פרס דן דוד לשנת 2023 יוענק לתשעה חוקרות וחוקרים פורצי דרך מכל רחבי העולם, אחת מהם היא חוקרת מהאוניברסיטה העברית בירושלים והיתר חוקרים מחו"ל. כל אחד מהחוקרים יקבל פרס של 300 אלף דולר על הישגים במחקר וכתמיכה בעבודתם העתידית. תשעת הזוכים - שבע חוקרות ושני חוקרים - יקבלו את המענקים בטקס שייערך באוניברסיטת תל אביב בחודש מאי.
פרס דן דוד, המוענק מטעם קרן דן דוד ופועל באוניברסיטת תל אביב, נוסד ב-2001 על ידי היזם והפילנתרופ המנוח דן דוד. הוא מוענק על עבודות חדשניות ובין-תחומיות בעלות תרומה לאנושות. ב-2021 הושק פרס דן דוד מחדש תוך התמקדות במחקר היסטורי, כהוקרה למחויבותו של המייסד לתחומי ההיסטוריה והארכיאולוגיה. כיום, הפרס מוענק לחוקרים בראשית או באמצע דרכם המקצועית, במטרה לסייע לאקדמאים ולהיסטוריונים ציבוריים לממש את הפוטנציאל שלהם בתקופה שבה התמיכה במדעי הרוח הולכת ופוחתת.

הזוכות והזוכים בפרס דן דוד לשנת 2023 הם:

כרמה בן יוחנן (Karma Ben Johanan) - חוקרת דת מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שבוחנת את ההיסטוריה של מתחים בין-דתיים ותוך-דתיים בעולם המודרני. מחקרה העיקרי עוסק בתפיסות דתיות של היחסים בין יהודים ונוצרים אחרי השואה, תוך התמקדות בשיחות הפנימיות שאנשי דת נוצריים מקיימים על יהודים מצד אחד ובשיחות הפנימיות שרבנים אורתודוקסיים מקיימים על נוצרים מן הצד השני.
11 צפייה בגלריה
כרמה בן יוחנן
כרמה בן יוחנן
כרמה בן יוחנן
(צילום: אביגיל פיפרנו באר)
סהיד אדרינטו (Saheed Aderinto) - היסטוריון ניגרי, פרופסור באוניברסיטה הבינלאומית של פלורידה בארה"ב. חוקר נושאים ייחודיים כגון מין, רובים, בעלי חיים ומוזיקה. הוא בוחן באמצעותם סוגיות של זהות בחברה הקולוניאליסטית של אפריקה המודרנית, ובמיוחד שאלות על מי הוא נתין קולוניאלי.
11 צפייה בגלריה
סהיד אדרינטו
סהיד אדרינטו
סהיד אדרינטו
(צילום: jc photography miami)
אנה אנטיץ' (Ana Antic) - היסטוריונית שבוחנת את הקשר בין פסיכיאטריה, פוליטיקה ואלימות, במיוחד תחת המשטר הנאצי והמשטר הקומוניסטי ביוגוסלביה לשעבר. אנטיץ', פרופסורית באוניברסיטת קופנהגן בדנמרק, גם מובילה קבוצת מחקר שבודקת את האופן שבו פסיכיאטריה הופצה בעולם במחצית השנייה של המאה ה-20 ואת הקשר בין בריאות הנפש לתהליכי דה-קולוניזציה.
11 צפייה בגלריה
כרמה בן יוחנן
כרמה בן יוחנן
אנה אנטיץ'
(צילום: זרקו איבטיץ')
אליס ברטון (Elise Burton) - היסטוריונית של המדע במזרח התיכון מאוניברסיטת טורנטו בקנדה. בוחנת את התפתחות חקר הגנטיקה בארצות במזרח התיכון, בהן איראן, טורקיה, ישראל ומצרים. היא מדגימה כיצד מדענים שעסקו בתחומים הללו היו מצד אחד חלק מתנועה מדעית בינלאומית ומהצד השני מעורבים בצמיחה של זהויות אתניות ולאומיות במדינותיהם.
11 צפייה בגלריה
אליס ברטון
אליס ברטון
אליס ברטון
(צילום: באדיבות אליס ברטון)
סטפני ג'ונס-רוג'רס (Stephanie Jones-Rogers) - היסטוריונית שמתמחה בקשרים החברתיים, הכלכליים והמשפטיים של נשים לעבדות בדרום ארה"ב ולסחר העבדים הטרנס-אטלנטי. מחקרה הראשון עשה שימוש בעדויות של עבדים לשעבר שתועדו בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 כדי להראות כיצד נשים לבנות היו מעורבות באופן פעיל בבעלות על עבדים בדרום לפני מלחמת האזרחים. היא פרופסורית באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, בארה"ב.
11 צפייה בגלריה
סטפני ג'ונס-רוג'רס
סטפני ג'ונס-רוג'רס
סטפני ג'ונס-רוג'רס
(צילום: לילי קאמינגס מק'קאבין)
קריסטה גוף (Krista Goff) - מרצה באוניברסיטת מיאמי שבפלורידה. מחקריה מתמקדים במיעוטים אתניים בברית המועצות ובמיוחד ביחס למיעוטים-בתוך-מיעוטים ברפובליקות הסובייטיות. היא בוחנת כיצד בני קבוצות אתניות שזכו להכרה מוגבלת על ידי המשטר הסובייטי, כמו הכורדים ובני הטאליש, בנו לעצמם זהות קבוצתית בתוך רפובליקות אתניות כמו אזרבייג'ן. מחקריה נוגעים ישירות למתיחות העכשווית בחבל בנגורנו-קרבאך ואף למלחמה באוקראינה.
11 צפייה בגלריה
קריסטה גוף
קריסטה גוף
קריסטה גוף
(צילום: באדיבות קריסטה גוף)
צ'או טאיאנה מאינה (Chao Tayiana Maina) – מומחית במדעי הרוח הדיגיטליים, שעובדת על דרכים שונות להשתמש בכלים ממוחשבים על מנת לשמר ידע היסטורי, להנגיש אותו לקהל רחב, ולאפשר לקהילות לספר את סיפורן ההיסטורי. היא עובדת בקניה שבאפריקה, והפרוייקטים שלה כוללים שחזורי תלת-מימד של המחנות שבהם כלאו השליטים הבריטים את בני המאו-מאו בשנות ה-50. היא המייסדת של African Digital Heritage, מלכ"ר שפועל לקדם את השימוש באמצעים דיגיטליים לתיעוד העבר באפריקה.
11 צפייה בגלריה
צ'או טאיאנה מאינה
צ'או טאיאנה מאינה
צ'או טאיאנה מאינה
(צילום: לירה אווקו)
אדם קלולו (Adam Clulow) – חוקר שבוחן את המפגשים בין סוחרים הולנדיים לרשויות היפניות במאה ה-16 ומראה כיצד יחסי הכוח בין אירופה ומזרח אסיה בתקופה זו הפוכים ממה שמקובל לחשוב. מעבר למחקריו האקדמיים, קלולו פורץ דרך בתחום השימוש בטכנולוגיות דיגיטליות כמו מציאות מדומה ומשחקי מחשב כדי להעביר ידע היסטורי לסטודנטים ולקהל הרחב. הוא פרופסור באוניברסיטת טקסס, אוסטין .
11 צפייה בגלריה
אדם קלולו
אדם קלולו
אדם קלולו
(צילום: באדיבות אדם קלולו)
אניטה רדיני (Anita Radini) – ביו-ארכיאולוגית איטלקייה שפיתחה שיטה חדשנית ופורצת דרך לחקור את שאריות האבק והלכלוך שהצטברו בשיניים עתיקות. היא משתמשת בשיטה זו להבין את חיי העבודה של אנשי העבר ואת התנאים הסביבתיים שבהם התקיימו. מרצה ביוניברסיטי קולג', דבלין שבאירלנד.
11 צפייה בגלריה
אניטה רדיני
אניטה רדיני
אניטה רדיני
(צילום: באדיבות אניטה רדיני )
"הענקת פרסי דן דוד מדי שנה, באוניברסיטת תל אביב, לחוקרים מצטיינים מרחבי העולם שחוקרים את העבר מהיבטיו השונים, מהווה הזדמנות יוצאת דופן להפנות זרקור על אנשים, מקומות ורעיונות, וללמוד מן העבר גם למען העתיד", אמר פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב ויושב ראש הועד המנהל של פרס דן דוד. "צריך להפיץ את התובנות על העבר בכל קהילה", הוסיף פרופ' אביעד קליינברג, היסטוריון וחבר הועד המנהל. "כולנו חולקים עבר. כולנו מעצבים את העתיד. הידע על העבר – היסטורי, לא מיתולוגי – שייך לכולם. תרבות שאינה מבינה את עברה היא כמו אדם עם אמנזיה קשה. האמנזיה גורמת לאדם לשאת בתוצאות העבר, ללא מודעות אליו וללא יכולת להתחמק ממנו".
11 צפייה בגלריה
דן דוד. הפרס שעל שמו מוענק מ-2001
דן דוד. הפרס שעל שמו מוענק מ-2001
דן דוד. הפרס שעל שמו מוענק מ-2001
"הזוכים שלנו מייצגים את הדור הבא של ההיסטוריונים", אמר אריאל דוד, חבר הועד המנהל של הפרס ובנו של המייסד, דן דוד. "הם משנים את הבנתנו של העבר על ידי הצגת שאלות חדשות, התמקדות בנושאים שלא נחקרו דיים ושימוש בשיטות חדשניות. רבים מהזוכות והזוכים שהצגנו היום נמצאים עדיין בשלבים המוקדמים של הקריירה שלהם, אבל הם כבר מאתגרים את צורת החשיבה שלנו על היסטוריה. הבנת העבר על כל מורכבותו, היא קריטית להארת ההווה ולהתמודדות עם אתגרי העתיד".
11 צפייה בגלריה
אריאל דוד
אריאל דוד
אריאל דוד
(צילום: חן גלילי וישראל הדרי)