יוון הצליחה לראשונה לספק את כל תצרוכת החשמל במדינה ממקורות אנרגיה ירוקים. כך מסרה יצרנית החשמל העצמאית IPTO.
ב-IPTO אמרו השבוע כי הדבר קרה ביום שישי האחרון בשעות הבוקר, כאשר במשך כחמש שעות כל החשמל במדינה יוצר ממקורת מתחדשים. שיא הייצור היה בשעה 8:00 בבוקר, אז הגיע הביקוש במדינה ל-3,106 מגה וואט. יש לציין כי מדובר בנתון שלא היה מספק את כל הביקוש בשעות השיא.
1 צפייה בגלריה
חווה לייצור אנרגיה סולארית ביוון, ליד העיר קוזאני
חווה לייצור אנרגיה סולארית ביוון, ליד העיר קוזאני
חווה לייצור אנרגיה סולארית ביוון, ליד העיר קוזאני
(צילום: EPA)
כמו מדינות אחרות באירופה, יוון צמצמה את תלותה בגז רוסי בעקבות המלחמה באוקראינה. ביוון הוחלט להגדיל את השימוש בגז על ידי הגדלת יבוא הגז הטבעי. המדינה גם הגבירה את כריית הפחם, ודחתה את תוכנית צמצום הפחמן שלה.
אבל מצד שני, ביוון מסתמכים יותר ויותר על אנרגיה ירוקה. חלקם של מקורות אנרגיה מתחדשים ביוון משמש, רוח והידרו עמד על 46% מתמהיל החשמל במדינה בשמונת החודשים של השנה, לעומת 42% בתקופה המקבילה ב-2021. כך עולה מנתונים של צוות החשיבה הסביבתי The Green, שבסיסו ביוון. "קיימת אופטימיות למעבר של המדינה לאנרגיה נקייה, וגמילה מדלקים מאובנים", אמרו בארגון הירוק.
יוון שואפת למשוך כ-30 מיליארד אירו בקרנות אירופיות והשקעות פרטיות על מנת לשדרג את רשת החשמל שלה, ויותר מלהכפיל את ייצור האנרגיה הירוקה שלה. המטרה היא להגיע למצב שבו ייוצר לפחות 70% מתצרוכת החשמל במדינה ממקורות מתחדשים עד 2030.
ביוון הוסיפו כי במקביל, IPTO משקיעה בהרחבת רשת החשמל במדינה כדי להגביר את ייצור החשמל ולהקל על הגדלת ייצור אנרגיה סולארית, רוח והידרואלקטרית.