זיהום נפט נוסף בדרכו לחופי ישראל? כתמים החשודים ככתמי נפט התגלו במהלך טיסת סיור של מערכת הביטחון, במרחק של כ-20 ק"מ מערבית מחופי נתניה עד ראשון לציון. עד כה לא התקבלו דיווחים על כתמי נפט או זפת בחופי ישראל או בסמוך אליהם.
במשרד להגנת הסביבה עדכנו הבוקר (יום ד') כי בטיסת מערכת הביטחון, שיצאה לבקשת המשרד, התגלו כתמים חשודים, במרחק של כ-20 עד 40 קילומטר מערבית לחופי ישראל, מאזור ראשון לציון עד נתניה, שייבדקו היום מקרוב.


אמש התקיימו הערכות מצב בהובלת המשרד להגנת הסביבה עם כוחות הביטחון, וכן הערכת מצב רחבה בראשות השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ומנכ"לית המשרד גלית כהן וגורמי המקצוע. במשרד הוסיפו כי במהלך הבוקר יישלחו סיורים נוספים לאזור החשוד – כולל טיסת זיהוי, כלי שיט פיזיים בעומק הים – כדי לקבל תמונת מצב ברורה גם באשר לצעדים שניתן לנקוט בים.
במקביל, המשרד להגנת הסביבה פתח חדר מצב בחיפה. במשרד אמרו כי האירוע הוגדר כ-Tier-3 בשלב זה לפי תוכנית המוכנות הלאומית של ישראל, בעל פוטנציאל להיות אירוע זיהום ים גדול או בהיקף אזורי או לאומי. זאת, בשל הפריסה הגיאוגרפית והתזוזה המהירה, ועד אשר יתברר אחרת.
2 צפייה בגלריה
ספינת בת גלים, תצא לאזור שבו נצפה הכתם החשוד
ספינת בת גלים, תצא לאזור שבו נצפה הכתם החשוד
ספינת בת גלים, תצא לאזור שבו נצפה הכתם החשוד
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
2 צפייה בגלריה
מעמיסים ציוד על ספינת בת גלים
מעמיסים ציוד על ספינת בת גלים
מעמיסים ציוד על ספינת בת גלים
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מוקדם יותר אתמול נערכה בדיקה מערבית לאשדוד, בעקבות הודעה שהתקבלה ממערכת הניטור הלווייני EMSA האירופית על חשד לכתם שמן מול חופי ישראל, אך בבדיקה של המשרד להגנת הסביבה באמצעות כלי טיס, שנמשכה כשלוש שעות, לא נמצא דבר.
מרשות המים אמרו כי לא תהיה פגיעה במתקני ההתפלה: "רשות המים, ביחד ובשיתוף עם גורמי ממשלה נוספים, עוקבים אחרי התפשטות כתם השמן. נכון לעכשיו, ובתיאום עם משרד הבריאות, אין הנחיות מיוחדות למתקני ההתפלה. מערכות הניטור של מתקני ההתפלה פועלות כנדרש ואם יעלה חשד לזיהום תפסק מיד השאיבה. גם במקרה שכזה לא צפוי שיבוש באספקת המים. רשות המים ערוכה לכל תרחיש ואספקת המים תמשך כסדרה".
אופיר פינס, מנהל פורום רשויות החוף, אמר כי "אחרי אירוע הנפט לפני כשנה, לרשויות יש נוהלי חירום מסודרים על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה. אנחנו מקווים רק שיצליחו למזער את כתם הנפט לפני שינחת בחופים. יש בעיה כל הזמן עם הדרך שבה מנטרים את הכתמים האלה. ההתרעה היא קצרה מדי. גם הפעם אני חושב שהמדינה קיבלה התרעה יחסית קצרה מדי. אני לא משלה את עצמי שהכתם לא יגיע לחופים. אין תסריט כזה. אני מקווה שהוא יגיע בקנה מידה קטן יותר. לפי הערכה ראשונית כתם הנפט אמור לנחות בין תל אביב לחיפה".

הלוויין שזיהה את הכתם

EMSA, שזיהה את כתמי הנפט, הוא ארגון אירופי שעושה שימוש בהדמאות לוויין בתחום הרדאר לאיתור דליפות (שמקורן כולל תאונות, דליפות מכוונות, וכן נביעות טבעיות של נפט) ושהנתונים שלו זמינים רק לנציגים של המדינות השותפות בארגון. מאגר ה-EMSA נגזר מחישה מרחוק של תמונות לוויין המסוגלת לזהות את מיקום נזילות הנפט, מבלי להבחין במקורן.
בפברואר אשתקד התמודדה ישראל עם אחד האסונות הסביבתיים הגדולים ביותר בתולדות המדינה. כ-150 ק"מ מחופי ישראלי נפגעו אז מזיהום הזפת הגדול. לפי הערכות, ייקח עשרות שנים לשקם את הנזקים שנגרמו לבעלי החיים ולחופים. בין היתר נפגעו צבי ים, שחפים ועוד בעלי חיים.

במשך שבועות נוקו החופים, בסיוע מתנדבים רבים, מכתמי הזפת שהמשיכו להיפלט אל חופי ישראל במשך כמה שבועות.
השרה להגנת הסביבה דאז, גילה גמליאל, אמרה כי מיכלית שהבריחה נפט מאיראן לסוריה היא זו ששפכה נפט בים התיכון וגרמה לזיהום הכבד בחופי ישראל.
פורסם לראשונה: 23:42, 01.02.22