כשבני אדם מסמיקים, הלחיים שלהם הופכות ורדרדות, בעיקר כתוצאה ממבוכה. אבל מסתבר שיש עוד יצורים שיכולים להסמיק, כמו תרנגולות.

מחקר חדש מציע שאדמומיות עור הפנים היא אינדיקציה גם אצל העוף המבוית, לתגובה רגשית שמתעוררת אצלו. מחקרים קודמים הוכיחו שהסמקה אכן קיימת בציפורים כמו תוכים או נשרים, ולכן למחקר התרנגולות הייתה קרקע פורייה לזיהוי מצבים רגשיים.
שש תרנגולות צולמו בתרחישים שונים, חלקם טבעיים ואחרים כחלק מפעילויות מבוקרות, שכללו אירועים כגון האכלה ורחצה. בעזרת תמונות ואלגוריתם ייחודי, ניתחו החוקרים את רמת האדמומיות של התרנגולות בלחיים, באוזניים ובסנטר.
למרות שמדובר במדגם ראשוני קטן, החוקרים גילו שהסמקה תתבצע כאשר יש עוררות רגשית גבוהה, כאשר התרנגולת מתרגשת כשהיא נתקלת במזון מועדף, אם כי היא תאדים גם כשהיא מפחדת. כשהתרנגולת מסמיקה קלות או בכלל לא, הדבר ירמוז על כך שהיא רגועה וכנראה שבעת רצון. ההבנה כיצד בעלי חיים מבטאים מצבים רגשיים היא צעד חיוני להבנת המרקם הביולוגי סביבנו.
ומתרנגולות, לסוסים. בערך. טלסקופ החלל ג'יימס ווב "לכד" תמונות חדשות של ערפילית ראש הסוס בפירוט שלא נראה כמותו. מדובר בערפילית שנמצאת בקבוצת הכוכבים אוריון ומרחקה כ-1,400 שנות אור מכדור הארץ.
יש לה צורה מיוחדת שמזכירה ראש סוס, ומכאן השם שלה. מדובר במבנה מפורסם מאוד לחובבי אסטרונומיה ובעזרת טלסקופ מאוד קל לזהות אותו. בזכות התצפית המדהימה של ווב, הכוללת אינפרא-אדום, ניתן לראות מאפיינים שטרם נראו או נחקרו בעבר בערפילית ראש הסוס – גוש חומר צפוף המכיל כוכבים קטנים בתהליך היווצרותם, שאפופים אבק השומר עליהם.
2 צפייה בגלריה
ערפילית ראש הסוס
ערפילית ראש הסוס
ערפילית ראש הסוס
(צילום: ESA/Webb, NASA, CSA, K. Misselt/University of Arizona, and A. Abergel/IAS/University Paris-Saclay/CNRS)
כידוע, ג'יימס ווב לא רק מספק תמונות מרהיבות של היקום, אלא מסייע למדענים להבין מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים. השלב הבא יהיה ניתוח מקיף של האור שנפלט מהערפילית, כדי להבין יותר על הרכבים כימיים של אבק וגז, וכתוצאה מהם גם לידת כוכבים.
ולסיום, איך אתם שותים את הקפה שלכם? נסיים את המבזק עם אתנחתת קפה היסטורית. חוקרים בחנו את אחד המשקאות הפופולריים ביותר בעולם וגילו שקפה ערביקה, מין של קפה במקור מאתיופיה ואחראי לכ-60% מאספקת הקפה בעולם, הוא למעשה הכלאה בין שני מיני קפה ש"הזדווגו" (תהליך האבקה) באקראי לפני כ-600 אלף שנה עד מיליון שנה.
2 צפייה בגלריה
פולי קפה בעל העץ באוגנדה
פולי קפה בעל העץ באוגנדה
פולי קפה בעל העץ באוגנדה
(צילום: Aaron Davis)
קפה ערביקה גדל כעת באזורים טרופים ברחבי העולם, אבל מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר חשף מתי ואיפה התפתחו הצמחים המקוריים שלו. מסתבר שהקפה התפתח כתוצאה מהכלאה טבעית בין שני מיני קפה אחרים, מה שככל הנראה נתן לו יתרון הישרדותי שאפשר לו לשגשג ולהסתגל בטבע האתיופי ולאחר מכן בעולם. את הממצאים האלה הסיקו החוקרים משימוש במידע גנטי של 41 דגימות קפה, ממקומות שונים בעולם ומזמנים שונים - כולל דגימה מהמאה ה-18.