הרבה דברים קרו מאז שגרטה טונברג, נערה שבדית בת 15 הפגינה לבדה מול הפרלמנט השוודי בשטוקהולם ב-2018, נבחרה לאשת השנה של טיים ב-2019, ויש לה קרוב ל-20 מיליון עוקבים ברשתות חברתיות. גרטה טונברג היא אייקון של תרבות הפופ עם מודעות חברתית-סביבתית.
2 צפייה בגלריה
טונברג עם הצעירה הפלסטינית בעצרת באמסטרדם
טונברג עם הצעירה הפלסטינית בעצרת באמסטרדם
טונברג עם שרה רחדן על הבמה באמסטרדם
(צילום: AP Photo/Peter Dejong)
אבל מאז הטבח ביישובי העוטף ב-7 באוקטובר עולות יותר ויותר תהיות לגבי השאלה האם טונברג היא אנטישמית, או לכל הפחות אנטי-ישראלית קיצונית. היא לא הביעה שום צער על הטבח עצמו שביצע חמאס ובמספר פוסטים הצטלמה כשהיא תומכת בעם הפלסטיני.
ביום ראשון היא הופיעה בכנס סביבתי באמסטרדם. כ-85 אלף איש הגיעו לכנס ועוד מיליונים צפו בשידור ישיר שלו ברשת. טונברג התחילה לדבר על פלסטין וישראל, הופרעה על ידי פעיל שביקש ממנה לדבר רק על איכות הסביבה, וחזרה לבמה, עם כאפייה מסביב לצווארה כשהיא שואגת לצהלות ההמונים: ״אין צדק סביבתי באדמות כבושות״.

בדקות שבהן טונברג ירדה מהבמה, מילאה את מקומה חברתה שרה רחדן, דוקטורנטית מאמסטרדם ממוצא פלסטיני, שהכריזה כי ״העם שלי עובר רצח עם על ידי ישראל״. כעת מתבררים פרטים נוספים על זהותה של חברתה הטובה של טונברג.
בחשבון האינסטגרם שלה, רחדן מביעה את שמחתה על פעולת חמאס בשבעה באוקטובר ולא מגנה כלל את הטבח ביהודים. "הפלסטינים סוף סוף משתחררים", שמחה רחדן על מעשי החמאס. "תתמכו בהתנגדות", קראה לעוקבים שלה. חלק מהפרופיל בביוגרפיה שלה כולל את השורה ״מהנהר עד הים, פלסטין תהיה חופשית״, קריאה הקוראת לחיסולה המעשי של ישראל והוצאה מחוץ לחוק על ידי משרד הפנים הגרמני לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
טונברג זוכה לחיבוק מפעילת אקלים עם כאפייה, שברקע דגלי פלסטין
טונברג זוכה לחיבוק מפעילת אקלים עם כאפייה, שברקע דגלי פלסטין
טונברג זוכה לחיבוק מפעילת אקלים עם כאפייה, שברקע דגלי פלסטין
(צילום: EPA/ROBIN UTRECHT)
בפוסט אחר היא מעלה תמונה של נתניהו לצידו של היטלר ומשווה בין השואה להפגזות בעזה. בפוסטים אחרים היא ממעיטה מחשיבות השואה ואנטישמיות ומעודדת טרור, כולל תמונה של המחבלת חוטפת המטוסים משנות ה-70 ליילה ח'אלד, אותה היא מכנה ״מקור להשראה״.
יש לציין כי המהלכים האחרונים של טונברג ביחס לסכסוך זוכים לביקורת גדולה בתוך הארגון שלה. סניפים רבים ברחבי העולם הדגישו כי הם אינם מסכימים עם דבריה, והסניף הגרמני אף נפרד מהארגון העולמי של ״שישי למען העתיד״.