מה אוכלים קרנפים ופילים ועד נחשים, עטלפים וסוגי מכרסמים? בספר חדש מפורטת התזונה של 100 מינים שונים של בעלי חיים. בספר, שאותו כתבה הווטרינרית ד"ר אביטל פז, האחראית על תזונת החיות בגן החיות התנ"כי בירושלים יחד עם הווטרינרית הראשית של גן החיות ד"ר נילי אבני מגן, ומטפלים בגן, צפויים לעשות שימוש גם גני חיות אחרים בישראל, וכן רשות הטבע והגנים.
7 צפייה בגלריה
אייל בוכרי
אייל בוכרי
אייל בוכרי
(צילום: אוריאל נורי)
ד"ר אביטל פז סיפרה בראיון ל-ynet כי החלה לעבוד על הספר, שבו כ-400 עמודים, עם כניסתה לתפקיד בגן החיות, לפני כשמונה שנים. "עבדתי על תזונת בעלי החיים בגן, ואמרו לי: 'תוציאי איזה ספר של דיאטות שיהיה אפשר לעבוד לפיו'. הכוונה אז לא הייתה שיהיה ספר בסדר גודל כזה, ובסופו של דבר זה הפך לפרויקט שחרג מההיקף הראשוני שלו".
"נעשתה דרך חשיבה ייחודית, מהלך בלשי, כדי להבין מה נכון להגיש לבעלי בחיים. עבור כל בעל חיים אנחנו צריכים להבין איפה הוא חי, מה הוא אוכל בטבע, האם הוא פעיל יום או פעיל לילה ואיך עובדת מערכת העיכול שלו", היא אמרה. ד"ר פז ציינה כי גם אם בעל חיים הוא צמחוני, אבל התזונה שלו מורכבת בעיקר מעלים, צריך לדעת זאת כי המשמעות היא שלא צריך לתת לו פירות משום שהם עלולים לגרום לו לנזקים.
7 צפייה בגלריה
כריכה של ספר התזונה לבעלי חיים
כריכה של ספר התזונה לבעלי חיים
כריכה של ספר התזונה לבעלי חיים
(קרדיט: גן החיות התנ"כי)
"הספר בנוי מטבלאות של איסוף מידע. מתחיל בתפוצה, טמפרטורות, האם הוא פעיל יום או לילה ומה היא תוחלת החיים שלו, כמה הוא שוקל. כל השאלות האלה הן עוד לפני שמתייחסים לאוכל. ואז השאלות הן האם או טורף או צמחוני, מה הוא אוכל, כמה הוא אוכל. מידע כזה אספנו ממחקרים, וממגדלים אחרים. לאחר מכן חיברנו את המידע, והפכנו אותו לתשובה והבנה של מה אנחנו חושבים שראוי לתת. בהמשך גם נעזרנו התייעצנו עם המטפלים בעלי החיים שבגן החיות".
גן החיות התנ"כי מצטרף לגני חיות בעולם כמו בצ'סטר שבאנגליה ובסן דייגו שבארה"ב, שבהם נעשה מחקר תזונה עבור בעלי חיים, וישנן הנחיות ברורות לפיהם פועל הגן בנושא תזונת בעלי החיים. לדברי ד"ר פז, טרם פורסם ספר מסוג זה בעולם. "בגני חיות יש לרוב אוסף של דיאטות שלפעמים מנומקות יותר ופחות ויש מחקרים, אבל הם לא מתפרסמים כספרים שנגישים לעוד גני חיות".
7 צפייה בגלריה
שועלי פנק
שועלי פנק
שועלי פנק
(צילום: נטלי דאוד)

מהסוגיות בהן עוסק הספר:

• מה אוכלת פנדה אדומה? מצד אחד - היא לסדרת הטורפים עם מערכת עיכול פשוטה ודומה לשלהם. מצד שני, בניגוד לטורפים, הפנדה צמחונית כמעט לגמרי – 95% מהתזונה שלה בטבע הוא הבמבוק. השאר הם פרחים, בלוטים, פירות, ביצי ציפורים וחרקים. כדי להתמודד עם הפער בין המזון הצמחי לקיבת הטורף שלא מותאמת באמת להפקת המקסימום מעיכול חומר צמחי, הפנדה נקטה בכמה אמצעים כדי להתגבר על העניין: היא בוחרת בעיקר ניצנים ועלים צעירים של במבוק שהם בעלי ערך תזונתי גבוה יחסית; היא אוכלת מהם כמויות עצומות – עד 4.5-5 ק"ג ביום; לפנדה קצב מטבולי נמוך שמוריד מאוד את צריכת האנרגיה היומית שלה.
7 צפייה בגלריה
גן החיות התנ"כי ירושלים
גן החיות התנ"כי ירושלים
פנדה אדומה בגן החיות התנ"כי
(צילום: צוריאל פנש)
בגן התנ"כי הדיאטה של הפנדה מורכבת מהרבה מאוד במבוק שאותו הם מגדלים, בתוספת של כופתיות מיוחדות שהן בעלות ערך תזונתי מתאים לפנדות, ביצה וקצת פירות.
• האם בננה באמת אידיאליות לשימפנזה? תפריט השימפנזים מתבסס על פירות וירקות. הפירות הנמצאים בשוק היום שונים מאוד מהפירות שגדלו בטבע בעבר, אלפי שנים של תירבות גרמו לפירות להיות עשירות בסוכר ודלות בסיבים וחומרי הזנה חשובים נוספים כמו חלבונים וויטמינים. כמו אצל בני האדם, תזונה רווית סוכר מעלה את הסיכון לבעיות בריאותיות, כמו סוכרת. בגן החיות התנ"כי גומלים כיום את השימפנזות ממרבית הפירות, ומבססים את התפריט הנוכחי על ירקות, עלים ומזון ייעודי לקופים.
• מה הקשר בין ספורטאים לבין עטלפי פירות? תזונת עטלף הפירות אפור ראש מתבססת על פירות. הפירות היום בשוק עשירים בסוכר ודלים בחומרי הזנה חשובים לבעלי החיים. עטלפים חייבים כמות חלבון מספקת כדי לגדול ולשגשג, ולכן מעשירים את התזונה שלהם עם אבקת חלבון.
7 צפייה בגלריה
יחמור
יחמור
יחמור
(צילום: דן עמיחי)
• איך איילים מגדלים את קרניים כה גדולות ומרשימות? איילים בוכרים ויחמורים מגדלים את קרניהם בעונת הרבייה. על מנת שיוכלו לגדל קרניים בריאות ויציבות, מתגברים את התזונה שלהם בתקופת הרבייה לתזונה עשירה בסידן, ויטמין A וחלבון.
• איך מאכילים בעלי חיים שמשיגים את המזון מתחת לאדמה? ישנן בעלי חיים שאוהבים לחפור באדמה לשם השגת המזון כמו שועלי הפנק, ביטוגניות וארדמילים. כדי לדמות את ההאכלה לאכילה שלהם בטבע, המטפלים שלהם מטמינים בחול את המזון.
מדוע החליטו בגן החיות לפרסם את הספר לשאר גני החיות ולרשות הטבע והגנים? לדברי ד"ר פז, "כל גני החיות היום הם מין קהילה אחת שמנסה לעבוד בכמה שיותר שיתוף. אנחנו מנהלים מלחמת הישרדות של הרבה מאוד מינים שאנחנו רוצים להשאיר אותם בכדור הארץ, והרבה פעמים המקומות בהם המינים נשארים הם גני חיות. אנחנו רוצים לשמור עליהם מבחינת רווחת חיים, תוחלת חיים ובריאות. אם לא נשתף את המידע הזה – לא נצליח להגיע למטרה המשותפת הזאת. אז הרעיון הוא לעבוד ביחד, אין אינטרס שהדברים יישארו רק אצלינו, הרצון הוא לעשות כמה שיותר טוב לבעלי החיים".
7 צפייה בגלריה
פיל בגן החיות התנ"כי
פיל בגן החיות התנ"כי
פיל בגן החיות התנ"כי
(צילום: יואב דודקביץ')
הווטרינרית הראשית של גן החיות התנ"כי ד"ר נילי אבני מגן אמרה כי "חשיבות תחום תזונת בעלי החיים צוברת מודעות רבה בעשור האחרון וכיום ברורה החשיבות הקריטית של התזונה בשמירה על בריאות ורווחת בעלי החיים בגני החיות. ספר התזונה שנכתב בשנים האחרונות בגן החיות יסייע רבות לדייק, לתקן ולוודא שאנחנו נותנים את המיטב לבעלי החיים שלנו".
בהמשך, מתוכננות לצאת מהדורות נוספות של ספר התזונה, שיתעדכנו בהתאם לתגובות של בעלי החיים לתזונה המומלצת. "אנחנו צריכים לקבל פידבקים, ונשנה חלק מההמלצות בהתאם", אמרה ד"ר פז.
7 צפייה בגלריה
טיגריס סומטרי בגן החיות התנ"כי ירושלים
טיגריס סומטרי בגן החיות התנ"כי ירושלים
טיגריס סומטרי בגן החיות התנ"כי ירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
מה שייחודי פה זה שזה רק בתור מסד נתונים הרבה יותר רחב והתייחסות יותר משמעותית לכל בעלי חיים. יש הרבה ספרים שמתייחסים למינים, אבל הפרק של התזונה בו הוא מאוד מצומצם. הספר הזה מציג את המידע באופן נגיש וברור, ומסתכל מכל מיני כיוונים ואוסף אותם.