בתחילת השבוע אישרה הממשלה פה אחד את התוכנית למעבר לכלכלה דלת פחמן. מדובר בתוכנית צנועה ושאפתנית הרבה פחות ממה שציפו לה, אלא שגם היעדים הצנועים שהמשרד להגנת הסביבה שואף אליהם (צמצום פליטות בשיעור של 85% עד 2050) עומדים בסכנה. במשא ומתן עם האוצר עלה שתקציב התוכנית צפוי להיות מקוצץ באופן משמעותי. 
התקציב לתוכנית עומד על כ-2.5 מיליארד שקלים. הוא מתפרש על פני חמש שנים, והוא מתחלק בין המשרדים השונים. יש להדגיש כי השקעה במהלך צפויה להניב חיסכון של מיליארדים למדינת ישראל. כך, לדוגמה, העלות הכוללת למשק של פליטות מסתכמת ב-31 מיליארד שקלים. "המלחמה במשבר האקלים היא בליבת החוסן הלאומי והכלכלי של ישראל", אמרה אז השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. 

התקציב המיועד למעבר לכלכלה דלת פחמן הוא שקוף והרווח הכלכלי הוא ברור. כך, לדוגמה, מעבר לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף של 40% ב-2030 יוביל לחיסכון של 4.5 מיליארד שקלים בעלויות החיצוניות, מתוכם 3 מיליארד שקלים בעלויות חיצוניות של צמצום פליטת גזי חממה. "באוצר צריכים להפנים שחסכון עכשיו משמעו תשלום בריבית דריבית אחר כך", אמר גורם המעורב במשא ומתן. "אנחנו מנסים יחד בשיתוף פעולה", אמר גורם אחר. "אבל האוצר לא הסכימו להתחייב גם על מיליארד שקלים".
מדובר בתוכנית לאומית להתייעלות באנרגיה ולהפחתת פליטות גזי חממה ותוכנית בין משרדית לתחבורה נקייה ודלת פחמן, תוכנית לאומית להתייעלות באנרגיה ותוכנית בין משרדית לבניה ירוקה. כל אלה לוקחים נתחים גדולים מהתקציב בסך מאות מיליוני שקלים כל אחד. בנוסף, קיימת תוכנית למניעת התפרצות מחלות כתוצאה משינויי אקלים בסך 60 מיליון שקלים, יישום תוכניות למניעת הצפות כתוצאה משינויי אקלים ושיקום נחלים בסך 75 מיליון שקלים ועוד. 

2 צפייה בגלריה
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
חלק גדול מהזיהום - מתחבורה
(צילום: טל שחר)
בדיוני תקציב קודמים המשרדים ניהלו משא ומתן מול משרד האוצר בנפרד וכל משרד כל אחד את התקציב שלו. הפעם הגיעו מנכ"לי המשרדים - הגנת הסביבה, אנרגיה תחבורה וכלכלה - מאוחדים עם תקציב מסודר עבור תוכנית סדורה לחמש שנים. הדבר קיבל גיבוי גם ממשרד ראש הממשלה, נפתלי בנט. זאת, בין היתר על מנת למנוע מצב של "הפרד ומשול". כמו כן, ניתן לראות את כל התמונה התקציבית ולקבל החלטות מושכלות יותר. 
באוצר נדרשים להחליט לגבי התקציב, אך טרם התחייבו לגבי תקצוב התוכנית שאמורה לחסוך כסף לכולנו. בסופו של דבר, גם התוכנית הצנועה הזו תיאלץ לעבור קיצוץ רציני. למרות הכוונות הטובות, ייתכן שלא הרבה יישאר ממנה. הדיונים על התקציב צפויים להסתיים בתחילת השבוע הקרוב, אז נדע מה נותר מהניסיונות של ממשלת ישראל להילחם במשבר האקלים.
2 צפייה בגלריה
אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה
אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה
אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה
(צילום: מגמה ירוקה)
"את מי הם מרמים בהצהרות תקשורתיות ריקות מתוכן על מחויבות לטיפול במשבר האקלים?" אמר אלעד הוכמן מנכ"ל מגמה ירוקה, בהתייחסו למשא ומתן עם האוצר לגובה התקציב. "ברגע האמת, כל תוכנית מסורסת על ידם. הם מונעים תקציב לנושאים הכי חשובים לעתיד שלנו. צמצום פליטות גזי חממה, קידום אנרגיות מתחדשות והיערכות למשבר האקלים. נערי משרד האוצר מנהלים בפועל את המדינה וקובעים מדיניות הרסנית מעל הראש של ליברמן ובנט. למעשה אין טעם למאמצי משרדי הגנת הסביבה, התחבורה ואחרים בנושא. ראוי שכל אזרח במדינה יבין שמלבד הצהרות, ממשלת השינוי לא מצליחה להזיז כלום, כי על השיבר נמצאים אותם אנשים מהממשלה הקודמת עם מדיניות הרסנית לעתידנו. נגמרו הזמנים של אלופי העולם בספינים סביב הטיפול במשבר האקלים".