בשנים האחרונות מתריע ד"ר עמיר גבעתי פעם אחר פעם מפני ההשלכות החמורות של משבר האקלים, הנובע מפליטת גזי חממה. השבוע מונה מומחה האקלים לתפקיד מנהל השירות המטאורולוגי, גוף שאמנם מספק נתונים על ההתחממות, אך נזהר לעתים להשתמש במילים "משבר האקלים" בדוחות שאותם הוא מפרסם.

ד"ר גבעתי הצהיר בריאיון ל-ynet live כי בכוונתו לפעול גם בנושא משבר האקלים, במסגרת תפקידו החדש. "עכשיו הגיע הזמן באמת לרתום את מדינת ישראל לאתגר הזה", הוא אמר. "בשירות המטאורולוגי יש מגוון דעות, וצריך לזכור שזה הגוף הלאומי שגם אוסף את הנתונים וגם מפרסם אותם לטובת כל אזרחי מדינת ישראל. בשנים האחרונות הם פירסמו דוחות, שכן הראו את מגמת ההתחממות. הכוונה שלי באמת לחדד את התובנות האלה ובאמת להציב את המראה בפני כל המדינה ולהגיד – יש כאן התחממות גלובלית, אנחנו רואים מה קורה בעולם".
בדוחות קודמים של השירות המטאורולוגי, לעתים הוצנע או לא הוזכר משבר האקלים. ד"ר גבעתי מבטיח כי המצב הזה עומד להשתנות בקרוב. "בהחלט הנושא יועבר עכשיו בצורה ברורה, כי בראייתי אנחנו חלק אנחנו באותה סירה עם כל העולם, ויש פה בפירוש הקצנה בתנאים האקלימיים. זה המסר שאני מתכוון לשדר", הוא אמר. "דיברתי על זה בשנים האחרונות, הן בנושא השריפות והן על גלי החום - זה מה שנשדר מעתה ואילך לכלל משרדי הממשלה וגם לציבור כמובן".
הוא הבטיח להנגיש מידע בנוגע למשבר האקלים. "נחדד את המסר, שאנחנו בפירוש בבעיה. אנחנו כחברה גלובלית ונכון שעכשיו קצת קשה בישראל באמת להתייחס לזה, וזה קצת ירד מסדר היום גם בגלל המצב", אמר ד"ר גבעתי. "עכשיו גם חורף, פחות מרגישים את זה, אבל מהר מאוד נגיע לתקופת הקיץ, נראה שריפות וגלי חום, אז אסור להוריד את הנושא מסדר היום, למרות האתגרים העצומים שיש למדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
מפלס הכינרת עלה בדצמבר
מפלס הכינרת עלה בדצמבר
מפלס הכינרת עלה מתחילת החודש
(צילום: אפי שריר)
ד"ר גבעתי הזכיר את שיאי החום שנשברו בשנה שעברה בעולם. "לצערנו המשבר הזה כאן. הוא רק הולך ומתעצם", הוא אמר. "2023 הייתה השנה הכי חמה בעולם וגם אצלנו היו אירועים קיצוניים. אז זה שאני עובר עכשיו מגישה יותר אקדמית לפרקטיקה - זה לא אומר שהמסר ישתנה, להפך הוא רק יתחדד".
למרות מזג האוויר הגשום בימים האחרונים, ד"ר גבעתי אמר כי הטמפרטורות יחסית גבוהות לעונה. "החורף הזה הוא די בסדר מבחינת משקעים, אבל לא כל כך קר, בשבוע הבא זה קצת ישתנה ונרגיש סוף סוף קור, אבל אפילו בהרי ירושלים לא היה צריך מעיל כמעט עד עכשיו", הוא אמר. "הטמפרטורות לא מצליחות להגיע לרמה הרגילה, זה רמז לקראת הבאות כנראה. עוד לא יודעים בדיוק איך ייראה הקיץ, אבל מרבית המדענים והגופים בעולם, שאמונים על התחזיות, סבורים שההשפעות של 2023 רק יתגברו".
2 צפייה בגלריה
שלג ברחוב יפו בירושלים
שלג ברחוב יפו בירושלים
פתיתי שלג ברחוב יפו בירושלים ב-2022
(צילום: יואב דודקביץ' )
ד"ר גבעתי הוסיף שבשנים הקרובות אירועים של שלג יתמעטו. לגבי הקיץ, הוא לא איש בשורות: "אני חושש מהקיץ הקרוב, שהוא תמיד חם אצלנו, אבל הוא יהיה חם מהרגיל. נקווה שלא נחווה אירועי שריפות, כמו שהיו בשנים האחרונות", הוא אמר. "אנחנו רואים מצד אחד את המגמה הזו, שמשנה לשנה הולכת וגדלה. השנה בפירוש זה הצפי שהטמפרטורות יהיו גבוהות. החורף גם השירות המטאורולוגי פרסם שהשנה הייתה חמה מהרגיל, אז אנחנו מרגישים את זה בחורף. אין כמעט חורף מהבחינה הזו של קור, יורד גשם עוד היום, יירד גשם שבוע הבא, זה יתגבר, אבל לא יהיה קר, המעיל הופך להיות פריט שולי כמעט - אם נקצין את זה. ולכן אני באמת לא מתכוון להתחבא מאחורי ניסוחים דיפלומטיים. העובדות המספרים מדברים בעד עצמם, אנחנו רואים את הטמפרטורות שעולות וצריך להיערך גם לתרחישי קיצון מבחינת טמפרטורה".
מנהל השירות המטאורולוגי הנכנס הצהיר מה בכוונתו לעשות בתפקיד, על מנת להיערך להשלכות משבר האקלים. "במשפט אחד - להתכונן לאירועי חירום לאירועי קיצון", אמר ד"ר גבעתי. "המגמה ארוכת הטווח היא להתמודד, אבל פרצי הרוח, ההצפות האלה, שמכות באזורים הבנויים - זה מבחינתי האתגר הגדול. להיות מוכנים יותר לאירועי קיצון ולא לחשוב שמה שהיה הוא זה שיהיה, אז באמת להתכונן למציאות החדשה ולא להיות מופתעים".