בזמן שבישראל אנחנו עוקבים בשבועות האחרונים אחר כלבת הים יוליה, שבינתיים מעדיפה להישאר כאן כי "טוב לה", חדשות טובות מגזרת כלבי הים גם בצד השני של העולם. שלושה גורי כלבי ים ממין פוקת המפרץ, הובאו למרכז לחיות הבר של אלסקה לטיפול מציל חיים.
פוקת המפרץ הוא מין של כלב ים, שנפוץ בעיקר במים קרים בצפון האוקיינוס השקט והאטלנטי. הגורים המתוקים אושפזו במרכז לאחר שנמצאו בשלושה מקומות שונים לאורך נהר קופר באלסקה, שאורכו כ-460 ק"מ.
3 צפייה בגלריה
כלבי הים שפונו לטיפול
כלבי הים שפונו לטיפול
כלבי הים שפונו לטיפול
(צילום מתוך עמוד הפייסבוק Alaska SeaLife Center)
כלבי ים קטנטנים שכאלה לא יכולים לשרוד בכוחות עצמם, ללא כלבי ים בוגרים באזורם, ומכיוון שהם נמצאו לבדם - השלושה נלקחו לבדיקה ולטיפול – במטוס מיוחד. הווטרינרים מטפלים בהם בימים אלה לאחר שהתייבשו, ומעריכים שהם צעירים מאוד. אחד מהם ככל הנראה היה בן יום אחד בלבד כשנמצא. סביר להניח שלולא הטיפול הזה - השלושה לא היו שורדים.
ועכשיו, לתיעוד מיוחד של תמנון, שככל הנראה vתעורר מחלום רע. מדענים צפו לאחרונה בהתנהגות חריגה של תמנון, שלדבריהם נראה שהתעורר מסיוט.
קוסטלו התמנון צולם כחלק ממחקר באוניברסיטת רוקפלר בניו יורק, במשך 24 שעות ביממה, במהלך חודש שלם. בארבע הזדמנויות שונות הוא התעורר בפתאומיות, שינה את צבעו והזיז זרועותיו בצורה שאינה יציבה.
3 צפייה בגלריה
התמנון שמגיב מתוך שינה
התמנון שמגיב מתוך שינה
התמנון שמגיב מתוך שינה
(צילום: Ramos et al., bioRxiv, 2023/Rockefeller University/City University of New York)
בחלק מהפעמים הוא גם ירה דיו שחור למים (טקטיקה נפוצה המשמשת תמנונים לבריחה מטורפים, אלא שלא היה שום טורף בסביבה...) החיה הראתה סימנים של מצוקה, מה שיכול להצביע על כך שהוא פשוט מגיב לחלום רע. "ואז הוא פשוט קם כאילו כלום לא קרה", הם מספרים.
קוסטלו הגיע למעבדה לאחר שסבל מפציעות קשות (הוא איבד שתיים מזרועותיו), מה שלטענת החוקרים מצביע על תקיפה קודמת. מחקר קודם הראה שבעלי חיים עלולים לחוות רגישויות יותר ממקרים כאלה, או במילים שאנחנו הישראלים מבינים כ"פוסט טראומה". אז האם מדובר בסיוט? יהיה קשה לומר בוודאות בשלב זה. אבל תצפיות שכאלה מסייעות למדענים להבין טוב יותר את החיה התבונית הזאת ושמה תמנון.
ולסיום, איך אתם מתקשרים עם החתולים שלכם? מחקר חדש מגלה: חייך אל החתול שלך, הוא יפתח אליך חיבור ורגשות חיוביים. איך תחייכו אליו? בדרכו שלו. לא חיוך רחב עם שיניים, אלא עצימה חלקית של העיניים ומצמוץ איטי - כמו ש"חתולים מחייכים".
3 צפייה בגלריה
חתוך מחייך
חתוך מחייך
(צילום: shutterstock)
מדענים אישרו שהאינטראקציה הזאת, מוזרה ככל שתהיה – גורמת לבעלי החיים להתקרב ולהיות פתוחים יותר לבני אדם. דרך ניסויים שונים, הראו שבעלי חתולים שמצמצו לאט יותר לעבר החיות שלהם, קיבלו מהם פידבק חיובי, בדבר "חיוך" או הושטת יד. המידע הזה חשוב לא רק לקשר בין חתולים לבעליהם, אלא גם מול וטרינרים או מקלטים לחיות, שם הן יכולות להיות תוקפניות מהחשש שיפגעו בהן.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי