צורך ביטחוני מול פגיעה קשה בטבע: עשרות כלים כבדים פועלים על מנת להקים מכשול הנדסי, שלפי צה"ל מהווה נדבך משמעותי לסיכול ולמניעת הטרור ביהודה ושומרון. אך לצד הצורך הביטחוני, הקמת המכשול גרמה לפגיעה קשה בסביבה במדבר יהודה. אנשי בית ספר שדה כפר עציון דורשים לעצור את העבודות, שגורמות לדבריהם לנזקים סביבתיים בלתי הפיכים: "בכיה לדורות. הכל נעשה מהר ושקט מדי ללא בחינה של התועלת והנזק".

בצה"ל אמרו כי עד כה הונחו מכשולים רבים, נחפרו חמישה קילומטרים של מכשול הנדסי בצורת תעלה, ונפרצו שבעה קילומטרים וחצי, בתיאום עם רשות הטבע והגנים, ורשות העתיקות. בהודעה שפרסם לאחרונה דובר צה"ל צורפו סרטון וגם תמונות, שמראים בבירור את ההרס הגדול בסביבה המדברית הבתולית. "צה"ל ממשיך ומחזק את מרחב התפר במסגרת מבצע 'שובר גלים'. הקמת המכשול ההנדסי שהחל בחודש אפריל הינו נדבך משמעותי ממבצע 'שובר גלים' לסיכול ומניעת הטרור ביהודה ושומרון וכן כחלק מהמאמץ לחיזוק קו התפר", נכתב בהודעת דו"צ.
בית ספר שדה כפר עציון הוקם לאחר מלחמת ששת הימים, ופועל בשיתוף החברה להגנת הטבע. אנשי בית ספר שדה פועלים לחנך לערכי סביבה והתיישבות וחלוציות. "מדובר באירוע של פגיעה סביבתית בהיקפים בלתי רגילים", אומר עמיחי נעם, סמנכ"ל בית ספר שדה כפר עציון, "זו פגיעה בסביבה רגישה אקולוגית, בעלת ייחודיות נופית, מורשת היסטורית לאומית מהתנ"ך ועד ימינו וערכי טבע מוגנים. חייבים לעצור את ההרס".
3 צפייה בגלריה
כלים כבדים מקימים את המכשול
כלים כבדים מקימים את המכשול
כלים כבדים מקימים את המכשול
(צילום: דובר צה"ל)
אנשי בית ספר שדה קוראים לקיים שיח עם גורמי המקצוע על השלכות הקמת המכשול. המכשול בנוי מתעלות עמוקות שחופרים במדבר ואמצעים נוספים, כולל חמישה קילומטרים של מכשול הנדסי שנחפרו.
"הכל נעשה מהר מדי, שקט מדי וללא בחינה מהותית של התועלת והנזק ובחינת החלופות" הסביר נעם. "הנזק לסביבה במקרה הזה הוא עצום. בעלי חיים שינותקו ממרחבי המחיה שלהם, מסדרון אקולוגי שייקטע, ניתוק של בעלי החיים ממקורות המים והמזון שלהם. במדבר ההשלכות של פעולות מסיביות כמו אלה שנעשות ברגעים אלה הם בלתי הפיכים והם בכיה לדורות. יש צורך לבדוק את השלכות הקמת התעלה על זרימת המים ביובלים השונים בגאיות, את ההשפעה הצפויה של השיטפונות. מהלך דרמטי כזה אין סיבה שיעשה במדינה מתוקנת מבלי להיוועץ במומחים ולכל הפחות לבחון דרכים למזעור הנזקים. 60 כלים הנדסיים שפועלים במדבר לא ישאירו אחריהם את מדבר יהודה שהציבור מכיר ואוהב אלא נוף מבותר וחרוך".
3 צפייה בגלריה
בבית ספר שדה כפר עציון קוראים לעצור את העבודות
בבית ספר שדה כפר עציון קוראים לעצור את העבודות
בבית ספר שדה כפר עציון קוראים לעצור את העבודות
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
עדר באזור הקמת המכשול
עדר באזור הקמת המכשול
עדר באזור הקמת המכשול
(צילום: גילי סופר, מדבר קיימא)
עוד תהו מה הטעם במכשול שמיועד רק לכלי רכב? "המכשול מגיע לאמצע המדבר ושם פשוט נעצר. כל מי שירצה יוכל לעבור אותו מהצד או רגלית", הוסיף נעם. "לכל היותר המכשול האדיר הזה יגרום להפחתה של מעבר של מי שרוצים לעבוד. מי שירצה להבריח אמל"ח או לבצע פעילות חבלנית יעשה זאת ויתגבר על מכשול לכלי רכב בקלות רבה. הגדר הוכחה כלא יעילה כל עוד לא מקצים לה כוחות סדירים שלצבא אין. מידי יום חוצים את הגדר אלפי שוהים בלתי חוקיים. היא פרוצה בעשרות נקודות".
גם בעמותת "מדבר קיימא" ביקשו לעצור את העבודות ופנו לשר הביטחון בני גנץ. "נדהמנו לגלות כי לאחרונה חודשו העבודות להקמת מכשול ברמת מדבר יהודה", נכתב. לדבריהם, בשנת 2007 שר הביטחון דאז עמיר פרץ הודיע על עצירת העבודות ולבחון הקמת "גדר וירטואלית". "לדאבון הלב לא הוקמה אותה 'גדר וירטואלית' ולאחרונה חידשה מערכת הביטחון את העבודות. נדהמנו לגלות כי מדובר בעבודות נרחבות לפריצת תוואי חדש בלב לבו של השטח הטבעי".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה״ל רואה חשיבות רבה בשמירה על איכות הסביבה ופועל בנושא בשיתוף פעולה ותיאום מלא עם ארגוני איכות הסביבה וביניהם, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות והרשויות המחוזיות. שלבי התכנון וההקמה של המכשול התבצעו בשיתוף פעולה מלא עם הגורמים הרלוונטיים. ההחלטה על הקמת המכשול ההנדסי במרחב התפר במדבר יהודה התקבלה כחלק ממבצע 'שובר גלים', במטרה לסיכול ולמניעת טרור, וכחלק ממאמץ כוחות הביטחון לחזק את הביטחון ותחושת הביטחון של התושבים. הקמת מכשול זה הינה נדבך משמעותי בהגנה על התפר. עד כה, המבצע הביא לירידה משמעותית בהיקף המסתננים אשר מנסים לחצות לישראל בצורה לא חוקית".