נדיר לראות את אמנון זרקא, מנהל רפת כיסופים ואחד החקלאים הוותיקים והקשוחים באזור, מתרגש ומחייך, בטח אחרי 7 באוקטובר כשהנשק שלו צמוד אליו כל הזמן. ובכל זאת, קשה היה לו להסתיר את התרגשותו אתמול (יום ה'), כאשר הפרות חזרו לרפת של הקיבוץ לראשונה מאז מתקפת הטרור של מחבלי חמאס.
"הפרות חזרו הביתה, ובעקבותיהן יחזרו התושבים. איפה שיש חקלאות - יש התיישבות", הצהיר זרקא.

הרפת של כיסופים ומכון החליבה נהרסו בפשיטת המחבלים, שבמהלכה נרצחו 11 תושבים, כולל מנהל הרפת ראובן הייניק ז"ל. בנוסף נרצחו בקיבוץ שישה פועלים מתאילנד ואחד מהם נחטף לעזה.
ב-20 באוקטובר, לאחר שרוב הפרות החולבות מתו ברעב וממחלות כי לא היה מי שיטפל בהם, הצליחו חברי קיבוץ להוציא לפועל מבצע לפינוי העגלים. העגלים הועמסו על משאיות ופונו לרפת "מאמצת" במושב ברכיה שליד אשקלון. שם שהו העגלות הצעירות, שעם הזמן קצת גדלו והתחזקו.

3 צפייה בגלריה
הרפת בכיסופים
הרפת בכיסופים
הרפת בכיסופים
3 צפייה בגלריה
מחזירים את הפרות והעגלות לרפת
מחזירים את הפרות והעגלות לרפת
מחזירים את הפרות והעגלות לרפת
בינתיים הרפת שופצה, והחלו לבנות מכון חליבה חדש שיתחיל לפעול בעוד כמה חודשים. בימים האחרונים הושלמו ההכנות לקראת חזרתן של העגלות, ואתמול הן שבו הביתה.
רצה הגורל וחצי שעה לפני שהן הגיעו הופעלה אזעקת צבע אדום, ומערכת כיפת ברזל יירטה רקטה מעל הרפת. רסיס נפל ליד המקום שאליו שבו העגלות. "הן מרגישות שהן חזרו הביתה. הן מריחות את המקום, את האוכל. כאן הן נולדו. הן התגעגעו למקום ואנחנו אליהן. עכשיו זה זמן התאקלמות", הוסיף זרקא. "בסך הכל הן נראות טוב".