ארבעה ימים לאחר שיגור גרגירי החומוס לתחנת החלל הבינלאומית, ופחות מיומיים מאז הפעלת החממה הייחודית לגידול חומוס בחלל, נמסר הערב (יום ד') מחברת Aviv Labs כי כמעט כל גרגירי החומוס בחלל נבטו.
2 צפייה בגלריה
כך נראים גרגירי החומוס היום
כך נראים גרגירי החומוס היום
כך נראים גרגירי החומוס היום
(צילום: מדטרוניק)
מטעם ד"ר יהונתן ויינטראוב יזם הניסוי, מייסד ומנכ"ל Aviv Labs נמסר: "אנחנו שמחים לבשר שמרבית הגרגרים נבטו בתחנת החלל. המערכות עובדות כמצופה ושרדו את השיגור. קיבלנו תמונות של הזרעים הנובטים וכן תמונות שמראות את השורשים. אנחנו עדים לראשונה לחומוסים הראשונים שנבטו בחלל".
בחברה, ששלחה את הניסוי לתחנת החלל, הוסיפו כי קצב הצמיחה של הגרגירים בתחנת החלל מהיר יותר מקצב הגידול בניסוי המקביל (ביקורת), הנערך על פני כדור הארץ.
2 צפייה בגלריה
יהונתן וייטנראוב עם הגרגירים
יהונתן וייטנראוב עם הגרגירים
יהונתן וייטנראוב עם הגרגירים
(צילום: getty images)
עורכי הניסוי, שלא הסתירו את התרגשותם, הוסיפו כי טרם ידוע כיצד יצמחו השורשים של החומוס בתנאי תת כבידה. "בינתיים הגרגירים נמצאים בתוך ג'ל מיוחד שייצרה קבוצת חיפה - המכיל דשן המספק לגרגירים את התזונה לצמיחה", נמסר. "את הצילומים מקבלים המדענים של הניסוי היישר לכדור הארץ באמצעות מצלמות ייחודיות שפיתחה חברת מדטרוניק".
במוצאי שבת שוגרה לתחנת החלל מעבדה ניידת ובה חומוס. החומוס שוגר בחללית אספקה סיגנוס (Cygnus) ממתקן טיסות החלל וואלופס בווירג'יניה. בסך הכול נושאת החללית 8,000 ק"ג של מטען והחומוס הוא רק אחד מהניסויים המדעיים ששוגרו לחלל.
הכנות לשיגור גרגירי חומוס מישראל לחלל
(צילום: Aviv Labs)


מדובר באחד מעשרות הניסויים שהאסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, היה אמור לבצע בתחנת החלל הבינלאומית במסגרת משימת "רקיע" - אך בשל דחיית השיגור שלו לסוף חודש מרץ, הניסוי יחל עוד לפני שהוא ישוגר לחלל בחללית דרגון של SpaceX.
הצלחה בניסוי, כך לפי החוקרים הישראלים, יכולה לשמש לקיום חיים על פני הירח ובמקומות רחוקים יותר.