ממצא מרעיש, שהתגלה כמעט מבלי להתכוון. שרידי ביצת דינוזאור שנמצאו בדרום סין, אשר הוטלה על פי ההערכות לפני כ-72 מילון שנה ובה מאובן שלם כמעט לגמרי, עשויה לשפוך אור על כל מה שנוגע להתפתחותם של הדינוזאורים ולקשר של הממצא הנדיר לעופות בני ימינו.



2 צפייה בגלריה
איור של הדינוזאור בביצה
איור של הדינוזאור בביצה
איור של הדינוזאור בביצה
(צילום: AFP/ UNIVERSITY OF BIRMINGHAM)
במהלך 100 השנים האחרונות, נמצאו ביצי דינוזאורים מאובנים רבים, אך מציאת אחת עם עובר השמור היטב בתוכה, נחשב למקרה נדיר ביותר. קבוצת חוקרים גילתה את הממצא בדרום סין והצביעו על תנוחתו של האובירפטורוזאורוס, דינוזאור דמוי ציפור שהלך על שתי רגליו, בתוך הביצה לפני שבקע ממנה, שדמתה גם היא לזו של ציפורים לפני בקיעתן. "רוב עוברי הדינוזאורים לא נשארים שלמים והשלד שלהם מפורק. הופתענו לראות שהעובר נשמר יפה בתוך הביצה, כשמרבית גופו שלם וכך גם חלק מהזנב, כשהוא נמצא בתנוחה אופיינית לזו של ציפור לפני בקיעתה. תנוחה זו לא הוכרה בעבר בכל הנוגע לדינוזאורים שאינם עופות ובכלל שופכת אור על התפתחותם של הדינוזאורים לאורך ההיסטוריה", אמר הדוקטורנט פיון ווייסום מה מאוניברסיטת ברמינגהם שבבריטניה, שנמנה על צוות החוקרים.
הביצה ובה עובר הדינוזאור המאובן מגיעה מגאנג'ואו, עיר במחוז ג'יאנגשי שבדרום סין. היא נמצאה בשלמותה בשנת 2000 על ידי ליאנג ליו, מנהל חברת כרייה בשם Yingliang Group, אוכסנה למשך למעלה מעשור במוזיאון לתולדות הטבע של אבן הינגליאנג המקומי, עד שבעת מיון ארגזים, הבחין אחד העובדים הבחין בעצמות המבצבצות מבעד לקליפה הסדוקה.
2 צפייה בגלריה
הביצה שנמצאה והדינוזאור שבתוכה
הביצה שנמצאה והדינוזאור שבתוכה
הביצה שנמצאה והדינוזאור שבתוכה
(צילום: מתוך המחקר)
הנהלת המוזיאון יצרה קשר עם צוות המומחים מאוניברסיטת ברמינגהם, שממצאי בדיקותיהם מתפרסמים כעת. "צוות המוזיאון זיהה אותן כביצי דינוזאורים וראה כמה עצמות שבולטות בין סדקי הביצה", אמרה לידה שינג מאוניברסיטת סין למדעי הגיאוגרפיה בבייג'ינג, אליה פנו והיא מי שהקימה את צוות המחקר. לאחר חשיפת העובר עם פתיחת זהירה של הביצה, הוחלט להעניק לו את השם 'בייבי ינגליאנג'. אורכו של העובר הוא כ-27 ס"מ מהראש ועד הזנב.
במחקר החדש, שינג ועמיתיה מדווחים כי הראש מכופף כלפי הגוף, כששתי כפות הרגליים נמצאות משני הצדדים, כך שהעובר ממש מקומר בתוך הביצה. תנוחה זו הזכירה לצוות החוקרים את תנוחתם של עופות מודרניים, דוגמת אפרוחי תרנגולות, מה שאולי מלמד על כך שעופות מודרניים פיתחו את דפוס ההתנהגות הזה מדינוזאורים מלפני עשרות מיליוני שנים. כעת, ניתן לחקור את התפיסה לפיה ההתנהגות בשלב של קדם-בקיעת הביצה, מקורה בזו של דינוזאור, אולם יש צורך בהמשך של מחקר הדגימה הנדירה הזו לעומק, תוך שימוש בטכניקות הדמיה שונות כדי לדמות את האנטומיה הפנימית שלה, כמו עצמות גולגולת וחלקי גוף אחרים שעדיין מכוסים בסלעים.