ארכיאולוגים חשפו בטורקיה ממצאים מצמררים מאסון ההתפרצות של הר הגעש סנטוריני, ששינתה את ההיסטוריה באזור הים התיכון. באתר ארכיאולוגי, המתוארך לתקופה שלפני כ-3,600 שנה, נמצאו שרידים של אדם וכלב שנספו ככל הנראה באסון. ממצאי המחקר התפרסמו ב-Proceedings of the National Academy of Sciences.
ההתפרצות הקולוסאלית של תירה, שסווגה ברמה של 7 מתוך 8 במדד הנפיצות הגעשית, מוערכת כאחת ההתפרצויות ההרסניות ביותר בתולדות האנושות. עד כה, רק אדם אחד זוהה כקורבן אפשרי של ההתפרצות, לאחר שנמצא קבור מתחת להריסות בסנטוריני במהלך חפירות שנערכו בסוף המאה ה-19. התיאוריות לגבי היעדר קורבנות משתנות: התפרצויות קטנות יותר, מוקדמות יותר, גרמו לאנשים לברוח מהאזור לפני שהתרחשה ההתפרצות ההרסנית. ייתכן גם כי חלק מהקורבנות נשרפו, נספו בים או נקברו בקברי אחים שטרם זוהו.
2 צפייה בגלריה
שרידי האדם שנמצאו בטורקיה
שרידי האדם שנמצאו בטורקיה
שרידי האדם שנמצאו בטורקיה
(צילום: ד"ר ואסיף שחוגלו, מתוך המחקר)
ארכיאולוגים שעבדו באתר ארכיאולוגי שממוקם בעיירת נופש על החוף האגאי של טורקיה, במרחק של יותר מ-100 ק"מ מהאי הוולקני תירה, הלא הוא סנטוריני כיום, מצאו עדויות חדשות להתפרצות הגעשית ולצונאמי שהתרחשו שם, כשהעבודות באתר החלו בשנת 2002. ד"ר ואסיף שחוגלו, ארכיאולוג מאוניברסיטת אנקרה, הוביל את החפירות באתר בתמיכת מדענים מישראל ומאוסטריה וכן ממשרד התרבות והתיירות של טורקיה. ד"ר שחוגלו תהה כיצד לאחד מאסונות הטבע הגדולים בתקופת הברונזה אין קורבנות? כשאחת ההשערות היא כי ייתכן שהם כבר נחשפו, אולם לא קושרו להתפרצות הגעשית הזו.
כעת, אחד הממצאים המטלטלים נמצא בצ'שמה-בגלרבשי (Çesme-Bağlararası), למעלה מ-100 ק"מ ממוקד ההתפרצות, בדמות שרידי שלד של גבר צעיר ובריא וכן שרידי כלב שהיה בקרבתו. שרידי השניים נמצאו בפתח מקום שהתמוטט. תיארוך של שלדי האדם והכלב מתוכנן בחודשים הקרובים, אך החוקרים בטוחים שהם יעלו בקנה אחד עם תאריכי פחמן רדיואקטיביים שכבר התקבלו מחומר שנדגם לידם.
חשוב לציין כי במקום מצאו הארכיאולוגים בשנת 2012 אפר בחפירות שביצעו. הם פנו לכמה ארכיאולוגים ברחבי העולם, ביניהם ד"ר בוורלי גודמן-צ'רנוב, ראש החוג למדעים גאו-ימיים באוניברסיטת חיפה, שאישרה שמקורו של האפר אכן מהר הגעש סנטוריני. שכבות האפר חשפו בין היתר בתים שקרסו, כלי חרס וקונכיות, שהצביעו על התרחשות של צונאמי בעקבות התפרצות הר הגעש. כמו כן, אם בעבר חשבו שהצונאמי שהתרחש מהתפרצות תרה היה אירוע בודד, הרי שכעת נראה כי מדובר בארבעה גלים שהתרחשו והביאו לחורבן.
2 צפייה בגלריה
סנטוריני כיום
סנטוריני כיום
סנטוריני כיום
(צילום: shutterstock)
ממצאים נוספים העלו כי האנשים ששרדו את האסון ההוא חפרו בורות כדי להציל את חפציהם. הצונאמי הראשון קבר את כולם וגלי הענק הנוספים כיסו את הבורות ושמרו עליהם במשך אלפי שנים, כולל שרידי הצעיר והכלב.
ד"ר שחוגלו אמר כי התגלית משנה גם את ההיסטוריוגרפיה לגבי העיתוי של ההתפרצות. לאור תיארוך הפחמן הרדיואקטיבי (טכניקות של תיארוך פחמן-14) של הדגימות שהתגלו בין שרידי האפר הוולקני והצונאמי במהלך החפירות, בין היתר של חלקי עצי זית, מומחים מציעים כעת שאין לתארך את התפרצות הר הגעש תרה לפני שנת 1612 לפני הספירה.
לדברי החוקרים, ההתפרצות ככל הנראה לא הייתה יכולה להתרחש מוקדם יותר, בשל מציאת גרגר שעורה שנמצא ליד שרידי הצעיר, אשר הכילה פחמן רדיואקטיבי שמתוארך לשנת 1612 לפני הספירה. יחד עם זאת, מומחים חיצוניים עדיין חלוקים על קביעה זו והדעה הרווחת בקרבם היא שבעיית הכרונולוגיה לא תיפתר על ידי מה שנמצא עד כה בצ'שמה-בגלרבשי.
השאלות נותרו לא פתורות, אך בינתיים שחוגלו מקווה שהאתר הארכיאולוגי המדהים הזה במרכז עיירת נופש פופולרית עשוי להפוך יום אחד לאטרקציה תיירותית בפני עצמה, ללמד על ההשלכות והקשר לערים ומדינות נוספות הסמוכות לאזור ולעורר יותר מודעות ואפילו מוכנות בקרב הציבור הרחב לאסונות טבע ולהרס שהם עלולים לגרום. "אסונות טבע, בין אם התפרצויות געשיות, גלי צונאמי, רעידות אדמה, סופות הוריקן או מגפות, הם כבר מזמן חלק מהסיפור של האנושות", אמרה ד"ר גודמן-צ'רנוב. "השרידים החדשים שהתגלו, נותנים לנו הזדמנות למסע בזמן אל העבר באופן טוב יותר, כדי להבין מה האנשים חוו באותה תקופה. באמצעות זה, נוכל להתכונן טוב יותר למה שאפשרי בעתיד על ידי הבנת מה קרה בעבר".