ליאור (שם בדוי) הגיע לאוניברסיטת תל אביב בגיל 24, כאשר הוא מתנייד על כסא גלגלים ממונע בגלל שיתוק מוחין (CP), ודיבורו לא ברור (דיסארטריה). הוא התקבל דרך תוכנית ייחודית - צוות"א, של "שנת מעבר" המאפשרת הוכחת יכולות לימודיות (התוכנית מתקיימת בשיתוף עם החוג לריפוי בעיסוק ובמימון הביטוח הלאומי). בשנה שעברה ליאור השלים את הלימודים לתואר הראשון בחוג לחינוך ובתוכנית הבין-תחומית למדעי הרוח. חלומו - לעבוד כיועץ בבית ספר לבני נוער עם מוגבלויות, כדי לטעת בהם תקווה שיוכלו להשתלב בחברה ולא להיות מוגדרים על ידי המוגבלות.
ליאור הוא דוגמה לסטודנטים רבים הסובלים ממוגבלויות פיזיות ו/או רגשיות שבעבר היו נרתעים מלימודים אקדמיים וכיום המוסדות מגלים פתיחות רבה לנושא, מעודדים את הסטודנטים להרשם ואף מסייעים להם במגוון תכניות ייעודיות להשלים את הלימודים בהצלחה מרובה.
1 צפייה בגלריה
מבחן
מבחן
מבחן
(צילום: Shutterstock)
לצד שאיפה למצוינות מחקרית, הוראה מתקדמת ופיתוח רשת קשרים בינלאומיים, האוניברסיטאות והמכללות בישראל שמו להן בשנים האחרונות למטרה לקדם שוויון הזדמנויות למימוש מיטבי של פוטנציאל הסטודנטים והעובדים ולהגביר את המגוון. מוסדות אקדמיים בעולם הבינו זה מכבר כי מילוי מיטבי של משימותיהם: ייצור ידע והנחלתו לעולם, פתרון בעיות מורכבות והצמחת רעיונות חדשניים - מחייבים השתתפות של כל קבוצות האוכלוסייה. הצבת השוויון והמגוון כמשימה ראשונה במעלה ראויה גם מבחינה חברתית; שכן האוניברסיטה היא לעיתים המרחב בו נפגשות לראשונה קבוצות שונות, וממנה עשויה לצמוח אזרחות משותפת ויצרנית.
תכניות הדקאנט במוסדות השונים מספקות שירותים מקיפים לכלל הסטודנטים ומביניהם: דור ראשון לאקדמיה; יוצאי העדה האתיופית; עולים חדשים; ערבים/יות, בוגרי/ות החינוך החרדי, סטודנטים מהפריפריה הכלכלית ו/או הגיאוגרפית של ישראל, תלמידים עם מוגבלות פיזית ו/או רגשית; תלמידים עם לקויות למידה וקשב. התכניות כוללות תמיכה אקדמית, כלכלית, חברתית וכן הכוון תעסוקתי. הכל - כדי לסייע להתגבר על קשיים, בין היתר, על ידי חשיפת היכולות והחוזקות הנסתרות.
במסגרת כך, הנציבות לשוויון ומגוון באוניברסיטת תל אביב פועלת כדי לקדם מתווה אוניברסיטאי להגדלת המגוון, הן בקרב העובדים והן בקרב הסטודנטים. דקאנט הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטה מעניק מעטפת תמיכה מקיפה, בדגש על תחושת ביטחון ובית תומך, החל מהקבלה ללימודים ועד להשגת התואר האקדמי.
פרופ' דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים והסטודנטיותפרופ' דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים והסטודנטיותצילום: אוניברסיטת תל אביב
לקראת השנה הקרובה, אוניברסיטת תל אביב תפעיל מספר רב של פרוייקטים לקידום שיוויון ומגוון ולסייע בהתאקלמותם של סטודנטים וסטודנטיות בזירה האקדמית. בהם פרויקט "חכמאמא" שהוא פרי שיתוף פעולה בין הדקאנט וקהילת "אמהות באקדמיה". הוא נועד לתת תמיכה וליצור קהילה חמה ומחבקת לאימהות סטודנטיות אשר בתחילת דרכן באקדמיה, הן חוות קושי בשילוב המאתגר בין אימהות ולימודים. מרגש לראות הבדלים משמעותיים בתחושת המסוגלות של הסטודנטיות אשר השתתפו בפרויקט בתחילתו ובסיומו. מהמשובים: "המפגש עם החונכת וגם עם הקהילה נתן רוח גבית שהראתה כי אימהות באקדמיה זה דבר אפשרי ושווה את המאמץ! זה נכון לי, וגם לחברה שלנו. תודה!!!"
אוניברסיטת תל אביב, משקיעה בפיתוח קריירה של הסטודנטים והסטודנטיות שלה ומפעילה תכניות ייעודיות לאוכלוסיות השונות. בין היתר, מופעלת תכנית (ללא עלות) למאסטרנטיות ודוקטורנטיות העוסקת בבחירת קריירה, כתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, לינקדאין ונטוורקינג. המפגשים מאפשרים שיח פתוח על היבטים מגדריים בתעסוקה ובחיפוש עבודה: מו"מ על שכר, איזון בית-עבודה ועוד.
פרופ' נטע זיו, נציבה לשוויון ומגוון, אוניברסיטת תל אביבפרופ' נטע זיו, נציבה לשוויון ומגוון, אוניברסיטת תל אביבצילום: אוניברסיטת תל אביב
בנוסף, אוניברסיטת תל אביב משקיעה מאמצים רבים במניעת נשירה, כך למשל לאחרונה הקימה תכנית למניעת נשירה ובמסגרתה זכתה בקול קורא תחרותי מטעם קרן רוטשילד, לחיזוק תשתיות והתמדה בלימודים אקדמיים. התכנית מפעילה יועצות חינוכיות שנפגשות עם סטודנטים וסטודנטיות, לסיוע במימוש המטרות האקדמיות שהוצבו.
כמו כן, האוניברסיטה יוצרת הזדמנויות לאקטיביזם חברתי המתבסס על ידע אקדמי. סטודנטים לרפואה ולפסיכולוגיה פועלים יחד עם מתמודדי נפש, לשבירת סטיגמות כלפי קבוצה זו. סטודנטים למדעי החברה, משפטים, מדעי הרוח והאמנויות מקדמים יוזמות להנכיח את השפה הערבית והתרבות הערבית בקמפוס. סטודנטיות מכל הפקולטות פועלות להנגיש ידע לאנשים עם מוגבלויות קוגניטיבית, בנוסף לפעילות חברתית-אקדמית להנגשת ההשכלה הגבוהה ומויבליות חברתית בפריפריה. רבים מעידים כי "הפעילות הזו היא חוויה משמעותית ומעצימה".
זירה נוספת וחשובה היא פיילוט למגורים משותפים ליהודים וערבים במעונות הסטודנטים שהחל השנה, ואשר פניינו להרחבתו בשנה הבאה.
הקף הפעילות הרחב משקף את מחויבותה של אוניברסיטת תל אביב להיות מובילה – לא רק בתחומי המחקר וההוראה – אלא גם בקידום מרחבים משותפים, שוויון ומגוון, ולפעול לטובת החברה הישראלית כולה.
פרופ דרורית נוימן, דקאנית הסטודנטים והסטודנטיות, פרופ נטע זיו, נציבה לשוויון ומגוון, אוניברסיטת תל אביב.