העולם מתקדם לאט מכדי לעמוד בהבטחות לעצור את כריתת היערות עד שנת 2030, כשההרס החמיר ב-2022. כל עולה מדוח חדש שחובר על ידי קואליציה של ארגוני סביבה.
יותר מ-140 מדינות התחייבו בפסגת האקלים של האו"ם, שנערכה ב-2021 בגלזגו, לעצור את תהליך כריתת היערות עד שנת 2030. יערות הגשם אחראים למניעת התחממות נוספת של כדור הארץ על ידי ספיגת פחמן דו חמצני. מנגד, כשעצים נשרפים נפלט הפחמן הדו חמצני לאטמוספירה, דבר שגורם להתחממות כדור הארץ.

למרות שעברו כמעט שנתיים מאז שהמדינות חתמו על ההסכם, ב-2022 עלתה כריתת היערות ברחבי העולם ב-4%, בהשוואה לשנת 2021. לפי מחברי הדוח, בשנה שעברה נהסרו כ-66 אלף קמ"ר של יערות. כלומר, העולם התרחק מאוד מהיעד שהציב לעצמו.
"יערות העולם נמצאים במשבר. ההזדמנות להתקדם חולפת על פנינו", אמרה ארין מטסון, יועצת בכירה בקבוצת איכות הסביבה Climate Focus.
הדוח הוכן על ידי קואליציה של חברה אזרחית וארגוני מחקר, שבודקים את ההתקדמות לקראת היעד שנקבע - לעצור את כריתת היערות עד 2030.
1 צפייה בגלריה
האמזונס שוב עולה באש
האמזונס שוב עולה באש
שריפה באמזונס. ארכיון
(צילום: AFP)
בשיחה עם כתבים הדגישו החוקרים המעורבים בכתיבת הדוח, כי סכום של 2.2 מיליארד דולר בשנה, המיועד לפרויקטים להגנה על יערות הוא חלק קטן בלבד מההשקעה הדרושה. לפי Climate Focus, היערות נכרתים על מנת לפנות שטח לרעיית בעלי חיים וגם לסלילית כבישים.
עוד עולה מהדוח כי יש מדינות שמתקדמות לקראת הגעה ליעד. פרנציסקה האופט, המחברת הראשית של הדוח ושותפה מנהלת בחברת הייעוץ Climate Focus, אמרה כי כ-50 מדינות נמצאות בדרך לעצור את אובדן היער, כאשר ברזיל, אינדונזיה ומלזיה מציגות צמצום דרסטי בכריתת היערות. "התקווה לא אבדה", היא אמרה. "מדינות אלו הציבו הישגים ברורים, שמדינות אחרות חייבות ללכת בעקבותיהן".
בברזיל, שאחראית לכ-30 אחוז מכריתת היערות בעולם, חלה תפנית חיובית משמעותית השנה בשל חילופי השלטון וחזרתו של לואיז אינסו לולה דה סילבה לתפקיד הנשיא. "זה מראה מה יכול לקרות כאשר מדינות עם חוקים טובים ממש משקיעות באכיפה", אמר דארה קונווי, שהשתתף גם הוא בחיבור הדוח.