצה החד משמעית הזאת, המשטרה טרם החליטה על פינוי הבסיס ותסתפק רק בניטור שוטף של רמת זיהום האוויר במקום. עד כה, מתברר, למרות שהבעיה הייתה מוכרת למשטרה - אפילו זה לא נעשה.
7 צפייה בגלריה
בסיס מג"ב בעטרות
בסיס מג"ב בעטרות
בסיס מג"ב בעטרות
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
הבסיס בעטרות, שלרוב מוזכר בהקשרים חדשותיים שוטפים, משרת את אחד מגדודי מג"ב "עוטף ירושלים" ובמשך השנים שירתו בו אלפי לוחמות ולוחמים. המלצתם החד משמעית של שירותי הרפואה אמנם ניתנה רק לאחרונה, אך זיהום האוויר החמור בעטרות הוא בעיה מוכרת: בשנת 2020 פרסם ארגון גרינפיס דוח שהתבסס על נתוני המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים. לפי הדו"ח, החריגה הממוצעת בחמש השנים שקדמו לפרסום היתה בשיעור של 288% מעל התקן ולעתים הגיעה גם לכדי 1000% מעל התקן.
עיקר הזיהום, שאליו נחשפים עשרות אלפי אנשים המתגוררים או עובדים באזור, נגרם בשל חלקיקי אבק זעירים החודרים למערכת הנשימה. תקן הזיהום הישראלי עומד על 50 מיקרוגרם לקוב אוויר, והוא כשלעצמו גבוה פי 2.5 מהתקן של ארגון הבריאות העולמי. הרמה הממוצעת היומית בתחנה למדידת הזיהום בעטרות בחמש השנים שלפני פרסום הדו"ח הייתה 197 מיקרוגרם. חשיפה ממושכת לרמות גבוהות של זיהום מסוג זה עלולה לגרום למחלות ריאה כמו אסתמה וכן לסרטן ריאות.
7 צפייה בגלריה
מפעלים באזור התעשייה
מפעלים באזור התעשייה
מפעלים באזור התעשייה
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
7 צפייה בגלריה
עשן נפלט מאחד המפעלים
עשן נפלט מאחד המפעלים
עשן נפלט מאחד המפעלים
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
באזור התעשייה של עטרות, שהוקם ב-1970 צפונית לירושלים, פועלים ופעלו במשך השנים כמה מפעלים וביניהם גם מפעל מלט ומפעלים למיון פסולת ופסולת בניין. לאחר פרסום הדוח של גרינפיס מסר המשרד להגנת הסביבה כי ננקטו שורה של צעדים נגד מפעלים מזהמים באזור ובהם סגירת שתי תחנות מעבר לטיפול בפסולת בניין ומפעל בטון. כמו כן, לפי המשרד, ננקטו הליכים פליליים נגד שני מפעלים נוספים והוחמרו תנאי רישיון העסק של מפעלים אחרים כדי שיפחיתו את הזיהום.
לפני כשלוש שנים התפרסם ב"כאן 11" שלוחמי יחידה מובחרת סירבו להשתמש בבסיס עטרות בשל זיהום האוויר במקום ובסופו של דבר הוצבו בבסיס אחר. ממשמר הגבול נמסר בזמנו כי "לאחר שבוצעו בדיקות מיוחדות של איכות האוויר בבסיס החלו ננקטות פעולות שיתנו מענה בעקבות מפגע סביבתי באזור. לאחרונה הוחלט על השקעה של כשלושה מיליון שקלים בהתקנת מכשיר מיוחד שמצוי בתהליכי רכש. נמשיך לערוך בדיקות קפדניות ולבצע את כל הפעולות הנדרשות כדי לשמור על בריאות הלוחמים, על איכות הבסיס ועל המתקנים שבהם הם שוהים".
7 צפייה בגלריה
אתר פסולת באזור התעשייה עטרות
אתר פסולת באזור התעשייה עטרות
אתר פסולת באזור התעשייה עטרות
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
7 צפייה בגלריה
הכניסה לאזור התעשייה
הכניסה לאזור התעשייה
הכניסה לאזור התעשייה
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
אלא שכעת מסתבר כי בדיונים פנימיים מסרו גורמי הרפואה במשטרה שהמצב בבסיס מסכן את השוהים בו ויש לפנותו. ראש מערך הרפואה התעסוקתית במשטרה, סנ"צ ד"ר ולרי שושן, אמרה את הדברים בדיון שהתקיים בשבוע שעבר ושעסק בניטור זיהום האוויר במקום. "עד כה ניתנו פתרונות נקודתיים לצורך שמירה על בריאות הלוחמים", נאמר בדיון. "בוצע פרויקט קירוי לשטחים ניכרים בבסיס, הותקנו מערכות סינון וכן בוצעו ניטורים באופן תכוף, אך לא באופן רציף". ד"ר שושן אמרה כי "מדובר בזיהום אוויר מסוכן לבריאות הלוחמים וכי המלצת שירותי הרפואה הינה להורות על פינוי הבסיס ממיקומו הנוכחי".
בדיון נאמר כי למרות זאת, ובשל העלויות הכרוכות בדבר, "עד כה לא החליט פיקוד המשטרה על ביצוע המלצה זו של גורמי הרפואה". בדיון נמסר כי הושקעו משאבים רבים במציאת פתרונות לשלב הביניים, אך עיקר הבעיה היא בזמן עליית הטמפרטורות והלחות. בחודש הבא אמור להיערך דיון בנושא בראשות סמפכ"ל המשטרה ובינתיים הוחלט כי תותקן בבסיס מערכת שתנטר את זיהום האוויר בצורה שוטפת, ותפעיל אוטומטית - בעת הצורך - מערכת סינון ומיזוג אוויר.
לוחמת מג"ב ששירתה בבסיס עד לאחרונה סיפרה ל"שומרים" כי הבסיס נמצא בתוך אזור תעשייה. לדבריה, "מן הסתם זו בעיה רצינית וכל הזמן עשו בדיקות". היא הוסיפה ש"צריך להעתיק את הבסיס למקום אחר ואני מקווה שזה יקרה בהקדם. מאמינה שזה עניין של כספים וזמן למצוא מקום חדש." לוחמת אחרת סיפרה כי "כולם מכירים את העניין שיש זיהום אוויר, אבל לא מודעים בכלל לרמת הסיכון ורמת זיהום האוויר שנמצא פה". לדבריה, "חד משמעית העניין מורגש. בשעות הלילה מרגישים ממש את זיהום האוויר ברמה שאי אפשר לשבת בחוץ, ויש גם ריח נוראי. אני בטוחה שזה ברמה שעלולה לפגוע בבריאות". היא סיפרה עוד כי יש לה חברה מהבסיס שהיתה חולה בדלקת ריאות חמורה ו"זה לא הסיפור היחיד". לדבריה, "יש לנו מתחם של פינות ישיבה שהוא מקורה עם מאווררים בגלל הזיהום, אבל הוא עדיין מורגש", וחוץ מזה, הוסיפה, "יש מלא אזורים פתוחים"
7 צפייה בגלריה
אזור התעשייה עטרות
אזור התעשייה עטרות
אזור התעשייה עטרות
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
7 צפייה בגלריה
אזור התעשייה עטרות, הוקם ב-1970
אזור התעשייה עטרות, הוקם ב-1970
אזור התעשייה עטרות, הוקם ב-1970
(צילום: דוד וינוקור, שומרים)
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "בחודשים האחרונים הותקנו מתקנים ואמצעים לצמצום זיהום האוויר במקום, כמו כן מבוצעות כל העת בקרות בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים. באשר להמשך השהייה של הכוחות בבסיס הוקם צוות לבחינת הנושא".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי ״המשרד להגנת הסביבה נמצא בנושא בקשר רציף עם המשטרה, ובכלל זה עם ראש אגף רפואה תעסוקתית במשטרה. בין החודשים אפריל לאוקטובר 2021, הוצבה תחנה ניידת לניטור איכות אוויר של המשרד בחצר בסיס מג"ב בעטרות. בתקופת הניטור לא נמצאו חריגות בהתאם לקבוע בתקנות אוויר נקי מערך הסביבה היממתי של חלקיקים נשימים – 10PM.
"יחד עם זאת, נמדדו 9 עליות מעל ערך הסביבה היממתי של חלקיקי PM10 בימים שאינם ימי סופות אבק. עליות אלה מהוות אינדיקציה לחשש לזיהום אוויר גבוה - הגם שעומד בתקנות. בנוסף לתחנה הניידת, מוצבת בעטרות תחנת ניטור קבועה הממוקמת בסמוך למפעלי הבטון. הריכוזים הממוצעים לתקופת המדידה בתחנה הזמנית, שהוצבה בסמוך לבסיס מג"ב, נמוכים ב-64% בהשוואה לתחנת הניטור הקבועה המוצבת ברחוב היציב שבעטרות. בתחנה הקבועה, הממוקמת בסמיכות רבה יותר למקורות הפליטה (מפעלי בטון), נמדדו בתקופה המקבילה 119 חריגות מערך הסביבה ו-30 חריגות מערך התרעה".
"לאור העובדה, כי בתחנת הניטור הקבועה ממשיכות להימדד חריגות מערך ההתרעה, לבקשת מחוז ירושלים הוצבה בשנית תחנת ניטור ניידת של מערך ניטור אוויר ארצי במשרד, בסמוך לבסיס מג"ב, שבה מתבצע ניטור רציף לחלקיקים נשימים PM10 וגם לחלקיקים נשימים עדינים PM2.5, שלא נמדדו עד כה בתחנות הניטור בעטרות. המשרד להגנת הסביבה המליץ למשטרת ישראל להתקין בבסיס מג"ב מערכות אוויר ומסננים בכל הבניינים המאוכלסים, ולהפסיק פעילות, שאינה חיונית או מבצעית מחוץ למבנים, לשם שמירת בריאות החיילים והשוטרים. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעקוב אחר הנתונים ועומס החלקיקים באזור זה ויגבש המלצות בהתאם לממצאים, כפי שיעלו מתחנות הניטור שהציב״.