בשיתוף מרכז מדעני העתיד
הראש היהודי ממציא פטנטים – רשימת ההמצאות שיצאו מישראל ארוכה ומפוארת, ובתוכה תוכלו למצוא את עגבניית השרי, Waze, כיפת ברזל וכמובן גם את הדיסק און קי.
דב מורן, ממציא הדיסק און קי, יזם, משקיע הון סיכון, איש עסקים, סופר ומרצה, הוא ללא ספק אחד האנשים המשפיעים ביותר בעולם תעשיית ההייטק הישראלי. במהלך הקריירה שלו, מורן הגיש והמציא למעלה מ-40 פטנטים. כיום הוא מנהל את קרן ההון-סיכון גרוב ונצ'רס המנהלת כחצי מיליארד דולר.
מורן נפגש עם חן מכל ומיכל רוזנגרטן, בוגר ותלמידת אודיסיאה, תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס, המיועדת לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים בגילאי התיכון. התוכנית כוללת לימודים אקדמיים בתחומי המדעים לצד התנסות במעבדות מחקר ומאפשרת למשתתפים בה להשתלב בזירה האקדמית-מחקרית ולהיחשף להתנסויות בתעשיית ההייטק והביוטכנולוגיה. במפגש הם דיברו על הצורך שהוביל להמצאת הדיסק און קי, מה ישראלי בעיניהם וכיצד תורמת התוכנית לפיתוח הכישורים והיכולות של מדעני העתיד .
"הבנתי שאני צריך שתמיד יהיה לי עותק של המצגת בכיס"
"יום אחד הרצתי בכנס והייתי צריך להציג את המצגת מהמחשב שלי, אבל הוא לא פעל, והייתי תקוע, לא היה לי איך להציג", אומר מורן על המצאת הדיסק און קי. "כשגמרתי את הפרזנטציה, אמרתי לעצמי שאני לא רוצה להגיע לשום מקום בלי שיש לי עותק של המצגת בכיס".
מכל, בוגר תוכנית אודיסיאה, מספר כי הוא בדיוק התחיל דוקטורט בטכניון, אחרי שסיים תואר שני והשתתף באולימפיאדה לפיזיקה. רוזנגרטן, תלמידת התוכנית, משתפת שהיא לומדת לתואר בפיזיקה ומתמטיקה באוניברסיטת בר אילן. "הייתי רוצה בעתיד להצליח להגיע לתפקיד מחקרי בתחום שאני לומדת".
איך הופכים רעיון להצלחה? לדב מורן יש את התשובה לכך "הדבר הראשון הוא קודם כל ללמוד, כי בלי שאתה לומד, בלי שאתה יודע מה קיים בעולם ומה אפשר לעשות ואיך אפשר לעשות, הסיכוי שתגיע להמצאה פורצת דרך, הוא קלוש". מורן אומר כי עבור מדעני העתיד "האתגר הוא להיות חלק ממחנה הקדמה. אפשר להיות קשור לזה בצורה של להיות מורים טובים ורופאים, למשל". לדברי רוזנגרטן, "בתחום של מחשוב קוונטי יש אתגרים רבים והרבה אנשים עובדים על הפתרון שלהם", ומכל מדגיש: "צריך המון אנשים טובים באקדמיה בישראל כדי שיפתחו תחומים כמו מדע וביטחון".
2 צפייה בגלריה
דיסק און קי
דיסק און קי
דיסק און קי
(shutterstock)
"הדבר שהכי ישראלי בעיניי זה היזמות, שבוערת לנו בעצמות". אומר מורן. "זה בדי אן איי שלנו, כי היינו בגלות, נרדפנו, הוכנו, גורשנו בתקופה שבה לא היו הרבה מקצועות. אם לא היית חקלאי, ואנחנו לא היינו חקלאים כי לא קיבלנו יכולת לרכוש אדמות, רק מי שהיה יזם, שרד". רוזנגרטן משתפת כי בעיניה הדבר הכי ישראלי הוא לדעת שלכל אחד שתשאל יש את הדבר שהכי ישראלי בעיניו. מכל מוסיף, "הכי ישראלי מבחינתי זה לחיות עם שני הצדדים של המטבע. להמשיך להילחם, לעזור כמה שצריך לעם ולמדינה, ומצד שני להמשיך לפתח את הטכנולוגיה והמדע".
"התכנית עוזרת להצליח"
כאשר מורן שואל את מדעני העתיד מהו המרכיב החשוב ביותר במה שגורם להם להצליח, רוזנגרטן מספרת "כשהייתי בחטיבה, הגיעו אלינו מנהלים וסיפרו לנו על תוכנית אודיסיאה. כבר בהרצאה הראשונה במיונים, הבנתי ישר שזה מעניין אותי ואני רוצה להמשיך ללמוד".
"בתוכניות השונות של מדעני העתיד יש קבוצת חברים מאוד טובה וחזקה, כולם סקרנים ויצירתיים ביחד. זה כיף אדיר, ממש בית שגדלים בו יחד במשך מספר שנים", מוסיף מכל. "זאת קבוצה שלא רק עוזרת לך להצליח תוך כדי התוכנית, אלא גם הרבה אחרי, בעזרת רשת הבוגרים אסכולה שעוזרת לשמור על הקשר".
בימים אלה ההרשמה לתוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד בעיצומה. התוכניות מיועדות לתלמידות ולתלמידים בכיתות ז'-ט' והן פועלות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. התוכניות: אלפא (תוכנית למחקר בתחומים מדעיים), אודיסיאה (תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים), אידיאה (תוכנית למחקר בתחומים הומניסטיים) ומצוינות למדע (תוכנית הזנק מדעי לתלמידות מצטיינות במדעים).
ההרשמה לתוכניות תסתיים ב 21/1/24.
בשיתוף מרכז מדעני העתיד
פורסם לראשונה: 11:19, 02.01.24