עולם ללא תירס, נשמע דמיוני? מסתבר כי שינויי האקלים שהובילו להקצנה של אירועי מזג אוויר, צפויים לפגוע בייצור התירס העולמי. מחקר חדש, שנערך בהובלת נאס"א, קובע כי עד שנת 2100 יוכפל הסיכון לקציר התירס לפחות בשלושה מתוך ששת אזורי גידול התירס הגדולים בעולם.
3 צפייה בגלריה
שדה תירס מיובש
שדה תירס מיובש
שדה תירס מיובש
(צילום: AP)
הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים - גוף בינלאומי שמנסה לכמת את שינויי האקלים שהתרחשו מתחילת המאה ה-20 ולהציג את הסיכונים הנובעים מהם - הזהיר באוגוסט שעבר כי העולם עומד לקראת השלכות מסוכנות של שינויי אקלים שישפיעו על החיים והפרנסה בקנה מידה עולמי. כעת, דוח חדש מציג כיצד אספקת המזון צפויה להיפגע כאשר כדור הארץ חווה אירועי מזג אוויר קיצוניים, שילכו ויחריפו עם השנים בשל פליטת גזי חממה על ידי בני אדם, דבר שגורם להתחממות כוכב הלכת שלנו.
על פי המחקר, שפורסם בכתב העת Environmental Research Letters, אירועי מזג אוויר קיצוניים כמו שיטפונות וגלי חום יהיו תדירים וקיצוניים יותר, ויגדילו את הסיכונים לנזק ביבול, בין אם בשל יובש ושריפות ובין אם בשל גשמים עזים ומרוכזים בפרקי זמן קצרים. החוקרים, בהובלת קולין ריימונד מהמעבדה להנעת סילון של נאס"א בדרום קליפורניה, בדקו את האזורים במרכז-צפון אמריקה, צפון-מזרח ברזיל, דרום אמריקה, מרכז אירופה ודרום ומזרח אסיה, שמהווים כ-55% מייצור התירס העולמי, והגיעו למסקנה שעד שנת 2100, עלייה בגלי חום, באירועי בצורת ובכמות גשמים רבה בזמן קצר, יכפילו את הסיכון לכשלים בקציר תירס הקשורים לאקלים בלפחות שלושה מששת אזורי גידול התירס הגדולים בעולם באותה שנה, כשהמערב התיכון של ארצות הברית הוא הפגיע ביותר כחלק מאירוע הרסני מסוג זה (ארצות הברית היא מגדלת התירס המובילה בעולם, וקצרה כ-419 מיליון טונות תירס ב-2021).
3 צפייה בגלריה
בצורת בשדה תירס
בצורת בשדה תירס
בצורת בשדה תירס
(צילום: Shutterstock)
מחקרים קודמים רבים דגמו שינויים במדד אקלים יחיד, כמו מספר הימים שבהם נמדדו מעל 38 מעלות צלזיוס באזור מסוים. עם זאת, ההשפעות הגדולות ביותר מגיעות בדרך כלל כאשר קיצוניות בתנאי האקלים מתרחשת בו זמנית או ברצף קרוב. לדוגמה, ישנן מדינות רבות שמכירות יותר מדי את התרחיש שבו תנאי שרב ובצורת קשה מציתים ומלבים שריפות, ואחריהן יורדים גשמים כבדים שמייצרים סכנה חדשה של מפולות או הצפות באזור שעלה באש.
מדעני האקלים עמלו במשך שנים כדי להבין את השרשראות המורכבות הללו של מודלי האקלים, אך רק בשנים האחרונות נראה כי ישנה פריצת דרך בנושא. החוקרים השתמשו במודל אקלים (המאפשר לחקור את השתנות מערכת האקלים), כדי להריץ 100 סימולציות בין השנים 1991 ו-2100. המודל הצליח לדמות אירועי מזג אוויר קיצוניים בין 1991 ל-2020, בדומה לאירועים שמהם מתריע המחקר.
3 צפייה בגלריה
שדה תירס
שדה תירס
שדה תירס
(צילום: AP)
סימולציות המודל הראו שעד שנת 2100, גלי חום קיצוניים ברחבי העולם הנמשכים לפחות שלושה ימים יתרחשו פי 2 עד 4 מאשר המצב כיום, בעוד שקיצוניות של שלושה ימי גשמים תגדל בדרך כלל ב-10% עד 50% בתדירותם. החוקרים גם ניתחו כיצד האירועים המוגברים הללו יתקבצו בזמן ובמיקום. לאחר מכן הם בדקו כיצד כל השינויים הללו יחד יכולים להשפיע על קציר התירס בעתיד.
להערכתם, במצב הטוב נראה כי הסיכוי שמקבץ אירועים יגרום לפגיעה חמורה בתנובת התירס בלפחות שלושה מששת האזורים הפרודוקטיביים ביותר בעולם לגידולו באותה השנה, כמעט יוכפל, מ-29% ל-57%, עד שנת 2100. חמור מכך, הסיכוי שהיבול ייהרס בחמישה מבין ששת האזורים בשנה אחת, צפוי לגדול באופן משמעותי מ-0.6% ל-5.4%. כאמור, המערב התיכון של ארצות הברית הוא המקום הפגיע ביותר ואחריו מרכז אירופה.