נפתח את מבזק החדשות הטובות באסאם שבהודו, שם נמצאו אבנים ענקיות ומוזרות שנוצרו על ידי, ככל הנראה, אנשים מסתוריים ולא ידועים. מדובר על כדים גדולים שמסמלים תעלומה ארוכת שנים – במקומות שלא היו ידועים בעבר, כשהם בולטים מתוך האדמה.
חלק מהאבנים גבוהות, חלקן גליליות ואחרות בצורת קונוסים גבוהים. מי ייצר אותן ולאיזו מטרה? לא ידוע. אבל יהיה השימוש שלהן אשר יהיה, הוא היה הרבה יותר נפוץ ממה שאנחנו חושבים.
3 צפייה בגלריה
הכדים המוזרים
הכדים המוזרים
הכדים המוזרים
(צילום: טיולק טקוריה, מתוך המחקר)
התגלית האחרונה מביאה את החוקרים למנות 11 אתרים שבהם התגלו מאות כדים, שניים מהאתרים בלאוס ובאינדונזיה - עם היסטוריה שהולכת אחורה עד לאלף השני לפני הספירה. אז הרבה אנחנו לא יודעים, אבל מה שכן אנחנו יודעים זה שהכדים האלה הוצבו בכוונה על רכסים וגבעות, שהחול שממנו הם עשויים לא נמצא באף אחד מהאתרים שבהם הכדים התגלו ומה שהחוקרים לא יודעים אבל משערים – הוא שהם שימשו לטקסים הקשורים למתים. באחד המקורות סופר שמצאו כדים מלאים בשרידי גופות שנשרפו וגם תכשיטים.
ועכשיו, לפענוח הגנום האנושי – שהושלם לאחרונה – אחרי מחקר של עשרות שנים. מיליוני חלקים חסרים של דנ"א הושלמו, והם הניבו את הרצף השלם ביותר של הגנום האנושי – מלבד כרומוזום אחד זעיר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך המחקר)
ההישג התאפשר בזכות טכנולוגיות רצף הגנום ויותר ממאה מדענים. מה שמציב רף חדש להבנת המגוון הגנטי האנושי. לא רק השלמות, הצוות גם תיקן אלפי שגיאות מבניות - וההישג הזה כל כך גדול – שהוא טומן בחובו פוטנציאל עצום להבנה טובה יותר של אבולוציה ומחלות.
ולסיום, קבלו את שני צבי גלאפגוס קטנים ומתוקים, שבקעו מביצים בגן חיות בריטי ומדובר בהופעת בכורה של המין בגן החיות, במהלך שנחשב לקריטי עבור המין שנמצא בסכנת הכחדה.
שהגודל לא יטעה אתכם, משקלם של הצבים הקטנים הוא כ-70 גרם כל אחד. כשיגדלו הם אמורים לשקול מאות ק"ג כל אחד.
3 צפייה בגלריה
הצבים החדשים עם אחד ההורים
הצבים החדשים עם אחד ההורים
הצבים החדשים עם אחד ההורים
(צילום: מקס ווילקוק)
מדובר על צב יבשתי גדול ביותר שמגיע מאיי גלאפגוס. הצאצאים החדשים מטופלים בכפפות של משי, עם תזונה צמודה ובדיקות קבועות. אגב, ההורים הם דירק, האבא - צב זכר בן 70 שמטפליו טוענים שנמצא בכושר שיא, והאם – נקבה בת 21 בשם צ'רלי.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי