תותח ספינה התגלה מול חופיה המערביים של שבדיה ותוארך למאה ה-14 לספירה. על פי ההערכות, ייתכן שמדובר בתותח הספינה העתיק ביותר שהתגלה באירופה. ממצאי המחקר שופכים אור חדש על התפתחותה המוקדמת של ארטילריה ביבשה ובים, אך מעידים גם על תקופה בעייתית של יורדי ים עבור תושבי החופים.
3 צפייה בגלריה
תותח הספינה שהתגלה בקרבת מרסטרנד שבמערב שבדיה
תותח הספינה שהתגלה בקרבת מרסטרנד שבמערב שבדיה
תותח הספינה שהתגלה בקרבת מרסטרנד שבמערב שבדיה
(צילום: Bo Niklasson/Bohusläns museum)
תותח הספינה, עשוי מנחושת יצוקה, התגלה על ידי צולל חובב בבעומק של 20 מטר, מול חופיה של מרסטרנד (Marstrand) שבמערב שבדיה. על פי ההערכות, מדובר בתותח שהותקן על ספינה שטבעה, ולא בתותח שהועבר כחלק ממטען בבטן הספינה, זאת מכיוון שנותרו שרידי אבקת שריפה בתוכו.
המשמעות היא שהתותח שהתגלה על קרקעית הים היה טעון ומוכן לשימוש בזמן לחימה. "הודות לשרידים שהשתמרו בתוך התותח, ניתן היה להשתמש בתיארוך פחמן רדיואקטיבי כדי לקבוע את גילו", אמר פון ארבין, ארכיאולוג ימי מאוניברסיטת גטבורג, שהוביל את צוות המחקר. "ממצאי המחקר מראים שהתותח שהתגלה בקרבתה של מרסטרנד הוא כנראה מהמאה ה-14, מה שהופך אותו לאחד מחלקי הארטילריה העתיקים ביותר שנמצאו אי פעם באירופה".
הממצא הקדום נסרק על ידי החוקרים בסריקה תלת-ממדית, כשלאחר מכן נערך ניתוח כימי של המתכת ששימשה ליציקת התותח. הניתוח הראה כי מדובר בסגסוגת נחושת המכילה כ-14% עופרת ורק כמויות מזעריות של בדיל. על פי החוקרים, סגסוגת זו רחוקה מלהיות אופטימלית ליציקת תותחים, כך שסביר להניח שהתותח בהרכבו עלול היה להיסדק ולהפוך לבלתי שמיש - אם השימוש בו היה אינטנסיבי ולפרקי זמן ממושכים.
3 צפייה בגלריה
החלק הפנימי של התותח שאותר בקרבת עיר הנמל מרסטרנד שבמערב שבדיה
החלק הפנימי של התותח שאותר בקרבת עיר הנמל מרסטרנד שבמערב שבדיה
החלק הפנימי של התותח שאותר בקרבת עיר הנמל מרסטרנד שבמערב שבדיה
(צילום: Staffan von Arbin)
"ברור שלאדם שיצק את התותח לא היה את הידע וההבנה הדרושים בתכונות של סגסוגות נחושת שונות. זה מראה שהאמנות האצילית של יציקת תותחים עדיין לא הופיעה במלואה באותה תקופה, כך שיצירת התותחים באותה העת התבססה במידה רבה על ניסוי וטעיה", הסביר פון ארבין.
מהניתוח עולה עוד כי עפרות הנחושת ששימשו לייצור התותח נכרו בסלובקיה של היום, בעוד שהעופרת הגיעה כנראה מאנגליה או מאזור הגבול בין פולין לצ'כיה. במחקר הבינתחומי, שפורסם בכתב העת האנגלי להיסטוריה ימית The Mariner's Mirror, הציגו החוקרים את תוצאות הניתוחים שביצעו, בין היתר בהתבסס גם על מקורות תיעודיים, איקונוגרפיים וארכיאולוגיים.
במאה ה-14 העיר מרסטרנד, שהתפרסמה בעיקר הודות לנמל שלה, הייתה מוקד חשוב לשייט מסחרי בין מערב אירופה לאזור הים הבלטי. יחד עם זאת, המרחב הימי הזה היה גם זירה למלחמה וסכסוכים, מהם נפגעו לא פעם אוכלוסיות אזרחיות שהתגוררו בקרבת החופים. אם לא די כך, הרי שגם סכנה בדמותם של פיראטים ריחפו מעל ראשם של אותם תושבים.
3 צפייה בגלריה
עיר הנמל מרסטרנד שבמערב שבדיה
עיר הנמל מרסטרנד שבמערב שבדיה
עיר הנמל מרסטרנד שבמערב שבדיה
(צילום: Shutterstock)
סוגי הנשק החדשים שפותחו באותה תקופה סיפקו יתרונות טקטיים גדולים בקרבות ימיים. יחד עם זאת, לא רק ספינות מלחמה היו חמושות, שכן במהלך שלהי ימי הביניים גם ספינות מסחר התחמשו בתותחים לעתים קרובות, על מנת להתגונן מפני פיראטים וכלי שיט עוינים אחרים.
ממצאי המחקר מספקים אם כן ידע ונקודות מבט חדשות על התפתחות כלי הנשק הארטילרי הזה והשימוש שנעשה בו. תותחים דמויי משפך מסוג התותח שהתגלה בסמוך למרסטרנד מיוחסים בדרך כלל למאות ה-16-15, אך ממצא זה הוא עדות לכך שדגם זה היה קיים כבר במאה ה-14.
"כעת, מטרתנו היא לנסות לאתר ולתעד את הספינה שעליה הותקן התותח. למרות שהיא כנראה התפרקה בעת שקיעתה אל מעמקי הים, ייתכן כי יתאפשר, באמצעות חיפוש יסודי, למצוא חלק משרידיה. גילויה עשוי להשלים את החלק החסר בפאזל ולספר את הסיפור המלא אודותיה", סיכם פון ארבין.