בתחילת חודש פברואר צפוי להתרחש אירוע מיוחד במינו בשמיים - כאשר כוכב שביט שלא היה באזורינו כ-50 אלף שנה - יגיע למרחק בטוח מכדור הארץ ואולי גם אתם תוכלו לראות אותו.
השביט, ששמו C/2022 E3, התגלה במרץ 2022 כשהיה במרחק של 643 מיליון ק"מ מכדור הארץ. בתחילה סברו חוקרים שמדובר בכלל באסטרואיד, אך מאוחר יותר התברר כי מדובר בכוכב שביט. הוא צפוי להתקרב לכדור הארץ במהלך השבועות הקרובים, ויגיע למרחק של 42 מיליון ק"מ מכוכב הלכת שלנו. מדובר בהתקרבות הראשונה שלו מזה 50 אלף שנה.
אם המידע הזה מסקרן אתכם מספיק, אנחנו ממליצים לעקוב, אם כי לא מבטיחים שניתן יהיה לראות אותו בעין בלתי מזוינת. התצפית תהיה תלויה במגוון גורמים, כולל מיקום וחשיפת אור ממקורות טבעיים ומלאכותיים (כלומר, ירח או תאורת רחוב).
3 צפייה בגלריה
השביט שמתקרב לאזורינו, כפי שתועד מאיטליה לפני 4 חודשים
השביט שמתקרב לאזורינו, כפי שתועד מאיטליה לפני 4 חודשים
השביט שמתקרב לאזורינו, כפי שתועד מאיטליה לפני 4 חודשים
(צילום: Gianluca Masi)
לשביטים יש בדרך כלל שני סוגים של זנבות - זנבות המורכבים מגז, וכאלה מאבק. אלה עם האבק הם מרשימים יותר לעין, ואלה עם הגז מרשימים יותר לעדשת המצלמה. השביט ההיסטורי שיחלוף כאן הוא בעל זנב המורכב בעיקר מגז, אלא שהוא לאו דווקא ייראה כמו משהו חוטי שאתם אולי מדמיינים, אלא יותר כמו ענן עגלגל בהיר.
אם אין לכם ציוד או תנאים מתאימים לצפייה, בשביל אירוע כזה היסטורי, יש גם שידור חי ביוטיוב, מוזמנים לשמור את הקישור.
ועכשיו, חדשות טובות מקליפורניה – שם נקבת לווייתן השוויצה בפני קבוצת צופים בלב האוקיינוס – בגור החדש שלה, שזה עתה נולד.
בזכות צילומים מדהימים מהאוויר, שנחשפים השבוע, גם אנחנו יכולים להציץ לחלקים מהרגע הנדיר והפריווילגי לו זכו קבוצת צופי הלוויתנים מול חופי דרום קליפורניה, כשמרכז האירוע הנדיר הזה – נקבת לווייתן אפור והצאצא שלה.
3 צפייה בגלריה
הלווייתן והגור
הלווייתן והגור
הלווייתן והגור
(צילום: DolphinSafari.com)
הצופים והצוות שעל הסירה הבחינו בתחילה במשהו כתום-אדום במים, הם חשבו שאלו אצות. לאחר מכן הצוות הבחין בנקבת הלווייתן מתנהגת באופן מוזר. מיד לאחר מכן הגור עלה אל קו המים, ותעלומת "האצות" נפתרה. האמא הטרייה ממש קירבה את הגור אל הסירה, כאילו משוויצה בו בפני כל האנשים, כשהוא לומד לראשונה לשחות.
ולסיום, מסתבר שמה שטוב ללב שלכם, עשוי להיות טוב גם למוח שלכם. מחקר חדש מציע: חיות מחמד עוזרות להגן על המוח שלכם - ככל שאתם מתבגרים. מבוגרים בארה"ב מעל גיל 50 שהיו בבעלותם חיית מחמד, הראו זיכרון טוב יותר מכאלה שחיו ללא חיה לצידם, לאורך תקופת בדיקות של שש שנים.
הממצאים שאספו חוקרים מאוניברסיטת מישיגן מצביעים על התרחבות "אפקט חיית המחמד", שכאמור כבר הוכח שבעלי החיים הקרובים לנו יכולים לסייע לטיב הבריאות שלנו. במחקר הנוכחי, ניכר שההשפעה הניכרת הייתה במשתתפים מעל גיל 65, בדרך כלל כשסימפטומים של דמנציה מתחילים להופיע.
3 צפייה בגלריה
כלב כלבים טיול קשיש קשישים זקן זקנים גיל הזהב
כלב כלבים טיול קשיש קשישים זקן זקנים גיל הזהב
(צילום: shutterstock)
למשל, אם לאדם בקבוצת הגיל הזאת הייתה חיית מחמד יותר מחמש שנים, החוקרים גילו שהזיכרון שלו למילים לטווח הקצר והארוך היה טוב בהרבה מאלה ללא חיות מחמד באותו הגיל. יתרה מכך, בכל פעם שהמשתתפים נבחנו, במשך שש השנים, קבוצת חיות המחמד הראתה ציונים טובים יותר, גם כשהם בהכרח התבגרו. למרות שנעשה בידוד לממצאים, עדיין אין ראיות ברורות לכך שמדובר אך ורק בחיות המחמד שלכם, אבל המחקר הזה מצטרף למחקרים אחרים שמוכיחים שתהיו מאושרים יותר כשבעל חיים נמצא בסביבתכם.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי