ישראל עוד לא הגיעה ליעד אנרגיות מתחדשות שהציבה לשנת 2020 - 10% אנרגיות מתחדשות - ובשנת 2021 רק 8.1% מסך האנרגיה שנצרכה הייתה ירוקה. כך עולה מדו"ח יעדי האנרגיה המתחדשת לשנת 2021 שהוצג היום (שלישי) בתדרוך לכתבים על ידי רשות החשמל ומשרד האנרגיה.
הדו"ח מפרט את הנתונים הרלוונטיים לעולם האנרגיות המתחדשות, בהם ההספק המותקן מאנרגיות מתחדשות, יכולת הייצור השנתית וכמות האנרגיה המיוצרת בפועל וצריכת החשמל בישראל. הוא כולל הסברים על אופן חישוב המדדים והנתונים השונים.
3 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים
(צילום: Shtterstock)
מהנתונים העולים מן הדו"ח, נראה כי במחצית השנייה של שנת 2021 חל שיפור בקצב החיבור של מתקני ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות בישראל, ונכון לסוף שנת 2021 סך ההספק המותקן באנרגיות מתחדשות עמד על כ- 3656 מגה וואט, שהוא בעל יכולת ייצור שנתית השווה, נכון להיום, לשיעור של 9.4% מהצריכה השנתית הממוצעת. מבחינת שיעור הצריכה בפועל מאנרגיות מתחדשות, עולה כי במהלך שנת 2021 כ- 8.1% מסך האנרגיה שנצרכה בישראל הייתה ממקורות מתחדשים.
בתדרוך פירטו יו"ר הרשות, יואב קצבוי, ומנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת, את הפעולות והצעדים שקידמו המשרדים במהלך השנה האחרונה, ומה צפויים לבצע במהלך 2022 כדי להגדיל את קצב השילוב של אנרגיות מתחדשות במשק החשמל הישראלי.
3 צפייה בגלריה
שדה סולארי בפדויים
שדה סולארי בפדויים
שדה סולארי בפדויים
(צילום: יח"צ)
היעד שאליו שואפים במשרד האנרגיה הוא הגעה ל-30% אנרגיות מתחדשות עד 2030, עם יעד ביניים של 20% מתחדשות עד 2025. לשם כך, הבכירים במשרד האנרגיה וברשות החשמל סיפרו כי הם פועלים בין השאר להקלה על הבירוקרטיה הרבה שמקשה על התחום להתקדם. השרה אלהרר אמרה כי "לא יהיה יום בו נעמוד ונגזור סרט, או נכריז ניצחנו את אתגר המתחדשות. זה מאבק יומיומי עד שנוכל להגיד שאנחנו מובילים את התהליך הזה כמו שצריך. אנחנו במשרד עושים הכל יחד עם רשות החשמל וכלל הגורמים כדי להגיע אל היעד. המטרה שלנו כעת היא לעמוד ביעד של 20% בשנת 2025. אנו פועלים לשם כך מדי יום".
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר בתגובה כי "מצב תחום האנרגיה המתחדשת משקף את חוסר היכולת הממשלתית, במשך למעלה מעשור, לקדם פרויקטי תשתית מתקדמים וטכנולוגיים במשק האנרגיה, כאשר מדינות כגון ירדן וקפריסין כבר עקפו אותנו מזמן. ישראל מפגרת אחר העולם המפותח ונמצאת בתחתית הדירוגים של המדינות המפותחות".
3 צפייה בגלריה
השדה הסולארי בכפר בלום
השדה הסולארי בכפר בלום
השדה הסולארי בכפר בלום
(צילום: אפי נגלי)
יו"ר רשות החשמל, יואב קצבוי: "הדו"ח שמוצג היום הוא תוצר של מאמץ שהשקיעה הרשות בשנה האחרונה בטיוב הליך איסוף הנתונים והצגתם בשפה אחידה, לרבות הטמעת מערכת BI, זאת מתוך הכרה בחשיבות של שקיפות והצגת נתונים אמינים באופן שוטף. היכולת לשקף סטטוס מהימן של התקדמות השילוב של אנרגיות מתחדשות במשק היא חשובה גם על מנת להניע תהליכים, לתכנן קדימה ולפעול בהתאם, על מנת שנוכל להבטיח עמידה ביעדי הממשלה לשנים הקרובות".
ליאור שילת, מנכ"ל משרד האנרגיה: "היעד שלנו הוא לייצר חשמל 20% ממתחדשות בשנת 2025, יש לנו 4 שנים לעמוד ביעד הזה וכל הפעולות שלנו מכוונת לכך שזה יקרה. עשינו הרבה מאוד בנושא בחצי השנה האחרונה, אנחנו ממשיכים לעשות ותוכנית העבודה שלנו ל2022 כוללת עוד פעולות רבות, כולל מסע לקוח, שישמש ללמידה לעומק של האתגרים שעוברים היזמים, כולל פעילות שוטפת של הוועדה לשחרור חסמים, תמיכה במחקרים של טכנולוגיות העתיד, אגרו וולטאי ועוד".
לדו"ח המלא של רשות החשמל: לחצו כאן