3 צפייה בגלריה
פרות ברפת
פרות ברפת
פרות ברפת
(צילום: Shutterstock)
ועידת האקלים בשארם א-שייח שבמצרים תסתיים מחר (יום ו') אם לא תוארך בשל חוסר בהסכמות, ונראה כי יש נושא אחד ומשמעותי שנדחק: השפעות תעשיית המזון מן החי על שינוי האקלים.
קבוצות פעילים וסטארטאפיסטים הגיעו לוועידה כדי לדחוק במאות קובעי המדיניות שנמצאים במקום לסיים את ה"הרומן" עם הבשר, בשל השפעתו הרבה על התחממות כדור הארץ. הדרישות שלהם נעות בין הפחתת צריכת בשר לבין מדיניות שתקדם בשר מתורבת, מה שעשוי לבטל את הצורך בגידולי מזון עבור תעשייה זו, שימוש באדמות לצורך חוות ובתי מטבחיים.
תעשיית המזון מן החי היא מהמזהמות בעולם. פרות, כבשים, חזירים ועוד חיות נוספות שעושים בהן שימוש לטובת תעשיית המזון מן החי אחראיות באופן ישיר לכ-20% מפליטות גזי החממה בעולם. כך עולה ממחקרים שנעשו בתחום בשנים האחרונות, ביניהם גם מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Nature Food ונכתב על ידי חוקרים מאוניברסיטת אילנוי. יתרה מזאת, מנתונים של האו"ם עולה כי כ-70% מהשטחים החקלאיים בעולם מנוצלים לטובת תעשייה זו (שהם כ-30% משטח היבשה המאוכלסים של כדור הארץ).
3 צפייה בגלריה
פעילי אמנת המזון מן החי מפגינים בשארם א-שייח
פעילי אמנת המזון מן החי מפגינים בשארם א-שייח
פעילי אמנת המזון מן הצומח מפגינים בשארם א-שייח
(צילום: Plant Based Treaty)
השנה, בפעם הראשונה, המשא ומתן על הסכם האקלים שצפוי להיחתם בתום הוועידה מתייחס גם לתחום החקלאות. אך הפחתה במוצרי בשר וחלב לא נמצאת עדיין על סדר היום של הממשלות - ורבות מהן מסבסדות את תעשיית המזון מן החי במיליוני דולרים. במקום, הן מקדמות מדיניות שתפחית פליטות באמצעות תוספי מזון שהופכים בעלי חיים לפחות גזים, וטכנולוגיה היונקת את המתאן הנישא מערימות זבל.
הפעילים לא "קונים" את זה. "השיטה הזאת לא יכולה להגיע לאפס פליטות לעולם", אמר מקס וייס, קמפיינר לאמנת המזון מן הצומח, קמפיין בינלאומי שמקדם הפחתה של מוצרים מן החי שעד כה זכה לחתימה של כ-60 אלף בני אדם וערים מהעולם. "אנחנו חייבים להתרחק מייצור מזון מבעלי חיים", אמר.
3 צפייה בגלריה
יעל גבאי (מימין) בדוכן של אמנת המזון מן החי
יעל גבאי (מימין) בדוכן של אמנת המזון מן החי
יעל גבאי (מימין) בדוכן של אמנת התזונה מהצומח
(צילום: רויטרס)
יעל גבאי, פעילה בעמותה הישראלית "בחופש לבעלי חיים", הגיעה לשארם כדי לקדם את אמנת התזונה מן הצומח. גבאי אמרה בראיון ל-ynet כי "מדובר בוועידת האקלים שיש בה יום שמיועד לחקלאות וביתנים שונים של מערכות מזון. ולמרות כל זה - עדיין רואים שאף אחד לא מתייחס לפרה שבחדר. זה בא לידי ביטוי במשא ומתן להגיע להסכם על חקלאות – מדינות מנסות להוריד בכל דרך אפשרית את הנושא של מערכות מזון. אנשים מפחדים כשנכנסים להם לצלחת".
לדבריה, "בימים הראשונים של הכנס לא היה בכלל אוכל טבעוני. אין פה אפילו חלב סויה. נכנסתי לכנס והדבר הראשון שהרחתי היה בשר בקר. עשינו כמה מחאות פה, חילקנו בורגרים טבעוניים. כשנכנסים לכנס למען הסביבה והדבר הראשון שמריחים זה בשר - אפשר להבין שאנחנו מאוד רחוקים מהמטרה. אני מרגישה שהממשלות מדברות, ובסוף שום דבר לא יוצא לפועל. הדבר היחיד והכי טוב שיוצא מהמקומות הללו הוא שהציבור מכל העולם נפגש ואנחנו בונים את הלחץ החברתי והציבורי ולומדים אחד מהשני. כי אחרת – לא הייתה תקווה אם זה היה תלוי בממשלות".