האם המדע הבדיוני יהפוך למציאות? בסרטי קולנוע ובסדרות ראינו לא פעם אנשים שמורדמים לתקופה ארוכה, בזמן מסע לעולמות חדשים. מדובר בדבר עתידני - ובעיקר לא מציאותי, נכון לעכשיו לפחות. אבל, כך מסתבר, יש מדענים שמנסים לפתח דרך, שבה בעתיד נוכל פשוט "לישון בדרך למאדים".
במחקר חדש הוכנסו מכרסמים למצב של שינה עמוקה, ולמעשה לסוג של תרדמת מבוקרת - תהליך של האטה זמנית של התפקוד הביולוגי. וכעת נשאלת השאלה האם כמו בעכברים וחולדות נוכל להשתמש ביכולת הזאת על אסטרונאוטים בטיסות ארוכות לחלל או אפילו במקרה של בני אדם שנפצעו וצריכים טיפול קריטי, שלא זמין בשטח.
3 צפייה בגלריה
תרדמת בדרך לעולמות אחרים
תרדמת בדרך לעולמות אחרים
תרדמת בדרך לעולמות אחרים
(הדמיה: shutterstock)
מדובר על שיטה ראשונה מסוגה, ובה אולטרסאונד המבוסס על גלי קול מוחדר לאזור במוח, שאחראי על בקרת חילוף החומרים וטמפרטורת הגוף, הורדת קצב הלב והפחתת צריכת החמצן.
המחבר הראשי של המחקר, פרופ' הונג צ'אן מאוניברסיטת וושינגטון, אמר שאם נצליח בעתיד להשתמש בטכניקה הזאת על בני אדם, זה יהיה הישג עצום לעתיד האנושות.
תחשבו על תרדמת חורף אצל בעלי חיים, ששומרים על האנרגיה שלהם. בניסוי הנוכחי, מדענים הצליחו להרדים בהצלחה עכברים לעד 24 שעות, וכשניתקו אותם מהמכשיר, טמפרטורת הגוף ורמת הפעילות שלהם חזרו לתפקוד רגיל תוך פחות משעה וחצי. "זה נכון שנדרשים מחקרים נוספים כדי שנקבע את הבטיחות של ההליך בוודאות, אבל אנחנו כבר יכולים לדמיין אסטרונאוטים חובשים קסדה שתעשה בדיוק את מה שאנחנו עושים עכשיו", אמר החוקר.
ומהעתיד, אל העבר הרחוק. ציורים חרותים על סלעים בני 2,700 שנה, המתארים אנשים, ספינות ובעלי חיים – התגלו לאחרונה בשבדיה. הממצאים המרתקים הללו על סלעי גרניט, נחשפו לאחרונה על ידי חוקרים, שמשערים שהסלעים האלה היו פעם חלק מאי.
3 צפייה בגלריה
הציורים העתיקים בשבדיה
הציורים העתיקים בשבדיה
הציורים העתיקים בשבדיה
(צילום: Foundation for Documentation of Bohuslän’s Rock Carvings)
בוהוסלן, חבל הארץ הזה בשבדיה, כבר ידוע למדענים כמכרה זהב של ממש כשמדברים על אומנות על סלע. כשהצוות חיפש ממצאים חדשים באזור הם נתקלו באותו סלע המכוסה טחב, עם כמה קווים שנראים מעשה אדם.
כשהסירו את הצמחים, הם חשפו את הציורים המדהימים. הציור הגדול ביותר מראה ספינה באורך 4 מטרים, דבר נדיר לאיורים אחרים שנמצאו. לא בטוח שאנחנו יודעים למה אנשים בחרו לצייר דווקא את הגילופים הללו, אומרים החוקרים, "אולי לציון בעלות".
ולסיום, תצפית מפתיעה ויפהפייה בדרום אפריקה. שם, בפארק הלאומי קרוגר, צלמים חובבי טבע נחשפו למפגש מסקרן ויוצא דופן. לא עם אריות או ברדלסים, כפי שאולי ציפו לראות כשיצאו לשטח, אלא דווקא עם פלמינגו יפה ואצילי, מין שאינו נפוץ באזור הזה של הפארק. הוא עמד בשלווה ובחינניות ורדרדה, בלב הטבע הפראי.
3 צפייה בגלריה
פלמינגו במקום לא שיגרתי
פלמינגו במקום לא שיגרתי
פלמינגו במקום לא שיגרתי
(צילום: אנדרי אולקרס ורודי לובה)
גם כשהאורחים במקום חנו את הרכב סמוך לבעל החיים כדי להביט עוד קצת על היופי, היא לא זזה או נבהלה. מדובר במפגש נדיר למדי כיוון שהפלמינגו נמצאת בדרך כלל ליד מקווי מים, בגלל התזונה שלה, ולא באזורים יבשים כמו אלה. מה שמעלה שאלות מעניינות לגבי הסתגלותה לתנאי סביבה שונים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי