המשרד להגנת הסביבה פרסם גרסת הרצה של שכבת מידע חדשה - מפה הארצית לזיהומי קרקע. המפה מציגה מידע לגבי אתרים החשודים או הידועים כמזוהמים המצויים במאגר המידע של המשרד להגנת הסביבה, כפי שמקובל במדינות אחרות בעולם.
אגף שפכי תעשייה, קרקעות מזוהמות ודלקים של המשרד להגנת הסביבה ריכז מידע על אודות אלפי אתרים החשודים בזיהום קרקע, ממקורות מידע שונים, ופעל להנגשת המידע יחד עם אגף מדיניות, ובשיתוף אנשי מקצוע מתחומים שונים במשרד לרבות חופש מידע, מערכות מידע ו-GIS, פרסומים, הלשכה המשפטית וחברת DHV.
3 צפייה בגלריה
מפת זיהומי הקרקע
מפת זיהומי הקרקע
מפת זיהומי הקרקע
(המשרד להגנת הסביבה)
סיווג האתרים במפת המידע מתבצע על פי חלוקה לשלושה שלבים מנהליים: אתרים שלגביהם יש חשד לזיהום קרקע; אתרים עם זיהום קרקע ידוע; ואתרים ששוקמו או שלגביהם נערכה בדיקה ולא נמצאו מזוהמים. המערכת מכילה מידע גם לגבי גזי קרקע ומידע אחר ענפי הפעילות באותם אתרים.
כעת, מצויים במערכת יותר מ-2,200 אתרים, ואתרים נוספים ממשיכים להיקלט. לפי המשרד להגנת הסביבה, מעל 300 אתרים מצויים בהליך שיקום, יותר מ-700 אתרים סיימו הליך חקירה ושיקום ושאר האתרים מצויים בהליכי חקירה.
3 צפייה בגלריה
המקום בו פעל מפעל תע"ש בתל אביב
המקום בו פעל מפעל תע"ש בתל אביב
קרקע מזוהמת בתל אביב
(צילום: אסף קמר)
מאגר הנתונים מיועד לקהל משתמשים רחב לרבות רוכשים ומתעניינים בנדל"ן, חוקרים, ארגוני סביבה, גורמים מהמגזר העסקי והפיננסי, וכן גורמים שונים מהמגזר הציבורי לרבות משרדי ממשלה, שלטון מקומי ומוסדות תכנון. המידע צפוי לסייע בתהליכי קבלת החלטות ציבוריות ועסקיות תוך הטמעה של סיכונים סביבתיים-פיננסיים, וכן לסייע במעקב אחר תהליכי טיפול קרקעות מזוהמות ואתרים חשודים.
המידע מונגש על גבי מערכת GovMap כשכבת מידע בשם "המפה הארצית לזיהומי קרקע" וכן במערכת המידע הממשלתית GovData כמידע גולמי פתוח. מידע זה מתעדכן ועובר טיוב נתונים מעת לעת. את מאגר הנתונים ניתן להוריד גם כגיליון נתונים, ולעשות בו שימושים נוספים כגון ניתוח נתונים ופיתוח ממשקי משתמש.
3 צפייה בגלריה
ניתוח נתונים מתוך מפת זיהומי קרקע
ניתוח נתונים מתוך מפת זיהומי קרקע
ניתוח נתונים מתוך מפת זיהומי קרקע
(המשרד להגנת הסביבה)
במשרד להגנת הסביבה מציינים כי ניתן לפנות אליהם כדי לקבל מידע פרטני על אודות אתרים סביבתיים במפת זיהום הקרקע הארצי, וכן אם יש לכם הצעת ייעול לגרסת הפיילוט של המערכת, במייל: SoilInfo@sviva.gov.il
למפה הארצית לזיהומי קרקע: לחצו כאן למדריך מסד נתונים קרקעות מזוהמות: לחצו כאן למידע נוסף על אודות קרקעות מזוהמות: לחצו כאן
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "מדובר במאגר מידע חיוני ואפילו קרדינלי עבור הציבור הרחב וכל מי שעוסק בנושא, זו ללא ספק יוזמה מבורכת. המודעות לזיהום אוויר וקרקעות עולה, והצורך להפחית שימוש בדלקים פוסיליים מתחדד, בעיקר על רקע משבר האקלים. במדינה צפופה כמו שלנו שבה הקונפליקטים על שימושי הקרקע נרחבים, חשוב מאוד שעל כל קרקע לבניה, לתכנון וגם לטיול תהיה שקיפות על הנתונים, בטח בתקופה הנוכחית שבה המודעות לסביבה גדולה יותר. אנחנו רואים באמצעות שכבת המידע החדשה"
מארגון "אדם טבע ודין" נמסר בתגובה: "אדם טבע ודין מברך את המשרד להגנת סביבה על פרסום הנתונים הקשים על כמות הקרקעות המזוהמות בישראל. אבל כמו שאנחנו תמיד אומרים יש צורך בחוק! כבר לפני שנים, ניסחנו הצעת חוק לטיהור קרקעות מזוהמות שבנוי על מודלים אמריקאים לטיהור, כאשר בבסיס ההצעה, החובה לערוך סקר קרקע מקיף כתנאי להפקדת תוכנית בניה. אנחנו דורשים, כי המשרד להגנת הסביבה, יאמץ את הצעת החוק שלנו ויקדם אותה כי בכל השנים שנקפו מאז לא נעשה דבר וחצי דבר בנושא ותכניות בניה ממשיכות להיות מאושרות על קרקע מזוהמת. רק החלטת העליון ממאי 21' ביטלה את תוכנית המדינה לבנייה של אלפי יחידות דיור על קרקע מזוהמת באפולוניה ושמה בראש סדר העדיפויות את בריאות הציבור, השקיפות ואחריות המדינה לאיסוף המידע וטיהור הקרקע. תקדים זה הוא הבסיס לביטול פס"ד שאישר בניה של אלפי יחידות דיור בשטח מזוהם בתל השומר (מתנהל במחוזי תל אביב)".