יום הולדת שמח לכוכב שלנו, טלסקופ החלל ג'יימס ווב, שחוגג שנה של פעילות עוצרת נשימה ברחבי החלל. לכבוד היום המשמח, של הטלסקופ המתקדם בעולם, שעלה 10 מיליארד דולר, נאס"א פרסמה תמונה חדשה ומרהיבה של אזור שבו נוצרים כוכבים, במיקום הקרוב ביותר לכדור הארץ - "רק" 390 שנות אור.
מדובר באזור געשי וצבעוני עם סילונים של מימן מולקולרי, שמתפרצים כשכוכב נמצא בשלבי ההתפתחות שלו. האזור המופלא הזה משובץ בכוכבים כמו יהלומים, כ-50 במספר, כולם דומים לשמש או קטנים ממנה.
4 צפייה בגלריה
התמונה המדהימה של ג'יימס ווב
התמונה המדהימה של ג'יימס ווב
התמונה המדהימה של ג'יימס ווב
(צילום: NASA, ESA, CSA, STSCI, KLAUS PONTOPPIDAN (STSCI))
ראש נאס"א, ביל נלסון, אמר בתוך שנה אחת בלבד ג'יימס ווב שינה את האופן שבו האנושות השקיפה על היקום.
בשנה אחת של פעילות, טלסקופ החלל הסתכל הכי עמוק אל תוך החלל ואחורה בזמן מאי פעם. הוא בעצם מניח לנאס"א את הבסיס לעידן חדש של גילוי מדעי וחיפוש אחר עולמות ראויים למגורים.
ועכשיו, למחקר שמצא שבני אדם יכולים לשמוע שקט. אז איך בדיוק שומעים משהו שאין לו צליל? את השאלה הזאת מדענים ופילוסופים שואלים עוד מימי אריסטו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סדרת ניסויים חדשה של חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס מנסה לפתור את התעלומה. איך? באמצעות אשליה שמטעה את מוחם של המאזינים בנוגע לצלילים וזמן. כשהחליפו את הצלילים בשתיקה, הצוות גילה שהאשליה עדיין עובדת. שתיקה אחת בודדת נתפסת כארוכה יותר משתיים נפרדות. למרות שהן למעשה אותו זמן.
החוקרים מציעים שאפשר לשמוע גם היעדר סאונד, בגלל שאנחנו מגיבים לשקט באותה הצורה כמו לקול. "סוגי האשליות והאפקטים שנראים כאילו הם ייחודיים לעיבוד שמיעתי של צליל, אנחנו מקבלים אותם גם עם שתיקות, מה שמרמז שאנחנו באמת שומעים גם היעדר צליל", אומר איאן פיליפס, פילוסוף ופסיכולוג בהופקינס.
ולנושא אחר. שמחים כשאתם מוצאים שטר של 50 שקלים ששכחתם בכיס? מישהו בקנטקי בארה"ב מצא הרבה יותר. מטמון של מטבעות זהב, מתקופת מלחמת האזרחים, שלפי הערכות שווה מיליוני דולרים.
4 צפייה בגלריה
המטבעות ממלחמת האזרחים
המטבעות ממלחמת האזרחים
המטבעות ממלחמת האזרחים
(צילום: The Great Kentucky Hoard / Numismatic Guaranty Co)
התגלית מורכבת מכמעט 700 דולר (בערך של אותה תקופה) שהונפקו על ידי המטבעה האמריקנית בין 1840 ל-1863, ומכונה כעת "המטמון הגדול של קנטקי". לפי שמועות, מקומיים עשירים קברו כמויות גדולות של זהב וכסף לפני מלחמת האזרחים. האותנטיות של המטבעות כבר אושרה, והם עשויים במכירה פומבית להימכר במחיר מטורף של שש ספרות.
ולסיום, כחלק מפרויקט הרבייה של צבי הים במצפה התת ימי באילת, הטילה צבת ים ירוקה כ-100 ביצים על האי החולי בפארק המצפה.
4 צפייה בגלריה
הביצים שהטילה צבת הים
הביצים שהטילה צבת הים
הביצים שהטילה צבת הים
(צילום: באדיבות פארק המצפה התת ימי באילת)
בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, קן הביצים הועתק לקו החוף שהוא סגור ומוגן, במטרה שכאשר יבקעו הצבים הקטנים, בעוד מספר שבועות, יוכלו ישירות לרוץ אל הים. בבקיעתם ישקלו לא יותר מ-15 גרם ולא גדולים יותר מקופסת גפרורים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי