חוקרים גילו מין חדש של ארכיזאור, שחי בתקופת הטריאס (תור בעידן המזוזואיקון שאורכו כ-50 מיליון שנים - מלפני כ-250 מיליון שנים עד לפני כ-200 מיליון שנים). המין החדש, שזכה לשם Mambawakale ruhuhu, הוא בין הארכיזאורים הגדולים שתוארכו לתקופת שבה הוא חי, כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Royal Society Open Science, ששופך אור על אחת החוליות בשושלת של התנינים המודרניים.
3 צפייה בגלריה
שחזור של Mambawakale Ruhuhu
שחזור של Mambawakale Ruhuhu
שחזור של Mambawakale Ruhuhu
(איור: Gabriel Ugueto)
"Mambawakale Ruhuhu היה טורף גדול ומפחיד, שנכלל בשושלת האבולוציונית של התנין וחי בשטח שהוא כיום טנזניה במהלך תקופת הטריאס התיכונה, לפני כ-240 מיליון שנה", אמר פרופ' ריצ'רד באטלר מאוניברסיטת בירמינגהם. "אורכו היה כחמישה מטרים, מה שהפך אותו לאחד הטורפים הגדולים ביותר שאנו מכירים מהתקופה הזו", הוסיף פרופ' באטלר, נוכח השרידים המאובנים של בעל החיים הקדום, שאותרו בחפירות שנערכו בשנת 1963 ב-Manda Formation (תצורת מנדה - תצורה גיאולוגית בדרום טנזניה), וכללו גולגולת חלקית, לסת תחתונה, מספר חוליות ויד.
מתוך ממצאים אלה הצליחו פרופ' באטלר ועמיתיו לזהות כמה מאפיינים בולטים שמייחדים את הטורף הגדול, מארכיזאורים אחרים שנמצאו באזור זה בעבר. כך למשל נמצא כי הגולגולת של Mambawakale Ruhuhu ארוכה מ-75 ס"מ ויש לו נחיר גדול במיוחד, כמו גם לסת תחתונה צרה במיוחד ושונות בגדלים של השיניים בקדמת הלסתות העליונות.
3 צפייה בגלריה
הגולגולת של Mambawakale Ruhuhu
הגולגולת של Mambawakale Ruhuhu
הגולגולת של Mambawakale Ruhuhu
(צילום: פרופ' ריצ'רד באטלר)
"הניתוח שלנו מזהה את Ruhuhu Mambawakale כאחד הארכיזאורים העתיקים ביותר וכשלב מוקדם בשושלת, שבסופו של דבר התפתחה למה שהוא היום תנינים מודרניים. זו תגלית מרגשת, מכיוון שזיהוי בעל חיים זה עוזר לנו להבין את הגיוון של ארכיזאורים ומאפשר לנו לקבל הקשר נוסף לסיפור האבולוציוני של התנינים המודרניים", הסביר פרופ' באטלר, שהוביל את צוות המחקר שהורכב מאוניברסיטת בירמינגהם, המוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון ואוניברסיטת וירג'יניה טק.
כמו כן, במתן השם לדגימה, צוות המחקר ביקש להכיר תודה לתרומה של טנזניה למחקר, זכר לממצאים שאותרו השטחה ב-1963. לכן, השם שנבחר נובע מקיסווהילי, אחת משפות הילידים של טנזניה. Mambawakale פירושו תנין עתיק, ו-Ruhuhu מתייחס לאגן רוהוהו (האזור שבו נמצא המאובן).
3 צפייה בגלריה
פרופ' ריצ'רד באטלר
פרופ' ריצ'רד באטלר
פרופ' ריצ'רד באטלר
(צילום: מתוך הטוויטר)