דו"ח האקלים שפורסם אתמול (יום ב') מזהיר משינויים חסרי תקדים באקלים של כדור הארץ, זאת עקב ההתחממות הגלובלית, שנגרמת מפליטת מזהמים. מחברי הדו"ח, 234 מדענים מ-66 מדינות, אמרו כי חלק מהשינויים הם בלתי הפיכים, אך פעולה מהירה תמנע מלהגיע לתרחישי קיצון.

פרופ' דניאל רוזנפלד מהאוניברסיטה העברית, שעוסק בהשפעת שינוי אקלים על מחזור המשקעים, בהם גשמים, בצורות ושטפונות, השתתף בכתיבת הדו"ח. בריאיון היום לאולפן ynet הוא התייחס לדו"ח ולקביעה החד משמעית שבני האדם גורמים להתחממות הגלובלית: "הידע המדעי מתפתח ובמקביל גם עוצמת הסיגנל של הכמות העולמית גדלה ושני אלה התמזגו למצב שאי אפשר יותר להכחיש, שבאופן חד משמעי מדובר במעשי ידי אדם. זה מלווה בכל הצגת תכלית הטבע, עם האסונות סביב, ויחד זה מאוד משכנע גם מעבר למדענים שהגיעו לקונצנזוס עולמי, גם את הציבור ואני מקווה שגם את מקבלי ההחלטות. הגיע הזמן להתחיל לפעול".
המדענים סבורים כי הטמפרטורות הממוצעות בכדור הארץ יגיעו לרמה של 1.5 מעלות צלזיוס יותר מאשר במהפכה התעשייתית עד שנת 2041. בהסכם פריז, שעליו חתמו מדינות העולם לפני כחמש שנים וחצי, נקבע כי יש לעשות הכול כדי למנוע מלהגיע לרמת התחממות כזו.
הוא אמר כי יש לנקוט בפעולות מהירות, כדי למנוע נזקים נוספים, שיהיו בלתי הפיכים לכדור הארץ. "בוועידת פריז הסכימו כל המדינות שאסור שההתחממות תעלה על 2 מעלות, כי זה מצב מסוכן. ליתר ביטחון החליטו לקחת חצי מעלה פחות - 1.5 מעלות. עתה ה-IPCC (הפאנל הבין‑ממשלתי לשינוי האקלים) ניתח מה צריך לקרות על מנת שהטמפרטורה לא תעלה על מעלה וחצי. התשובה היא שלשם כך אנחנו צריכים להוריד את פליטות גזי החממה בחצי מהערך הנוכחי עד סוף העשור הקרוב. בעשור שאחריו יש להביא את זה לממש אפס פליטה נטו".
2 צפייה בגלריה
אחת משריפות הענק מיוון
אחת משריפות הענק מיוון
אחת משריפות הענק מיוון
(צילום: רויטרס)
האם המצב הפיך? פרופ' רוזנפלד אמר כי "מה שלא הפיך זה המשך עליית מפלס פני הים, המשך הפשרת הקרחונים, כי אלה תהליכים שקבוע הזמן שלהם ארוך. אם באמת נצליח להוריד את הפליטות כפי שנדרש, נוכל לייצב את האקלים על מעלה וחצי, אבל אני לא רואה שזה קורה".
ומה יהיו ההשלכות על ישראל כתוצאה משינויי האקלים? פרופ' רוזנפלד מציג תמונה מדאיגה: "גם בתרחיש האופטימי ביותר, שהוא לא ריאלי, של מעלה וחצי, כמות הגשמים החזויה עד סוף המאה תרד בכ-15%, בנוסף להתחממות שהיא בערך כמעט כפולה מהממוצע העולמי - 2.5 מעלות. בגלל ההתחממות נקבל התאדות רבה יותר. לכן פחות גשם, שמתאדה יותר, והדבר ישאיר לנו הרבה פחות מים זמינים לצמחיה. לכן תהיה התייבשות וקמילה, והרבה פחות מים זמינים למאגרי מים, למי התהום, למעיינות. כבר אנחנו רואים מגמה משמעותית של ירידת שפיית המעיינות –ירדן, בניאס ודן - בעשורים האחרונים. אנחנו רואים כבר את מגמת ההתייבשות שמתרחשת ביתר שאת בארצות השכנות – סוריה וירדן, שאין להן מים. אנחנו לפחות השכלנו להתפיל מים ואנחנו ממנפים את זה ומעבירים מים לירדן מעבר למה שסוכם בהסכם השלום".
2 צפייה בגלריה
אזור הכפר קולוסוק במזרח גרינלנד
אזור הכפר קולוסוק במזרח גרינלנד
קרחון ליד כפר בגרינלנד
(צילום: AP)
לגבי שריפות הענק ברחבי העולם והשטפונות שאירעו בחודשים האחרונים בכמה מדינות, פרופ' רוזנפלד סבור כי מדובר רק בקדימון: "אם נתחמם מעבר למעלה וחצי - שתי מעלות, בתרחיש של עסקים כרגיל, נתחמם עד כפי 3.5 עד 4 מעלות ואז נגיע לעולם שיהיה שונה וחמור מהעולם כיום במידה שקשה לתאר". על חיים בעולם חם הרבה יותר, הוא אמר: "נצטרך להתאים את עצמנו למצב. אם ניו יורק תוצף, תושבי העיר יצטרכו לעבור למקום אחר. אנחנו נחיה ,השאלה מה יהיה המחיר הכלכלי והפגיעה באיכות החיים".