נפתח את מבזק החדשות הטובות עם ידיעה מרעישה: "רביית בתולים" התגלתה בנקבת תנין אמריקני - בפעם הראשונה אי פעם.
רביית בתולים הוא תהליך ובו ביצית מתפתחת לעובר ללא תא זרע. זוהי למעשה רבייה א-מינית שמתקיימת לעיתים נדירות בטבע, ולעיתים פחות נדירות אצל ציפורים, זוחלים ודגים. כעת, לראשונה, מדענים מצאו ראיות לכך שנקבות תנין יכולות להטיל ביצים ללא הזדווגות, תוך שימוש באסטרטגיית רבייה מוזרה שהשורשים האבולוציוניים שלה לוקחים אותנו אחורה עד לעידן הדינוזאורים.
ב-2018, נקבת תנין אמריקני, שהייתה בשבי במשך 16 שנים, הטילה צמד ביצים. ניתוחים גנטיים גילו כעת שהיא עשתה זאת ללא בן זוג, באותו תהליך שנקרא "רביית בתולים". למרות שהביצים לא בקעו, מדובר בתגלית יוצאת דופן, שמצביעה גם על יכולותיהם הקדומות של הדינוזאורים.
3 צפייה בגלריה
תנין בוקע מביצה
תנין בוקע מביצה
תנין בוקע מביצה
(צילום: shutterstock)
דוגמות כאלה יכולות להצביע על אסטרטגיית הישרדות שנקבות מאמצות כשהן לא מוצאות בן זוג, אלא שדוגמות אחרות מעלות זווית הסתכלות נוספת ומעניינת: ציפורים שגדלו בשבי הראו שהן מעדיפות להתרבות באופן עצמאי, גם כשהן נמצאות באופן קבוע לצד זכרים פוריים לגמרי.
ועכשיו, ללובסטר נדיר שנתפס במדינת מיין שבארה"ב ונחשב ל"אחד ל-30 מיליון". מול חופי מיין נמצא לובסטר כתום, זוהר ונדיר במיוחד. הוא כל כך מיוחד, שבמקום לאכול אותו, הדיג תרם אותו למחקר באוניברסיטת ניו אינגלנד.
"זו הפעם הראשונה שראיתי אחד כזה", סיפר קפטן גרג בהתרגשות. לא מספיק שמדובר בלובסטר נדיר במיוחד - יש לו גם רק טופר אחד, צבת אחת.
3 צפייה בגלריה
הלובסטר הנדיר הועבר למחקר
הלובסטר הנדיר הועבר למחקר
הלובסטר הנדיר הועבר למחקר
(צילום: אוניברסיטת ניו אינגלנד)
הלובסטר כנראה איבד אותה במאבק עם חיה אחרת, אומרים החוקרים. ושרד כדי שנראה זאת. באוניברסיטה מתכננים לתעד את הצמיחה המחודשת של הצבת בזמן אמת, משהו שעשו רק פעם אחת בעבר, עם "בננה", הלובסטר הצהוב והנדיר שהגיע אליהם השנה.
ולסיום המבזק החייתי הזה, שימו לב לפסל הפיל הבודהיסטי הבא, שהוא בן לא פחות מ-2,300 שנה והוא אחד העתיקים ביותר הידועים לנו.
ארכיאולוגים במזרח הודו חשפו את פסל הפיל, שגובהו כמעט מטר אחד, והוא מגולף באותו סגנון של פסלים בודהיסטים אחרים שנמצאו ברחבי מדינת אודישה בהודו.
3 צפייה בגלריה
פסל הפיל העתיק
פסל הפיל העתיק
פסל הפיל העתיק
(צילום: INTACH/Anil Dhir)
זהו תיעוד נוסף למורשת עתיקה ומרתקת של המקום, שהיה עשיר בחפצים של הדת הבודהיסטית העתיקה ששגשגה שם. פילים היו מוטיב נפוץ, וניתן לראות זאת באנדרטאות בודהיסטיות רבות וגם בסלונים של הרבה אנשים שחזרו מהודו והביאו איתם פסלונים קטנים, וזאת מכיוון שפילים נחשבות לחיות מלכותיות בהודו, והם סימלו בין היתר פוריות ומזל.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי