תושבים עירניים שעברו בשטחים החקלאיים של מסילת ציון שליד בית שמש, זיהו להפתעתם דורבן נקבה שנפלה לבאר בעומק של חמישה מטרים.
הם יצרו קשר עם עמותת "למען חיות הבר" ואביהוא שרווד, מייסד העמותה, נענה לקריאה ויצא לחלץ את הדורבנית. בתום חילוץ מורכב שארך כמה שעות - הדורבנית חולצה בהצלחה. כבר בזמן החילוץ, שרווד זיהה פציעה קשה בגבה של הדורבנית, ולכן היא הובלה למרפאת העמותה לטיפול לאחר החילוץ.
3 צפייה בגלריה
חילוץ דורבנית מבאר
חילוץ דורבנית מבאר
חילוץ הדורבנית מהבאר
(צילום: עמותת למען חיות הבר)
בבדיקה ראשונית נמצא קרע גדול בגב וקרע בצוואר של הדורבנית. למחרת היא נותחה על ידי ד״ר מיכאל וודווזוב שבעמותה והקרעים נסגרו. בגלל שעורם של הדורבנים עדין מאוד, הפצעים נפתחו שוב והצוות הרפואי החליט על שינוי טיפול. הדורבנית מטופלת בחבישת דבש. חבישה זו מוחלפת כל שלושה ימים על ידי ד״ר יעל חפר.
אביהוא שרווד ציין כי "יש לדורבנית עוד חודשיים של שיקום אצלינו, עד שנשיב אותה לטבע לחיק משפחתה".
3 צפייה בגלריה
חילוץ דורבנית מבאר
חילוץ דורבנית מבאר
העברת הדורבנית למכונית לאחר החילוץ
(צילום: עמותת למען חיות הבר)
אם נתקלתם בחיה פצועה או לכודה – ניתן להתקשר לעמותת "למען חיות הבר" במספר 054-520-3071, או למוקד של רשות הטבע והגנים – 3639*.
הדרבן המצוי (נקרא גם דורבן הודי) הוא הוא מין מוגן, המצוי ברוב השטחים הפתוחים בישראל, מהחרמון ועד הרי אילת. לפי רשות הטבע והגנים, מדובר בבעל החיים הגדול בישראל מסדרת המכרסמים. אורך גופו כ-90 ס"מ, אורך זנבו כ-15 ס"מ ומשקלו כ-13 ק"ג. גופו של הדרבן מכוסה קוצים שאורכם עד 50 ס"מ. קוצי הדרבן משמשים לו רק להגנה פסיבית מפני טורפים, והוא אינו מסוגל "לירות" אותם. כשהדרבן חש סכנה הוא מסמר את הקוצים ואלו רוטטים ומשמיעים רעש מאיים.
3 צפייה בגלריה
הדורבנית בטיפול אצל אביהו שרווד
הדורבנית בטיפול אצל אביהו שרווד
הדורבנית בטיפול במרפאה של עמותת "למען חיות הבר"
(צילום: יח"צ לימור כרסנטי)
מדובר בבעל חיים צמחוני הניזון לרוב מפקעות ומשורשים של צמחים. הדרבן הוא פעיל לילה. בשעות היום הוא מסתתר במחילות או בסבך צמחייה. דרבנים נעים בשבילים קבועים, תכונה המקלה על גילוי מאורותיהם ועל המקומות שמהם הם נכנסים לשטחים חקלאיים. הדרבנים הם בעלי חוש ריח מפותח.