גל החום הראשון לסוף עונת החורף מביא להתעוררות הנחשים משנת החורף שלהם, ובצפון טופלו כבר בסוף השבוע שני ילדים מהגליל העליון, שהובהלו לחדר המיון במרכז הרפואי זיו לילדים בצפת לאחר שהוכשו על ידי נחש ארסי בכף היד.
השניים, ילד בן 10 מצפת וילדה בת 9 מיסוד המעלה, הגיעו בהפרש של כ-24 שעות ביניהם עם תלונות דומות ודיווח על הכשת נחש. לאחר שהתברר כי מדובר בנחש ארסי ממין צפע מצוי (צפע ארץ ישראלי), הם טופלו בזריקות עם תרופות נוגדות ארס והושארו למעקב.
2 צפייה בגלריה
צפע ארץ-ישראלי
צפע ארץ-ישראלי
צפע ארץ-ישראלי
(צילום: shutterstock)
ד"ר דיאנה פאעור קאסם, מנהלת מיון הילדים בזיו, מציינת שיש לגלות בתקופה זאת עירנות גבוהה יותר להימצאותם של נחשים וממליצה כי "במקרה שמישהו הוכש עלי ידי נחש, יש להרגיע אותו ככל האפשר, לנסות לקבע את הגף שהוכשה קרוב לגוף ולפנות למיון הקרוב בהקדם האפשרי, עדיף באמבולנס. לא להתעכב לצורך צילום הנחש כדי לא להסתכן בהכשה נוספת".
בישראל כ-41 מיני נחשים, אבל רק תשעה מהם ארסיים. יש להם חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית, אבל חלקם גם מסוכנים, וברשות הטבע והגנים מזהירים: "אם נתקלתם בנחש בטיול, אל תטרידו אותו. שמרו מרחק ותיהנו מתצפית בטוחה. ניסיון ללכוד נחש או לפגוע בו עלול לגרום הכשה. אם נחש נכנס לביתכם או לחצר, פנו למוקד 106 או הזמינו לוכד נחשים מורשה".
דוד דוד, לוכד נחשים מוסמך מטעם הרשות, הוסיף: "אם הנחש קרוב אלינו במיוחד, חשוב להימנע מביצוע תנועות חדות. לרוב, הנחש יפחד מאיתנו יותר משאנחנו מפחדים ממנו. כדאי לעשות צעד אחד אחורה ולא בתנועות חדות מדי. בדרך כלל, נחש לא יתקוף, אלא אם יחוש מאוים. אם יש באזור ילדים או בעלי חיים חשוב להרחיק אותם מהנחש. הם לא מספיק מחושבים על מנת להבין את הסכנה ולהתרחק בעצמם".