העצרת הכללית של האו"ם אימצה הערב (יום ד') פה אחד החלטה "היסטורית", לפיה תישמע חוות דעתו של בית הדין הבינלאומי לצדק על "החובות" של מדינות במאבק בהתחממות כדור הארץ.
"ביחד, אתם משכתבים את ההיסטוריה", אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, מתוך אמונה שדעתו של הגוף המשפטי של האו"ם תסייע למנהיגי המדינות לפעול באומץ ובאופן משמעותי בפן הסביבתי, כפי שנדרש כדי להגן על כדור הארץ.
2 צפייה בגלריה
סופה בוונואטו. ארכיון
סופה בוונואטו. ארכיון
סופה בוונואטו. ארכיון
(צילום: רויטרס)
ההחלטה ההיסטורית, המבקשת חוות דעת מייעצת מבית הדין הבינלאומי, הגיעה לעצרת הכללית של האו"ם לאחר קמפיין שנמשך ארבע שנים, שאותו יזמה ונואטו - מדינת איים קטנה בדרום מערב האוקיינוס השקט, שעלולה להיעלם במקרה של המשך עליית מפלס גובה פני הים, הנגרם מהמסת קרחונים בשל התחממות כדור הארץ . את הפנייה יזמו סטודנטים למשפטים מהמדינה הקטנה, שרוצים שמערכת המשפט הבינלאומית תספק צדק אקלימי.
ראש ממשלת ונואטו, ישמעאל קלסקאו, אמר כי להחלטה שהתקבלה באו"ם ולחוות הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי "תהיה השפעה חזקה וחיובית על האופן שבו אנו מטפלים בשינויי האקלים ומגנים על הדורות הנוכחיים והעתידיים".
לפני ההצבעה, הוא הוסיף: "יחד נשלח מסר חזק וברור, שביום זה ממש הנציגים באו"ם הפועלים באמצעות ממשלותיהם, החליטו להשאיר בצד את המחלוקות ולעבוד יחד כדי להתמודד עם האתגר המכונן שלנו".
2 צפייה בגלריה
קרחונים נמסים בשל משבר האקלים
קרחונים נמסים בשל משבר האקלים
קרחונים נמסים בשל משבר האקלים
(צילום: Shutterstock)
חוות דעת מייעצת של בית הדין לא תהיה מחייבת בשום תחום שיפוט, אך היא יכולה לתמוך במשא ומתן עתידי בנושא אקלים על ידי הבהרת ההתחייבויות הפיננסיות שיש למדינות בשינויי אקלים, סיוע למדינות לשנות ולשפר את תוכניות האקלים הלאומיות שהוגשו בהסכם פריז, כמו גם חיזוק המדיניות והחקיקה הפנימית. "דעה כזו תסייע לאסיפה הכללית, לאו"ם ולמדינות החברות לנקוט בפעולת האקלים הנועזת והחזקה יותר שהעולם שלנו כל כך זקוק להן", אמר מזכ"ל האו"ם.
ערב ההצבעה, דיפלומטים מוונואטו עדיין ניסו לזכות בתמיכה מסין וארה"ב, או לפחות לשכנע את שתי המדינות שפולטות הכי הרבה גזי חממה שלא להעלות התנגדויות למהלך.
ונואטו ומדינות פגיעות אחרות כבר מתמודדות עם השפעות חזקות של התחממות כדור הארץ. מדינת האיים שבדרום האוקיינוס ​​השקט נפגעה מסופות ציקלון עוצמתיות, שהתחזקו בשל שינויי אקלים, כולל שתי סופות ציקלון מקטגוריה ארבע החודש שהותירו עדיין 10% מהאוכלוסייה במרכזי פינוי.